AWO Forum
Ogólne => Historia Motocykla Simson AWO => Wątek zaczęty przez: hckosmo w Luty 28, 2012, 03:19:28 pm
-
( oto kontynuacja wątku który rozpoczną się w dziale ,, instalacja elektryczna a dotyczy różnicy w budowie poszczególnych AWO 425/Turist )
może na początku przedstawię powód - a mianowicie schematy instalacji elektrycznych AWO-ków produkowanych w poszczególnych latach:
1. schemat do roczników: 1950-52
(http://images31.fotosik.pl/259/356f8e3f33613c2c.jpg) (http://www.fotosik.pl)
2. schemat do roczników: 1952-55
(http://images33.fotosik.pl/260/29949860a0f2e1ed.jpg) (http://www.fotosik.pl)
3.schemat do roczników: 1955-60
(http://images24.fotosik.pl/217/7c8be6f20ecb5427.jpg) (http://www.fotosik.pl)
-
tak sobie analizuje te schematy i można dojść do kilku wniosków:
1 modele produkowane na początku ( 1950-52 ) różniły się konstrukcyjnie od późniejszych awo-ków np inna obudowa iskrownika, inna stacyjka, przełącznik świateł, brak mechanizmu stopu inna budowa tylnej lampy, brak kontrolek ładowania luzu i bezpiecznika
2. model późniejszy ( 1952-55 ) różnił się ( od ostatniego modelu ) już tylko kilkoma detalami: inny przełącznik świateł, inna lampa i inna budowa lampy tylnej.
3. model ostatni Turista ( 1955-60 - wg mnie produkowali do 61 ) znany nam jest chyba najbardziej
ciekawe - nigdy nie miałem możliwości porównania tych modeli może ktoś zna więcej szczegółów??
_________________
Nie ma Boga jest MOTÓR
-
dziś sobie siedziałem na allego i znalazłem aukcję obudowy starej wersji iskrownika. oto on:
(http://images27.fotosik.pl/217/e232c2e99ef398de.jpg) (http://www.fotosik.pl)
ciekawi mnie jak wygląda stara wersja lampy tylnej
-
iskrownik na zdjęciu jest wersją iskrownika ZS 3 zAWO, który był stosowany w JUNAKU . W AWO do roku 1954 był stosowany iskrownik ZS2.
-
a widzisz nawet nie przypuszczałem że myły różne modele iskrowników. Podejrzewam że było tak z masą innych rzeczy
_________________
Nie ma Boga jest MOTÓR
-
Witam,
pierwszu turist produkowany od 1950 do 1952 roku, rożnił sie w porównaniu do późniejszych miedzy innymi:
siodło skórzane (takie jak w pierwowzorze bmw r23)
lampa (taka jak w pierwowzorze bmw r23)
tylnia lampka wykonana z ebonitu( w poźniejszym czasie zastąpiona taką jak w sporcie ale bez pomarańczowego szkiełka)
szkło lampy przedniej (charakterystyczne przetłoczenie na środkowej części)
klakson BOSCH (poźniej FFR) montowany po prawej stronie motocykla
gaźnik SUM (później BVF budową identyczny jak sum)
brak automatu stopu
osobny odblask na tylnim błotniku
na baku kalkomania zamiast znaczków
i najfajniejszy szczegół malowanie lub inaczej ubarwienie, czerwony bak z kalkomanią zamiast znaczków, i czerwone pasy biegnące przez oba błotniki
Troch zdjęć: enjoy
:D
(http://images36.fotosik.pl/14/a72e1605a410cc4b.jpg) (http://www.fotosik.pl)
(http://images25.fotosik.pl/278/e5b98ee023c0315d.jpg) (http://www.fotosik.pl)
(http://images24.fotosik.pl/279/b2cc34d0a41a8f19.jpg) (http://www.fotosik.pl)
(http://images34.fotosik.pl/369/09b3b016a47ad72a.jpg) (http://www.fotosik.pl)
(http://images32.fotosik.pl/369/a974cf5c5d41be18.jpg) (http://www.fotosik.pl)
(http://images29.fotosik.pl/278/f6b666b7c991a91d.jpg) (http://www.fotosik.pl)
(http://images37.fotosik.pl/14/b1c9ea8a2b309551.jpg) (http://www.fotosik.pl)
(http://images31.fotosik.pl/369/d1521a75d7480085.jpeg) (http://www.fotosik.pl)
-
Siedzenie było gumowe na wzór Drilastic
Przednie koło miało mniejszą średnicę hamulca
Inna konstrukcja przedniego zawieszenia
Skrzynia biegów zmieniona w 1954
Wiele innych zmian.
//www.awo-stammtisch.de/Serviceseite.htm
-
Pierwsze siedzenia były skórzane , przynajmniej z tego co widziałem, co do linka to niestety nie znam niemieckiego , ale jak możesz to napisz coś więcej, ja napisałem tylko te o których wiem
-
Dla nie znających niemieckiego po otwarciu linka klikasz krzyżyk w prawym górnym rogu prezentacji i otwiera się strona z motocyklem.
Klikając na poszczególny podzespół motocykla otwierają się zmiany:
Lampa, kierownica z osprzętem ,koła ,głowica gaźnik, skrzynia, dyfer, tylna lampa,siedzenia,wydech, zbiornik,znaczki na zbiorniku,korek paliwa.
-
Bardzo ciekawe. Powiem więcej nawet bardzo ciekawe.
Może ktoś z was umie dobrze po niemiecku i potłumaczy troszkę??? zamieścimy to w formatach jpg na forum
_________________
Nie ma Boga jest MOTÓR
-
Blok silnika z początków produkcji
(http://images31.fotosik.pl/418/dbc7a220f00819f6.jpg) (http://www.fotosik.pl)
widać mocowanie słoneczka na 6 śrub, osadzenie tylnego łożyska bez segera
(http://images32.fotosik.pl/417/2f6c48315a849c95.jpg) (http://www.fotosik.pl)
mocowanie uszczelniacza wału na 4 śruby.
(http://images45.fotosik.pl/39/de2d5d3c9a17f262.jpg) (http://www.fotosik.pl)
Słoneczko dla wału smarowanego pod ciśnieniem posiada zamiast simeringów panewki.
-
Natomiast w blokach silników z końca produkcji niemcy zrezygnowali całkowicie z montażu pierścienia aluminiowego mocującego uszczelniacz od strony koła zamachowego. Zamiast tego zastosowali uszczelniacz, którego średnica zewnętrzna jest równa otworowi pod łożysko (z bardzo szerokim kołnierzem).
-
Tak to wyglądało.
(http://images46.fotosik.pl/40/f368a0aeced7c5af.jpg) (http://www.fotosik.pl)
-
Fotka którą wkleiłeś pokazuje ostatnią wersję (z cienkimi ściankami mocowania simmeringu). W moim AWO-ku jest wersja pośrednia, która wygląda jakby producent zapomniał obrobić powierzchni czołowej i wywiercić otwory, natomiast ścianki w odlewie są jeszcze normalnej grubości.
-
W Turistach wał smarowany był początkowo pod ciśnieniem, słoneczko miało dwie brązowe panewki, następnie dwa simeringi. Od numeru silnika 96475 zastosowano smarowanie z odrzutnikiem oleju tak jak w Sporcie.
Kilkakrotnie spotkałem się z wałem smarowanym ciśnieniowo również w Sporcie z początku produkcji.
Słoneczko z dwoma simeringami
(http://images49.fotosik.pl/48/be039731587ecfc7.jpg) (http://www.fotosik.pl)
-
W pierwszych turistach z charakterystycznym czerwonym bakiem, oprócz szparunków na baku i błotnikach występował także szparunek na blaszanej obudowie górnej pułki.
Tak to wyglądało:
(http://images46.fotosik.pl/48/c306f7307d036173.jpg) (http://www.fotosik.pl)
-
jeszcze były różnice w lampach tylnych
(http://img198.imageshack.us/img198/5839/46402926.jpg)
która do którego rocznika nie mam pojęcia ale wiem że tak jak są poukładane tak sie zmieniały...
różnice w klamkach
(http://img198.imageshack.us/img198/5932/klamki.jpg)
różnice w skrzynkach akumulatorowych
(http://img198.imageshack.us/img198/3976/931bt.jpg)
no i najciekawsze to przełącznik
(http://img198.imageshack.us/img198/8084/reflektor.jpg)
1.tak wyglądał pierwszy przełącznik w awo
2.jest to do przełącznika 1 tylko zamocowane w reflektorze
3.przełącznik który już chyba każdy kojarzy
jak sobie coś jeszcze przypomnę to tu wrzucę
-
iskrownik na zdjęciu jest wersją iskrownika ZS 3 zAWO, który był stosowany w JUNAKU . W AWO do roku 1954 był stosowany iskrownik ZS2.
żeby uściślić iskrownik ten był stosowany tylko w Junaku(ze względu na mocowanie) występował on pod koniec produkcji w/w motocykla i raczej na zasadzie zamiennika.Nie ma ma na to dokumentów , że montowano go fabrycznie.
Jeśli interesuje kogoś dokładna fotka mogę podesłać.
-
Takie pytanko odnośnie korka paliwa, wydaje mi się że na początku produkcji stosowano korki mosiężne z napisem AWO, a później zastąpiono je aluminiowymi odpowiednikami.
_________________
-
Korek o którym pisałem wyżej, a jako że wszedłem w posiadanie takiego korka prezentuje zdjęcia jak to wygląda. Zastanawiam się czy go wypolerować czy pochromować.
(http://images42.fotosik.pl/170/501bd537ec93403c.jpg) (http://www.fotosik.pl)
(http://images44.fotosik.pl/258/a1503213444eacfb.jpg) (http://www.fotosik.pl)
-
Jak był mosiężny to bym taki zostawił . Wypolerować i polakierować?
-
W starych BMW np. R-35 też był mosiężny i chromowany. Myślę, że ten pochodzi z tej samej wytwórni i bym go pochromował
_________________
KTO MA AWO JEŹDZI KLAWO
-
Ładnie bym go wypolerował staliwem.
-
Po bokach są resztki chromu, wiec najprawdopodobniej był chromowany fabrycznie.
_________________
-
Ja bym zostawił tak jak jest.
-
Wypoleruje go i zobaczę jak się będzie komponował z przełącznikiem świateł.
_________________
-
Jak patrzę na te zdjęcia to wydaje mi się że to siodło jest jednak skórzane, jednak się nie myliłem, w pierwszych turistach takie występowało :)
Link do aukcji:
http://allegro.pl/simson-awo-t-i1816546817.html
Zdjęcia dla potomnych kiedy aukcja wygaśnie:
(http://img202.imageshack.us/img202/1492/1816546817.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/202/1816546817.jpg/)
(http://img199.imageshack.us/img199/8135/18165468172.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/199/18165468172.jpg/)
(http://img263.imageshack.us/img263/9634/18165468173.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/263/18165468173.jpg/)
(http://img90.imageshack.us/img90/4746/18165468177.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/90/18165468177.jpg/)
-
Wiyam, od kiedy były montowane głębokie miski olejowe w Turistach? Zmieniam silnik na oryginalny z '54 i nie wiem jaką mam założyć.
pozdr,,,
_________________
AWO - die Legende
-
Według książki AWO-Legenda w 1958 roku zaczęto montować gaźnik z okrągłą przepustnicą, kolanko wydechowe 30mm z tłumikiem cygarowym jak w Sporcie z końca produkcji. Zastosowano też prądnicę jak w MZ i skrzynię bez ogranicznika startera na ramie.
_________________
KTO MA AWO JEŹDZI KLAWO
-
Witam. Stary Awo to również wywijane na zewnątrz obręcze kół - wg mojej wiedzy.
-
Takie same jak w BMW R35, bęben hamulcowy tez 160mm.
-
Hej. Postanowilem poglebic wiedze dotyczaca zgodnosci czesci pod wzgledem rocznika. Tak jak wspominalem w powitalni posiadam dwa turisty. obydwa kupione od pierwszego wlasciciela.
Na poczatek chcialbym rozpoczac od przedniej lampy.
Jak udalo mi sie ustalic (http://www.awo-stammtisch.de/Serviceseite.htm) lampy do 56 roku powinny posiadac:
- mechaniczny przelacznik swiatel
- kontrolke luzu i ladowania oraz bezpiecznik
- zasuwke stacyjki
Moje pytanie dotyczy szkla i ramki. Czy szklo powinno byc IKA i ramka EFR? W 56 roku mam szklo Hella i ramke bez napisu EFR wiec mysle ze te elementy zostaly wczesniej wymienione. w 55 mam IKA i ramke EFR.
Ponizej zdjecia
56 (lewa) 55 (prawa)
-
60 lat użytkowania może coś się stało i w sklepie była tylko Hella.
-
Mam Turista z 56r , szkło w lampie jest IKA,lampa jest bez bezpiecznika, ramka nie wiem jakie ma oznaczenie bo jeszcze ją Seneb obrabia , podzielam jednak zdanie Michała , że przez tyle lat mogło zachodzić szereg podmianek i tak naprawdę to w większym lub mniejszym stopniu każdy z nas ma AWO " kundla " ;) ;D
Pozdrawiam ;D
-
Zakupiony ZS-2 i sprawny :)
-
..
-
.
-
Do tego wczesne wersje stacyjek powyżej a niżej późniejsza.
-
.
-
Jak ktoś miałby kluczyk to z miłą chęcią prosiłbym o zwymiarowanie dwóch podcięć na kulki blokujące kluczyk w dwóch pozycjach.
No i znalazły się ;)
-
A tu różnice w skrzyniach,jedna z 51r,a druga ciut późniejsza,widoczne zmiany jakie wprowadzano.
-
.
-
.
-
.
-
.
-
.
-
Jakieś dziwne śrubki w tym iskrowniku w moich takich nie ma
-
od środka
-
cd
-
Były jeszcze skrzynie pomiędzy nimi tzn miały szerokie wysprzęglenie ale brak czujnika luzu
-
Iskrowniki ZS2 ZS3 i EZ41 pierwszy typ miał inne gniazdo WN
-
Póżniejsze miały czarny kolor WN i tzw podkowę
-
Póżniejsze miały gniazdo WN brązowe
-
A EZ41 miały okrągły dekielek przerywacza i kondensator umieszczony w środku
-
Coś u Ciebie nie tak z rozdzielczością,bo przy najmniej u mnie jak robię powiększenie to widać same ziarno i to na wszystkich Twoich zdjęciach.
-
Po powiększeniu 1200 x1600 powinno być zdjęcie brzytwa widocznie za bardzo kompresuje ci program obrazki albo robisz jakimś starym telefonem.
-
Przodek z 51r-węższa płetwa błotnika,pałąki z tłoczonej blachy,lagi z przewężeniem na dole.
-
Stary motor to i stary telefon ;), ale zarys ogólny bez powiększania jest jako tako
-
W Turiście od początku do końca produkcji można doliczyć się 6 różnych obudów skrzyni biegów . Są to małe i za razem charakterystyczne szczegóły .
-
I różną stal na koła i wałki.
-
Glowic byłó z tego co mi wiadomo 4 rodzaje [ fotki podrzucę niebawem postaram się o lepszą jakość ale nic nie gwarantuję , że dobrze wyjdą ]
-
Troszkę rozpędziliśmy się w tych różnicach ogólnych . Pasowałoby opisać każdy rocznik z osobna , coś w rodzaju dokumentacji Ładniej by to wylądało BEZ ZBĘDNYCH WPISÓW I NIE NA TEMAT
-
Zauważyłem ,że zdjęcia robione do światł słonecznego wychodzą dobrze a te kiepskie to chyba wina jażeniówki w garażu . Postaram się porawić