Kwiecień 23, 2018, 04:00:59 am

Autor Wątek: Cieknie i kopci po zmianie oleju  (Przeczytany 979 razy)

Offline rohhor

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 25
  • Karma: +0/-0
Cieknie i kopci po zmianie oleju
« dnia: Styczeń 27, 2011, 08:08:06 pm »
Po przeczytaniu watku dot. doboru oleju zdecydowalem sie na zmiane - wczesniej jezdzilem (AWO Turist) na 10W40 polsyntetyk, w skrzyni mialem hipol. Po zimie zmienilem na 20W50 Lubro do silnika i skrzyni. Od tego czasu troche mi kopci - przy zamknietym filtrze powietrza bardziej, przy otwartym slabiej ale jednak wydec h daje wyraznie chmurke -o ciemnym kolorze - wczesiej na polsyntetyku byla delikatna, bialawa, ledwo widoczna (w chlodniejsze dni wyrazniejsza - pewnie kwestia wilgotnosci). Swieca tez wczesniej miala jasnobrazowe zabarwienie, teraz jest okopcona, czarna. Ponadto przy wieloklinie startera zrobilo sie mokro, delikatny wyciek - jak postoi tydzien, dwa to plamka oleju jest na podlodze. Jesli chodzi o skrzynie to pewnie kwestia gestosci oleju i szczelnosci - rzadszy Lubro latwiej penetruje nieszczelnosci. Ale z tym kopceniem nie moge zrozumiec - moze ktos potrafi tpo wyjasnic?

Offline borys

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 79
  • Karma: +0/-0
Odp: Cieknie i kopci po zmianie oleju
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 27, 2011, 08:11:37 pm »
Z praktyki poradze Ci tylko w kwestii cieknacego startera. Kup simmering za pare zl i wymien. Pol godziny roboty i po problemie.
Co do oleju w silniku, bede teoretyzowal.
Polsyntetyk, ktory miales i na ktorym Awo chodzilo bez efektow ubocznych, jest na pewno rzadszym olejem niz Lubro 20W50. Wydaje mi sie wiec, ze to nie olej spowodowal zmiany w pracy Twojego silnika, a juz na pewno nie jego gestosc...
Ja mialem problem odwrotny. Stary olej byl rzadki jak kupa nietoperza, nic dziwnego, mial ponad 20 lat. Wylal sie z silnika jak woda. Wczesniej silnik kopcil niemilosiernie. Wlalem lubro, ktory jest gesty jak miod i po problemie. Teraz widac troche dymku tylko na wolnych obrotach i to jak dluzej postoi, w czasie jazdy nie dymi. Wydaje mi sie, ze musisz szukac problemu gdzies indziej.
_________________
Awo Sport '60

Offline LukS

  • Moderator
  • Mistrz
  • *
  • Wiadomości: 2153
  • Karma: +1/-1
Odp: Cieknie i kopci po zmianie oleju
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 27, 2011, 08:12:11 pm »
Ja leję 15W40 (oczywiście mineralny) do silnika i 80W90 do skrzyni czyli przekładniowy-jak ubywa to dolewam i jeżdzę dalej. Oczywiście sukcesywnie wymieniam olej w silniku na świerzy. Raz na sezon to podstawa, dwa razy wskazane - zależnie od przebiegów.
Popieram zalecenie Borysa o wymianie simeringu w tulejce kopnika - koszt mały a problem może szybko zniknąć.
Kopcenie - hmmm - jak kopci na ciemno to niekoniecznie olejem.
Jak nie ma sporych nieszczelności to zwykle dymek bywa jasny przy spalaniu oleju a ciemny przy nadmiarze paliwa. Zużycie fabryczne oleju to chyba 100ml/1000km - tak podawała instrukcja, przy nowych silnikach. Silniki zużyte moga brać przecież i więcej. Nie wiem ile (km) pojeździłeś po wymianie oleju ale może spóbuj jakiejś dłuższej traski. Niech się dobrze rozgrzeje, świeca wtedy też odrzucić powinna nagar. Min. prędkością 70-80km/h - normalną przelotowką. Wcześniej zlej olej - sprawdź ile go jest i po trasie to samo. Jak różnica będzie znaczna to jest gdzieś problem. Piszę o zlewaniu a nie o mierzeniu na bagnecie bo nie zakładam, że będzie katastrofa i rożnicę dostrzeżesz od razu na bagnecie.
W sumie zależnie od nabitych km.

Offline hckosmo

  • Administrator
  • Mistrz
  • *****
  • Wiadomości: 2139
  • Karma: +4/-2
Odp: Cieknie i kopci po zmianie oleju
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 27, 2011, 08:13:04 pm »
wg mnie kopcenie jest oznaką zuzytych cześci współpracujących.
Olej do komory spalania może dostać się trzema drogami:
1: nieszczelne lub zbyt duży luz na pierścieniach
2: Prowadnicami zaworów ( zbyt duży luz )
3: miejscem styku głowica-cylinder ( uszkodzenie uszczelki między kanałem smarującym a otworem cylindra.


Półsyntetyk który stosowałeś był dość rzadki i możliwe że pompa go nie mogła doprowadzić do głowicy przez co nie była ona smarowana i olej nie wpływał do komory spalania. drugi punkt też jest dość prawdopodobny lecz objawy było by widać też na półsyntetyku. Ostatni punkt jest mało prawdopodobny ale nie możemy go lekceważyć.

To moja teoria.
_________________
Nie ma Boga jest MOTÓR
Panie co to? To IŻ?

No Tam ten miał zmieniacz biegów przy baku, ten jakoś wybrakowany, czy pan przerobił?

Offline rohhor

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 25
  • Karma: +0/-0
Odp: Cieknie i kopci po zmianie oleju
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 27, 2011, 08:13:50 pm »
Dzieki za sugestie i info. Wymiana simeringu konieczna.

Odnosnie kopcenia: nie dopisalem ze nie zauwazylem zwiekszonego zuzycia oleju - przejechalem ok. 400km w tym roku i mniej wiecej tyle dolalem choc przyznaje ze aptekarsko tego nie mierzylem. Przyjrze sie temu dokladniej. Po cichu liczylem ze ktos juz doswiadczyl podobnych historii 

Podoba mi sie uwaga odnosnie tego ze to moze nie olej - pozna jesienia grzebalem przy gazniku - moze na te warunki atmosferyczne regulacja byla OK , teraz wiosna/lato byc moze mieszanka dostaje zbyt duzo etylinki. Jak sie okaze ze zuzycie oleju w normie to bede w te strone szedl - wdzieczny za sugestie(?).

Jak zuzycie oleju zwiekszone to faktycznie wyrobione czesci - nadmienie tylko ze na polsyntetyku zuzycie oleju bylo bardzo w normie. Dam znac.

P.S. wlasnie dotarl kopnik do Turista zamowiony w Skuter Debica - cena 3 razy nizsza niz w Niemczech  Dam znac jak sie spisuje.

Offline qmodo

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 30
  • Karma: +0/-0
Odp: Cieknie i kopci po zmianie oleju
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 27, 2011, 08:15:10 pm »
pólsyntetyk ma inną strukturę - drobniejsze cząsteczki. jest inaczej zbierany przez pierścienie. poza tym jest żadszy i tworzy cieńszy film olejowy - pokrycie metalu olejem.
zależy jeszcze jaki jest przebieg silnika. za szybka wymiana w silniku samochodowym na olej mineralny przejawia się różnie.