Kwiecień 23, 2018, 03:58:45 am

Autor Wątek: Dobór oleju  (Przeczytany 2125 razy)

Offline hckosmo

  • Administrator
  • Mistrz
  • *****
  • Wiadomości: 2139
  • Karma: +4/-2
Dobór oleju
« dnia: Styczeń 27, 2011, 08:18:22 pm »
Jest to artykuł Jerzego Mydlarza "Dobór oleju" ; wprawdzie dotyczy silnika Royala Endfielda, ale ogólne przemyślenia odnoszą się także do AWO-ków.

mam nadzieje że Pan Jerzy nie obrazi się że ten artykuł tu zamieszczam

Na początku gdy miałem AWO-ka myślałem tak samo jak Pan Jerzy i chciałem mu lać nie wiadomo jak dobry olej, po przeczytaniu tego artykułu zmieniłem swój pogląd. Zapraszam warto przeczytać.

URL=www.fotosik.pl][/URL]





URL=www.fotosik.pl][/URL]
Panie co to? To IŻ?

No Tam ten miał zmieniacz biegów przy baku, ten jakoś wybrakowany, czy pan przerobił?

Offline bpawelczyk

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 43
  • Karma: +0/-0
Odp: Dobór oleju
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 27, 2011, 08:19:38 pm »
Dobry artykuł, w zasadzie dość dobrze przedstawił problem doboru oleju w klasycznych motocyklach. Ja osobiście trzymam się zasady, że lepiej częściej wymieniać, niż kupować droższy olej. Rzeczywiscie my dziś zastanawiamy się nad doborem super oleju nie tylko silnikowego, a przecież tak jak to autor artykułu napisał w czasach młodości AWO był jeden rodzaj oleju silnikowego na lato i jeden na zime i silniki były dostatecznie dobrze smarowane.
Mam troche praktyki warsztatowej, więc dla mnie wybór oleju był dość oczywisty:
1. Olej mineralny, producent mało ważny bo liczy się klasa lepkości SAE. Dlaczego nie syntetyczny? To wynika z głównie z wszelkich wymiarów pasowań podzespołów (luzów) i co najważniejsze wydajności pompy olejowej. Współczesne motocykle, samarowane syntetycznymi lub półsyntetycznymi olejami klasy lepkości 0W do 10W mają duże wydajności pomp, które tłoczą olej pod ciśnieniem rzędku kilku atm. Nasz AWO przy sprawnej, zregenerowanej pompie wyciągnie około 1.5 atm ćisnienia, wiec taki olej na pewno się nie nadaje. Dodatkowo wszelkie luzy w zespole tłoka i zaworów sprawiają, że silnik spalał by duże ilości oleju, tworząc sporo popiołu, sadzy i innego szkodliwego syfu ze względu na mase dodatkow uszlachetniających dodawanych do oleju.
2. Klasa lepkości, w przypadku oleji mineralnych ograniczyłem się do 15W40 i 20W50, ten drugi jest oczywiście o wyszej lepkości. Początkowo używałem 15W40, ale po pewnym czasie zmieniłem na 20W50 ponieważ mój silnik jest polerowany przez co została ograniczona powierzchnia oddawania ciepła i silnik musi pracować w troche wyższej temperaturze. Z teoretycznego punktu widzenia, polecał bym olej 20W50, który ze względu na swoją dużą gęstość powinien doskonale sprawdzać się w przeciążonych termicznie silnikach AWO (przy długiej jeździe w upalne dni te silniczki słabną). Z drugiej strony gęstość wspomnianego oleju bywa w niskich temperaturach jego wadą, ale to nas nie interesuje, bo większość z nas nie jeździ zimą. Z praktycznego punktu widzenia, oba wspomniane oleje mogą być używane, a jeśli drodzy czytelnicy zauważycie zdyt duże zużycie oleju, to zmieńcie na olej o wyższej lepkości. Jeśli nadal silnik będzie brał ponadnormalne ilości oleju, to trzeba zerknąć na stan techniczny silnika.
3. Wymiana oleju, to także istotna sprawa, po pierwsze musimy robić to w terminie jaki zaleca producent i nie przekraczać znacząco tych okresów. Po drugie przy dobrze rozgrzanym silniku, aby wszelkie produkty spalania: sadza, opiłki (szczególnie w okresie docierania) spłynęły do miski olejowej. Ja dodatkowo stosuje preparat do płukania silników podczas wymiany oleju, dość dobrze rozpuszcza szlam w misce olejowej i lepiej usuwa osady z odrzutnika oleju. Oczywiście nie musimy go używać przy każdej wymianie oleju. Najważniejsze, żeby po nalaniu teg preparatu silnik pracował jakiś czas na wolnych obrotach, nie wolno jeździć, gdyż on rozpuszcza olej i nasz silnik nie jest smarowany.

Podsumowując:
- do silników AWO stosujemy oleje mineralne o klasach lepkości minimum 15W40, lepiej 20W50;
- olej należy wymieniać wg. zaleceń producenta;
- często sprawdzamy stan oleju (bagnet) i kontrolujemy okresowo wydajność pompy olejowej, najlepiej podczas regulacji zaworów, gdy mamy ściągniętą pokrywe(y) rozrządu.

Troche się rozpisałem  , ale chciałem użytkownikom forum przedstawic problematyke doboru oleju do silnika i podsumować wcześniejszy artykuł. Mam nadziej, że nie będziecie mieli mi tego za złe.

Offline hckosmo

  • Administrator
  • Mistrz
  • *****
  • Wiadomości: 2139
  • Karma: +4/-2
Odp: Dobór oleju
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 27, 2011, 08:20:19 pm »
wręcz przeciwnie - ja jestem szczęśliwy - po to w końcu istnieje te Forum abyśmy mogli się wzajemnie wymieniać doświadczeniami.

tak trzymać!!!!!!
_________________
Nie ma Boga jest MOTÓR
Panie co to? To IŻ?

No Tam ten miał zmieniacz biegów przy baku, ten jakoś wybrakowany, czy pan przerobił?

Offline hckosmo

  • Administrator
  • Mistrz
  • *****
  • Wiadomości: 2139
  • Karma: +4/-2
Odp: Dobór oleju
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 27, 2011, 08:20:33 pm »
Mam dwa pytania do kolegi:

1: jak sprawdzić z jaką mocą pracuje pompa olejowa?

2: Preparat do płukania silnika - nazwa sposób użycia - chodzi mi o wszelkie informacje z tym związane
_________________
Nie ma Boga jest MOTÓR
Panie co to? To IŻ?

No Tam ten miał zmieniacz biegów przy baku, ten jakoś wybrakowany, czy pan przerobił?

Offline Konrad

  • Administrator
  • Starszy Mechanik
  • *****
  • Wiadomości: 661
  • Karma: +0/-1
Odp: Dobór oleju
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 27, 2011, 08:21:03 pm »
umnie w sklepie jest tylko selektol 20w40 jak myślicie może być ?

Offline bpawelczyk

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 43
  • Karma: +0/-0
Odp: Dobór oleju
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 27, 2011, 08:21:50 pm »
Co do pytania kolegi hckosmo:
1. Ja swoją pompę oleju sprawdzałem po regeneracji gdy miałem ją wymontowaną w następujący sposób:
- do wylotu pompy przykręciłem manometr, poprzez odpowiednio dorobioną flanszę z wylotem o średnicy głównej magistrali olejowej,
- smok pompy (wlot) zanurzałem w naczyniu z rzadkim olejem (może to być ATF do wspomagania) lub ropa,
- oś napędową napedzałem wiertarką stołową

Teraz dokładnie nie pamietam, ale chyba założyłem że pompa jest napedzana z prędkością 1/2 prędkości wału korbowego, czyli z taką samą prędkością jak wałek rozrządu.

2. Preparat do płukania silników zwany również z ang. Engine Flush jest to preparat na bazie rozpuszczalników, stosuje się go do usuwania wszelkich osadów powstałych przy rozkładzie oleju podczas spalania. Ogólnie ujmując rozpuszcza wszelki szlam z układu smarowania.
Jego użycie jest proste:
- rozgrzewasz silnik (kilka miniut, żeby olej był dość rzadki),
- wlewasz preparat do oleju, w stosunku 1 puszka preparatu na 4-6 litrów oleju,
- uruchomić silnik i pozostawić na wolnuch obrotach przez ok. 15 min,
- spuścić stary olej.
Ostatnio używałem STP Engine Flush, ale wiem że na każdej stacji znajdziesz coś takiego na półce. Nadaje się również do płukania skrzyni biegów i innych mechanizmów gdzie potrzeba rozpuścić stare osady olejowe.

Offline bpawelczyk

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 43
  • Karma: +0/-0
Odp: Dobór oleju
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 27, 2011, 08:22:08 pm »
Wg mnie Selector 20W40 się nadaje. To przecież wielosezonowy silnikowy olej mineralny Orlenu. Pewnie jeden z tańszych na rynku. Co do marek oleji to raczej sceptycznie odnosze się do różnego rodzaju super oleji z super dodatkami. Dla mnie liczy się klasa lepkości i termin wymiany. Może gdybym pracował w rafinerii i znał technologie wytwarzania takiego oleju to bym stwierdził że jest lepszy, ale uważam że to raczej chwyt reklamowy i w przypadku klasyków nie ma sensu przepłacać kupując drogi olej.

Offline Cykor

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 1048
  • Karma: +3/-4
Odp: Dobór oleju
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 27, 2011, 08:23:03 pm »
Pompa oleju ma dziewięciokrotnie mniejsze obroty jak wał korbowy.

Offline borys

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 79
  • Karma: +0/-0
Odp: Dobór oleju
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 27, 2011, 08:24:36 pm »
Sluchajcie, zglupialem troche..
Musze wymienic olej i mam dylemat.
Przeczytalem powyzszy artykul i chcialbym chyba wlac czegos gestszego niz 15w40 ze stajni Orlenu czy Lotosa, ale nie wiem co. Piszecie, ze nadaje sie 20w50. Przejechalem juz kilka stacji, ale nie maja takiego oleju. Jest za to 20w40 ale nie wiem czy to dobry pomysl. Czy olej z oznaczeniem Diesel tez sie nada do silnika Awo?
Ostatecznie, nie chcac ryzykowac, wleje 15w40 ale tak jak pisalem, chcialbym cos gestszego...
Pozdrawiam!
_________________
Awo Sport '60

Offline Michał

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2003
  • Karma: +4/-1
Odp: Dobór oleju
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 27, 2011, 08:25:36 pm »
Każdy olej mineralny o klasie lepkości 20W/50. Orlen produkuje LUBRO o klasie jakości SF, oraz Petro Diesel 2 o klasie jakości dla silnika benzynowego SJ (jeżdżę już na nim prawie 8 lat). Lubro dostaniesz na każdej stacji Orlenu, natomiast Petro możesz zamówić w sklepie z częściami
samochodowymi-większe hurtownie oleju powinny go mieć na stanie, jest pakowany w bańki 5 litrów i więcej.
_________________
KTO MA AWO JEŹDZI KLAWO
KTO MA AWO JEŹDZI KLAWO

Offline Konrad

  • Administrator
  • Starszy Mechanik
  • *****
  • Wiadomości: 661
  • Karma: +0/-1
Odp: Dobór oleju
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 27, 2011, 08:27:21 pm »
Panowie zanim jednak odpalę swojego awoczka (silnik po remoncie) chciałbym się Was poradzić. Obecnie silnik zalany jest świerzym Selektolem z Orlenu (20w40), puki nie odpalany jeszcze mogę go zmienić. Polecacie coś lepszego ? Swego czasu zastanawiałem się nad 10w40 i 15w40. Czuję że popełniłem błąd bo na zalanie 20w40 przyjdzie jeszcze czas.


Najbardziej jestem skłonny zmienić na 15w40 Lotosa bowiem olej z Orlenu kiepskiej jest jakości. Zalałem nim kadeta od dziadka i po czasie olej się przepracował (ściął), spowrotem zalałem 15w40 lotosa i wszystko wrócilo do normy. Dodam od siebie że przed każdą zmianą płukam silnik preparatem liqud molly enigne flush.

Offline Cykor

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 1048
  • Karma: +3/-4
Odp: Dobór oleju
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 27, 2011, 08:27:55 pm »
Na pierwszy odpał styknie,po powiedzmy 200 Km zmienisz na właściwy
wg.Ciebie oczywiście.

Offline Konrad

  • Administrator
  • Starszy Mechanik
  • *****
  • Wiadomości: 661
  • Karma: +0/-1
Odp: Dobór oleju
« Odpowiedź #12 dnia: Styczeń 27, 2011, 08:28:28 pm »
Nie będzie to miało złego wpływu na nowy olej ? Niby i jeden i drugi to minerał.