Oto bardzo ważna rada dla tych co samodzielnie remontują motocykle:
Dużym problemem jest prawidłowe osadzenie łożysk tocznych na wale korbowym jakiegokolwiek motocykla.
Poniższy przykład pokazuje kolejność wykonywanych czynności aby prawidłowo osadzić łożyska na wale korbowym i go nie zepsuć
krok 1: schładzamy wał korbowy ( czas schładzania 15-20minut )
w tym celu wkładamy cały wał do zamrażalki Bardzo Happy - wykorzystujemy tu zjawisko rozszerzalności cieplnej
( metale w niskiej temp. kurczą się a w wysokiej rozszerzają ( patrz link )
http://img217.imageshack.us/my.php?image=dsc08677kt4.jpg krok 2: podgrzewamy łożysko
najlepszym i zarazem jednym z najtańszych sposobów jest sposób na żarówkę :d
- bierzemy lampkę i na żarówkę ( na zdjęciu jest 60W ) kładziemy żarówkę i czekamy 3-5 minut( patrz link )
http://img215.imageshack.us/my.php?image=dsc08652xg4.jpg - nagrzewa się w ten sposób wewnętrzna piasta łożyska co za tym idzie zwiększa swój wymiar
krok 3: prawidłowe ułożenie wału w celu osadzenia łożysk ( BARDZO WAŻNE )
na rysunku poniżej ( patrz link ) pokazana jest sytuacja gdybyśmy oparli wał o jedną z półosiek i użyli siły przy osadzeniu łożyska na przeciwległej półośce
powstaje w tym momencie moment gnący ( Mg ) który gnie wał co za tym idzie wykrzywia go i cała regeneracja ....( cenzura )
http://img225.imageshack.us/my.php?image=giciewauim0.jpg na zdjęciach poniżej( patrz link ) pokazałem prawidłową pozycje w której powinno się osądzać łożyska
bierzemy w tym celu kawałek metalu ( aizola D: ) i bezpośrednio podpieramy jedna z przeciwwag
zapobiegamy tak powstaniu momentu gnącego
http://img215.imageshack.us/my.php?image=dsc08673wu0.jpg http://img219.imageshack.us/my.php?image=dsc08676ij9.jpg krok 4: to już koniec - życzę powodzenia :d
rada: krok 1 i 2 możemy wykorzystywać do innych części np wał rożądu osikę kół blok silnika wałki skrzyni biegów itp.
w momencie gdy musimy wpierw osadzić łożysko w obudowie - wtedy odbudowe podgrzewamy opalarką ( NIGDY NIE PALNIKIEM - DOTYCZY TEZ ŁOŻYSK )
a łożysko kładziemy do zamrażarki.
p.s dzięki schładzaniu wału i podgrzewaniu łożysk zyskujemy czasem 0.02-0.04 mm luzu
przy obecnej technice wykonania łożysk jest to bardzo dużo ( łożyska mają tolerancję około +/-0.005mm - np SKF )
_________________
Nie ma Boga jest MOTÓR