Kwietnia 20, 2024, 02:41:48 pm

Autor Wątek: Różnice w budowie AWO Turista według dat produkcji  (Przeczytany 26174 razy)

Offline hckosmo

  • Administrator
  • Mistrz
  • *****
  • Wiadomości: 2368
  • Karma: +4/-2
Różnice w budowie AWO Turista według dat produkcji
« dnia: Lutego 28, 2012, 03:19:28 pm »
( oto kontynuacja wątku który rozpoczną się w dziale ,, instalacja elektryczna  a dotyczy różnicy w budowie poszczególnych AWO 425/Turist )

może na początku przedstawię powód - a mianowicie schematy instalacji elektrycznych AWO-ków produkowanych w poszczególnych latach:

1. schemat do roczników: 1950-52



2. schemat do roczników: 1952-55



3.schemat do roczników: 1955-60

Panie co to? To IŻ?

No Tam ten miał zmieniacz biegów przy baku, ten jakoś wybrakowany, czy pan przerobił?

Offline hckosmo

  • Administrator
  • Mistrz
  • *****
  • Wiadomości: 2368
  • Karma: +4/-2
Odp: Różnice w budowie AWO Turista według dat produkcji
« Odpowiedź #1 dnia: Lutego 28, 2012, 03:19:53 pm »
tak sobie analizuje te schematy i można dojść do kilku wniosków:

1 modele produkowane na początku ( 1950-52 ) różniły się konstrukcyjnie od późniejszych awo-ków np inna obudowa iskrownika, inna stacyjka, przełącznik świateł, brak mechanizmu stopu inna budowa tylnej lampy, brak kontrolek ładowania luzu i bezpiecznika

2. model późniejszy ( 1952-55 ) różnił się ( od ostatniego modelu ) już tylko kilkoma detalami: inny przełącznik świateł, inna lampa i inna budowa lampy tylnej.

3. model ostatni Turista ( 1955-60 - wg mnie produkowali do 61 ) znany nam jest chyba najbardziej

ciekawe - nigdy nie miałem możliwości porównania tych modeli może ktoś zna więcej szczegółów??
_________________
Nie ma Boga jest MOTÓR
Panie co to? To IŻ?

No Tam ten miał zmieniacz biegów przy baku, ten jakoś wybrakowany, czy pan przerobił?

Offline hckosmo

  • Administrator
  • Mistrz
  • *****
  • Wiadomości: 2368
  • Karma: +4/-2
Odp: Różnice w budowie AWO Turista według dat produkcji
« Odpowiedź #2 dnia: Lutego 28, 2012, 03:20:16 pm »
dziś sobie siedziałem na allego i znalazłem aukcję obudowy starej wersji iskrownika. oto on:



ciekawi mnie jak wygląda stara wersja lampy tylnej
Panie co to? To IŻ?

No Tam ten miał zmieniacz biegów przy baku, ten jakoś wybrakowany, czy pan przerobił?

Offline Michał

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2659
  • Karma: +5/-3
Odp: Różnice w budowie AWO Turista według dat produkcji
« Odpowiedź #3 dnia: Lutego 28, 2012, 03:20:59 pm »
iskrownik na zdjęciu jest wersją iskrownika ZS 3 zAWO, który był stosowany w JUNAKU . W AWO do roku 1954 był stosowany iskrownik ZS2.
KTO MA AWO JEŹDZI KLAWO

Offline hckosmo

  • Administrator
  • Mistrz
  • *****
  • Wiadomości: 2368
  • Karma: +4/-2
Odp: Różnice w budowie AWO Turista według dat produkcji
« Odpowiedź #4 dnia: Lutego 28, 2012, 03:21:32 pm »
a widzisz nawet nie przypuszczałem że myły różne modele iskrowników. Podejrzewam że było tak z masą innych rzeczy
_________________
Nie ma Boga jest MOTÓR
Panie co to? To IŻ?

No Tam ten miał zmieniacz biegów przy baku, ten jakoś wybrakowany, czy pan przerobił?

Offline seneb

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 250
  • Karma: +0/-0
Odp: Różnice w budowie AWO Turista według dat produkcji
« Odpowiedź #5 dnia: Lutego 28, 2012, 03:22:22 pm »
Witam,

pierwszu turist produkowany od 1950 do 1952 roku, rożnił sie w porównaniu do późniejszych miedzy innymi:

siodło skórzane (takie jak w pierwowzorze bmw r23)
lampa (taka jak w pierwowzorze bmw r23)
tylnia lampka wykonana z ebonitu( w poźniejszym czasie zastąpiona taką jak w sporcie ale bez pomarańczowego szkiełka)
szkło lampy przedniej (charakterystyczne przetłoczenie na środkowej części)
klakson BOSCH (poźniej FFR) montowany po prawej stronie motocykla
gaźnik SUM (później BVF budową identyczny jak sum)
brak automatu stopu
osobny odblask na tylnim błotniku
na baku kalkomania zamiast znaczków
i najfajniejszy szczegół malowanie lub inaczej ubarwienie, czerwony bak z kalkomanią zamiast znaczków, i czerwone pasy biegnące przez oba błotniki

Troch zdjęć: enjoy
 :D
















Offline Michał

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2659
  • Karma: +5/-3
Odp: Różnice w budowie AWO Turista według dat produkcji
« Odpowiedź #6 dnia: Lutego 28, 2012, 03:24:28 pm »
Siedzenie było gumowe na wzór Drilastic
Przednie koło miało mniejszą średnicę hamulca
Inna konstrukcja przedniego zawieszenia
Skrzynia biegów zmieniona w 1954
Wiele innych zmian.


//www.awo-stammtisch.de/Serviceseite.htm
KTO MA AWO JEŹDZI KLAWO

Offline seneb

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 250
  • Karma: +0/-0
Odp: Różnice w budowie AWO Turista według dat produkcji
« Odpowiedź #7 dnia: Lutego 28, 2012, 03:25:36 pm »
Pierwsze siedzenia były skórzane , przynajmniej z tego co widziałem, co do linka to niestety nie znam niemieckiego , ale jak możesz to napisz coś więcej, ja napisałem tylko te o których wiem

Offline Michał

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2659
  • Karma: +5/-3
Odp: Różnice w budowie AWO Turista według dat produkcji
« Odpowiedź #8 dnia: Lutego 28, 2012, 03:26:21 pm »
Dla nie znających niemieckiego po otwarciu linka klikasz krzyżyk w prawym górnym rogu prezentacji i otwiera się strona z motocyklem.
Klikając na poszczególny podzespół motocykla otwierają się zmiany:
Lampa, kierownica z osprzętem ,koła ,głowica gaźnik, skrzynia, dyfer, tylna lampa,siedzenia,wydech, zbiornik,znaczki na zbiorniku,korek paliwa.
KTO MA AWO JEŹDZI KLAWO

Offline hckosmo

  • Administrator
  • Mistrz
  • *****
  • Wiadomości: 2368
  • Karma: +4/-2
Odp: Różnice w budowie AWO Turista według dat produkcji
« Odpowiedź #9 dnia: Lutego 28, 2012, 03:27:06 pm »
Bardzo ciekawe. Powiem więcej nawet bardzo ciekawe.

Może ktoś z was umie dobrze po niemiecku i potłumaczy troszkę??? zamieścimy to w formatach jpg na forum
_________________
Nie ma Boga jest MOTÓR
Panie co to? To IŻ?

No Tam ten miał zmieniacz biegów przy baku, ten jakoś wybrakowany, czy pan przerobił?

Offline Michał

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2659
  • Karma: +5/-3
Odp: Różnice w budowie AWO Turista według dat produkcji
« Odpowiedź #10 dnia: Lutego 28, 2012, 03:27:55 pm »
Blok silnika z początków produkcji

widać mocowanie słoneczka na 6 śrub, osadzenie tylnego łożyska bez segera

mocowanie uszczelniacza wału na 4 śruby.

Słoneczko dla wału smarowanego pod ciśnieniem posiada zamiast simeringów panewki.
KTO MA AWO JEŹDZI KLAWO

Offline cadyx

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 163
  • Karma: +0/-0
Odp: Różnice w budowie AWO Turista według dat produkcji
« Odpowiedź #11 dnia: Lutego 28, 2012, 03:28:33 pm »
Natomiast w blokach silników z końca produkcji niemcy zrezygnowali całkowicie z montażu pierścienia aluminiowego mocującego uszczelniacz od strony koła zamachowego. Zamiast tego zastosowali uszczelniacz, którego średnica zewnętrzna jest równa otworowi pod łożysko (z bardzo szerokim kołnierzem).

Offline Michał

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2659
  • Karma: +5/-3
Odp: Różnice w budowie AWO Turista według dat produkcji
« Odpowiedź #12 dnia: Lutego 28, 2012, 03:29:40 pm »
Tak to wyglądało.
KTO MA AWO JEŹDZI KLAWO

Offline cadyx

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 163
  • Karma: +0/-0
Odp: Różnice w budowie AWO Turista według dat produkcji
« Odpowiedź #13 dnia: Lutego 28, 2012, 03:30:12 pm »
Fotka którą wkleiłeś pokazuje ostatnią wersję (z cienkimi ściankami mocowania simmeringu). W moim AWO-ku jest wersja pośrednia, która wygląda jakby producent zapomniał obrobić powierzchni czołowej i wywiercić otwory, natomiast ścianki w odlewie są jeszcze normalnej grubości.

Offline Michał

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2659
  • Karma: +5/-3
Odp: Różnice w budowie AWO Turista według dat produkcji
« Odpowiedź #14 dnia: Lutego 28, 2012, 03:31:00 pm »
W Turistach wał smarowany był początkowo pod ciśnieniem, słoneczko miało dwie brązowe panewki, następnie dwa simeringi. Od numeru silnika 96475 zastosowano smarowanie z odrzutnikiem oleju tak jak w Sporcie.
Kilkakrotnie spotkałem się z wałem smarowanym ciśnieniowo również w Sporcie z początku produkcji.
Słoneczko z dwoma simeringami
KTO MA AWO JEŹDZI KLAWO

Offline seneb

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 250
  • Karma: +0/-0
Odp: Różnice w budowie AWO Turista według dat produkcji
« Odpowiedź #15 dnia: Lutego 28, 2012, 03:31:57 pm »
W pierwszych turistach z charakterystycznym czerwonym bakiem, oprócz szparunków na baku i błotnikach występował także szparunek na blaszanej obudowie górnej pułki.

Tak to wyglądało:


Offline taiszio

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 22
  • Karma: +0/-0
Odp: Różnice w budowie AWO Turista według dat produkcji
« Odpowiedź #16 dnia: Lutego 28, 2012, 03:32:59 pm »
jeszcze były różnice w lampach tylnych

która do którego rocznika nie mam pojęcia ale wiem że tak jak są poukładane tak sie zmieniały...

różnice w klamkach


różnice w skrzynkach akumulatorowych


no i najciekawsze to przełącznik


1.tak wyglądał pierwszy przełącznik w awo
2.jest to do przełącznika 1 tylko zamocowane w reflektorze
3.przełącznik który już chyba każdy kojarzy

jak sobie coś jeszcze przypomnę to tu wrzucę

Offline krzycho_r

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 37
  • Karma: +0/-0
Odp: Różnice w budowie AWO Turista według dat produkcji
« Odpowiedź #17 dnia: Lutego 28, 2012, 03:34:05 pm »
Cytat: Michał
iskrownik na zdjęciu jest wersją iskrownika ZS 3 zAWO, który był stosowany w JUNAKU .  W AWO do roku 1954 był stosowany iskrownik ZS2.

żeby uściślić iskrownik ten był stosowany tylko w Junaku(ze względu na mocowanie) występował on pod koniec produkcji w/w motocykla i  raczej na zasadzie zamiennika.Nie ma ma na to dokumentów , że montowano go fabrycznie.
Jeśli interesuje kogoś dokładna fotka mogę podesłać.
Junacysko znów furcy aż miło! ;-)
Pozdrawiam Krzycho_R

Offline seneb

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 250
  • Karma: +0/-0
Odp: Różnice w budowie AWO Turista według dat produkcji
« Odpowiedź #18 dnia: Lutego 28, 2012, 03:34:48 pm »
Takie pytanko odnośnie korka paliwa, wydaje mi się że na początku produkcji stosowano korki mosiężne z napisem AWO, a później zastąpiono je aluminiowymi odpowiednikami.
_________________

Offline seneb

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 250
  • Karma: +0/-0
Odp: Różnice w budowie AWO Turista według dat produkcji
« Odpowiedź #19 dnia: Lutego 28, 2012, 03:35:15 pm »
Korek o którym pisałem wyżej, a jako że wszedłem w posiadanie takiego korka prezentuje zdjęcia jak to wygląda. Zastanawiam się czy go wypolerować czy pochromować.




Offline LukS

  • Moderator
  • Mogę sam zbudować AWO
  • *****
  • Wiadomości: 3986
  • Karma: +4/-2
Odp: Różnice w budowie AWO Turista według dat produkcji
« Odpowiedź #20 dnia: Lutego 28, 2012, 03:35:59 pm »
Jak był mosiężny to bym taki zostawił . Wypolerować i polakierować?

Offline Michał

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2659
  • Karma: +5/-3
Odp: Różnice w budowie AWO Turista według dat produkcji
« Odpowiedź #21 dnia: Lutego 28, 2012, 03:38:31 pm »
W starych BMW np. R-35 też był mosiężny i chromowany. Myślę, że ten pochodzi z tej samej wytwórni i bym go pochromował
_________________
KTO MA AWO JEŹDZI KLAWO
KTO MA AWO JEŹDZI KLAWO

Offline Konrad

  • Moderator
  • Starszy Mechanik
  • *
  • Wiadomości: 661
  • Karma: +0/-1
Odp: Różnice w budowie AWO Turista według dat produkcji
« Odpowiedź #22 dnia: Lutego 28, 2012, 03:39:16 pm »
Ładnie bym go wypolerował staliwem.

Offline seneb

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 250
  • Karma: +0/-0
Odp: Różnice w budowie AWO Turista według dat produkcji
« Odpowiedź #23 dnia: Lutego 28, 2012, 03:39:50 pm »
Po bokach są resztki chromu, wiec najprawdopodobniej był chromowany fabrycznie.
_________________

Offline Cykor

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 1179
  • Karma: +7/-5
Odp: Różnice w budowie AWO Turista według dat produkcji
« Odpowiedź #24 dnia: Lutego 28, 2012, 03:40:45 pm »
Ja bym zostawił tak jak jest.

Offline seneb

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 250
  • Karma: +0/-0
Odp: Różnice w budowie AWO Turista według dat produkcji
« Odpowiedź #25 dnia: Lutego 28, 2012, 03:41:54 pm »
Wypoleruje go i zobaczę jak się będzie komponował z przełącznikiem świateł.
_________________

Offline seneb

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 250
  • Karma: +0/-0
Odp: Różnice w budowie AWO Turista według dat produkcji
« Odpowiedź #26 dnia: Lutego 28, 2012, 03:42:26 pm »
Jak patrzę na te zdjęcia to wydaje mi  się że to siodło jest jednak skórzane, jednak się nie myliłem, w pierwszych turistach takie występowało :)

Link do aukcji:
http://allegro.pl/simson-awo-t-i1816546817.html

Zdjęcia dla potomnych kiedy aukcja wygaśnie:








Offline Easy Rider

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 67
  • Karma: +0/-0
Odp: Różnice w budowie AWO Turista według dat produkcji
« Odpowiedź #27 dnia: Lutego 28, 2012, 03:43:24 pm »
Wiyam, od kiedy były montowane głębokie miski olejowe w Turistach? Zmieniam silnik na oryginalny z '54 i nie wiem jaką mam założyć.
pozdr,,,
_________________
AWO - die Legende

Offline Michał

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2659
  • Karma: +5/-3
Odp: Różnice w budowie AWO Turista według dat produkcji
« Odpowiedź #28 dnia: Lutego 28, 2012, 03:44:01 pm »
Według książki AWO-Legenda w 1958 roku zaczęto montować gaźnik z okrągłą przepustnicą, kolanko wydechowe 30mm z tłumikiem cygarowym jak w Sporcie z końca produkcji. Zastosowano też prądnicę jak w MZ i skrzynię bez ogranicznika startera na ramie.
_________________
KTO MA AWO JEŹDZI KLAWO
KTO MA AWO JEŹDZI KLAWO

Offline irekmal

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 33
  • Karma: +0/-0
Odp: Różnice w budowie AWO Turista według dat produkcji
« Odpowiedź #29 dnia: Listopada 13, 2012, 05:45:09 pm »
Witam. Stary Awo to również wywijane na zewnątrz obręcze kół - wg mojej wiedzy.
AWO 425 Turist 1957+ stoye żyleta, Junak M10 1963 + WB03A, BMW R12  1938, BMW R35 1938,