Dobry artykuł, w zasadzie dość dobrze przedstawił problem doboru oleju w klasycznych motocyklach. Ja osobiście trzymam się zasady, że lepiej częściej wymieniać, niż kupować droższy olej. Rzeczywiscie my dziś zastanawiamy się nad doborem super oleju nie tylko silnikowego, a przecież tak jak to autor artykułu napisał w czasach młodości AWO był jeden rodzaj oleju silnikowego na lato i jeden na zime i silniki były dostatecznie dobrze smarowane.
Mam troche praktyki warsztatowej, więc dla mnie wybór oleju był dość oczywisty:
1. Olej mineralny, producent mało ważny bo liczy się klasa lepkości SAE. Dlaczego nie syntetyczny? To wynika z głównie z wszelkich wymiarów pasowań podzespołów (luzów) i co najważniejsze wydajności pompy olejowej. Współczesne motocykle, samarowane syntetycznymi lub półsyntetycznymi olejami klasy lepkości 0W do 10W mają duże wydajności pomp, które tłoczą olej pod ciśnieniem rzędku kilku atm. Nasz AWO przy sprawnej, zregenerowanej pompie wyciągnie około 1.5 atm ćisnienia, wiec taki olej na pewno się nie nadaje. Dodatkowo wszelkie luzy w zespole tłoka i zaworów sprawiają, że silnik spalał by duże ilości oleju, tworząc sporo popiołu, sadzy i innego szkodliwego syfu ze względu na mase dodatkow uszlachetniających dodawanych do oleju.
2. Klasa lepkości, w przypadku oleji mineralnych ograniczyłem się do 15W40 i 20W50, ten drugi jest oczywiście o wyszej lepkości. Początkowo używałem 15W40, ale po pewnym czasie zmieniłem na 20W50 ponieważ mój silnik jest polerowany przez co została ograniczona powierzchnia oddawania ciepła i silnik musi pracować w troche wyższej temperaturze. Z teoretycznego punktu widzenia, polecał bym olej 20W50, który ze względu na swoją dużą gęstość powinien doskonale sprawdzać się w przeciążonych termicznie silnikach AWO (przy długiej jeździe w upalne dni te silniczki słabną). Z drugiej strony gęstość wspomnianego oleju bywa w niskich temperaturach jego wadą, ale to nas nie interesuje, bo większość z nas nie jeździ zimą. Z praktycznego punktu widzenia, oba wspomniane oleje mogą być używane, a jeśli drodzy czytelnicy zauważycie zdyt duże zużycie oleju, to zmieńcie na olej o wyższej lepkości. Jeśli nadal silnik będzie brał ponadnormalne ilości oleju, to trzeba zerknąć na stan techniczny silnika.
3. Wymiana oleju, to także istotna sprawa, po pierwsze musimy robić to w terminie jaki zaleca producent i nie przekraczać znacząco tych okresów. Po drugie przy dobrze rozgrzanym silniku, aby wszelkie produkty spalania: sadza, opiłki (szczególnie w okresie docierania) spłynęły do miski olejowej. Ja dodatkowo stosuje preparat do płukania silników podczas wymiany oleju, dość dobrze rozpuszcza szlam w misce olejowej i lepiej usuwa osady z odrzutnika oleju. Oczywiście nie musimy go używać przy każdej wymianie oleju. Najważniejsze, żeby po nalaniu teg preparatu silnik pracował jakiś czas na wolnych obrotach, nie wolno jeździć, gdyż on rozpuszcza olej i nasz silnik nie jest smarowany.
Podsumowując:
- do silników AWO stosujemy oleje mineralne o klasach lepkości minimum 15W40, lepiej 20W50;
- olej należy wymieniać wg. zaleceń producenta;
- często sprawdzamy stan oleju (bagnet) i kontrolujemy okresowo wydajność pompy olejowej, najlepiej podczas regulacji zaworów, gdy mamy ściągniętą pokrywe(y) rozrządu.
Troche się rozpisałem , ale chciałem użytkownikom forum przedstawic problematyke doboru oleju do silnika i podsumować wcześniejszy artykuł. Mam nadziej, że nie będziecie mieli mi tego za złe.