Marca 14, 2025, 05:51:11 am

Autor Wątek: renowacja po latach  (Przeczytany 5551 razy)

Offline jaro

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 100
  • Karma: +0/-0
renowacja po latach
« dnia: Lipca 13, 2015, 11:15:13 pm »
Witam! Jak wspomniałem w powitalni posiadam awo sporta z 1958 roku. Po 12 latach postanowiłem go wyremontować, w związku z tym zostały wymienione następujące elementy: nowy tłok, iskrownik wraz z prądnicą, uszczelnienia w skrzyni i w silniku, regeneracja głowicy. Niestety do pełni szczęścia pozostaje ze spraw mechanicznych wałek kopniaka wraz ze starterem oraz gaźnik. W przypadku kopniaka sprawa jest o tyle prosta, że istnieje możliwość zakupu zarówno startera jak i samego wałka wraz z tuleją i sprężyną. Natomiast problemem jest gaźnik gdyż nie wiem jaki zastosować. Mam zarówno oryginalny gaźnik BVF z płaską przepustnicą a także pegaza 26 gmu oraz czeski gaźnik jikov od jawy 175.Jednak każdy z tych gaźników wymaga regeneracji, tzn, oryginalny gaźnik ma wyrobioną przepustnicę, cieknie, korek pod rozpylaczem ma zerwany gwint, do wymiany jest prawdopodobnie także iglica oraz trzpień pływaka. Zestaw do regeneracji na allegro kosztuje 100zł, natomiast przepustnica w granicach 50 zł, mimo zakupu takiego zestawu nie mam pewności, że gaźnik będzie w 100% sprawny. To samo tyczy się gaźnika pegaz, w którym prawdopodobnie jest dorabiana przepustnica , wygląda na aluminiową, a także do wymiany iglica wraz z zapinką i dyszami. Nie mam pewności co do luzu między przepustnicą a korpusem gaźnika, gdyż nie wiem jaki jest dopuszczalny. Z kolei gaźnik jikov ma do wymiany skrzywioną iglicę , przepustnicę oraz sprężynę przepustnicy, czyli jednym słowem cały zestaw regeneracyjny. W związku z tym pojawia się pytanie jaką opcję wybrać, tzn który gaźnik regenerować waszym zdaniem, a może jako alternatywę wybrać kupno zamiennika z allegro? Kolejne pytanie czy do każdego z tych gaźników powinna być inna linka gazu? Czyli w przypadku gaźnika jikov mam zakupić linkę do jawy czy do awo? Jeszcze jedno pytanie czy w przypadku gaźnika pegaz musi być koniecznośc podłączenia ssania? Chciałbym poznac wasze opinie na temat jaki gaźnik najlepszy do awo sporta.
  Za wszelkie rady będę bardzo wdzięczny. Pozdrawiam

Offline sona46

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2954
  • Karma: +5/-3
Odp: renowacja po latach
« Odpowiedź #1 dnia: Lipca 14, 2015, 07:28:00 am »
Z gaźnikami temat wielokrotnie był poruszany i tak naprawdę z obecnie dostępnego chińskiego chłamu żadnego bym nie polecał,ja kupuję takie,
http://allegro.pl/gaznik-minsk-125-400a-i5530439222.html ,chociaż rozstaw pasuje bez żadnego piłowania i w zakresie niskich i średnich gaźnik daje się poprawnie ustawić,natomiast ma pewne wady jak chociażby dość szeroką płaską komorę pływaka i ustawienie prawidłowo poziomu paliwa przy pochyłym wlocie do głowicy w sporcie kończy się wylewaniem pewnych ilości paliwa przy zestawianiu motoru ze stopek.Współczesna wersja ikowa,trza rozpiłować otwory pod szpilki,chodzi w miarę poprawnie,ale trzeba z nim uważać na zbyt ubogie nastawy zwłaszcza przy nowym tłoku,bez prób z dyszami czasem może przytrzeć tłoka.O współczesnym pegazie to nawet się nie będę wypowiadał  :-\Oryginał zawsze warto reanimować ale na to potrzeba czasu,a jeździć trzeba  ;)Ssanie w pegazie nie jest potrzebne i można je pominąć,a linki to zawsze sam dobieram długość do danego gaźnika,zakładam do gaźnika przy max wkręconej regulacji linki a od strony suwaka dobieram odpowiednio długość.
« Ostatnia zmiana: Lipca 14, 2015, 07:47:06 am wysłana przez LukS »

Offline LukS

  • Moderator
  • Mogę sam zbudować AWO
  • *
  • Wiadomości: 4032
  • Karma: +5/-2
Odp: renowacja po latach
« Odpowiedź #2 dnia: Lipca 14, 2015, 07:42:42 am »
Między wierszami czytam, że nie możesz się wykosztować na wszystkie opcje ;)
U mnie na półce stoi 7 gaźników: 2x BVF, 2xPegaz, Jikov, ruski K jakiś tam do Mińska, BING do MZ.
Każdy używany i ma mankamenty. Głównie z komorami pływakowymi i przepustnicami.
Trafił mi się w zimie jeszcze jeden używany Pegaz i o dziwo on w końcu chodzi poprawnie.
Do rewelacji mu daleko ale nie zalewa i mam na nim przyzwoite spalanie.
W ubiegłym roku na wyjazd na V spotkanie forumowe wypożyczyłem od kolegi gregoryawo
chińskiego Pegaza fi24mm i objechałem na nim trasę ok.1500km bezproblemowo.
kilka razy sprawdzałem świecę i była w porządku.
Z tymi gaźnikami jednak jest tak, że trzeba trafić w dobrą sztukę lub jej trochę pomóc być dobrą.
O tym najwięcej pisał sona46.

Tak, że Tobie proponuję na razie odstawić używki bo remont trwa zazwyczaj a szkoda sezonu.
Kup zamiennik i jazda. Potem remonty i regeneracje.

Offline jaro

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 100
  • Karma: +0/-0
Odp: renowacja po latach
« Odpowiedź #3 dnia: Lipca 14, 2015, 07:52:59 pm »
Mam jeszcze jedno pytanie, a mianowicie jak zabrać się do wymiany wałka startera. Póki co wykręciłem wkręt znajdujący się od spodu wałka, lecz nie wiem jak wyciągnąć tuleję (naciąg) osi wałka, gdyż w tulei znajduje się zimering. Z tego co dowiedziałem się wcześniej na forum mam zdjąc pokrywę znajdującą się z tyłu na trzy wkręty, przed tym spuścić olej ze skrzyni.

Offline LukS

  • Moderator
  • Mogę sam zbudować AWO
  • *
  • Wiadomości: 4032
  • Karma: +5/-2
Odp: renowacja po latach
« Odpowiedź #4 dnia: Lipca 14, 2015, 08:25:28 pm »
Tuleję trzeba obracać wahadłowo kluczem pazurkowym o ile ma ona jeszcze dobre rowki.
Obracaj i wyciągaj. Pilnuj, żeby nie napinać spreżyny.
Można ją pobijać młotkiem gumowym. Simmering jak uszkodzisz to kupisz drugi.
Ten pewnie i tak zjechany.
« Ostatnia zmiana: Lipca 14, 2015, 08:27:55 pm wysłana przez LukS »

Offline hckosmo

  • Administrator
  • Mistrz
  • *****
  • Wiadomości: 2390
  • Karma: +5/-2
Odp: renowacja po latach
« Odpowiedź #5 dnia: Lipca 15, 2015, 07:16:27 pm »
A kapkę ( może być i dekiel  8) ) na trzy śruby to odkręcasz jeśli chcesz wyjąć wałek startera, do wymiany tulei nie jest konieczne jej ściągnięcie. Nawet jak umiejętnie ustawisz skrzynie to i spuszczenie oleju nie będzie konieczne przy wymianie tulei.
Panie co to? To IŻ?

No Tam ten miał zmieniacz biegów przy baku, ten jakoś wybrakowany, czy pan przerobił?