Marzec 19, 2019, 08:57:48 am

Autor Wątek: Mocniejsze i lepsze sprzęgło  (Przeczytany 755 razy)

Offline Marek Krupa

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 478
  • Karma: +0/-0
Odp: Mocniejsze i lepsze sprzęgło
« Odpowiedź #30 dnia: Grudzień 20, 2018, 08:36:51 pm »
Makowiec wszystko byłoby zbliżone do tego co piszesz, gdyby tarcza  sprzęgłowa była na stałe zamocowana do koła zamachowego i może jeszcze razem z nim wyważona. Niestety w rzeczywistości jest pozycjonowana na wałku sprzęgłowym, a to już całkiem inna bajka i do tego jej milimetrowy luz na piastce i te 730 g w tą lub w tamtą. Ciekaw jestem czy spotkałeś taką tarczę, która takiego luzu nie miała. Cykor oczywiście tarcza od Fiata  126 jest dużo lepsza od tej oryginalnej niemieckiej, bo jest lekka, bo nie jest twardą klejoną dechą tylko elastyczną (nitowaną), bo nie rozwalają się podczas eksploatacji jej elementy. Niestety nie ma tłumika drgań skrętnych. Chociaż ten oryginalny już z  sztywnymi gumami też jest mało podatny. O wpływie tłumika na proces minimalizacji drgań w układzie napędowym  wiedziano już w latach 30. Należy jeszcze dodać, że sprężyny tłumika pracują ciągle podczas pracy silnika, a nie tylko podczas ruszania , czy zmiany przełożenia. Stosując tarczę samochodową , czyli od silnika o większym momencie należy rozważyć usunięcie połowy sprężyn.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 20, 2018, 08:41:39 pm wysłana przez Marek Krupa »

Offline Cykor

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 1077
  • Karma: +5/-4
Odp: Mocniejsze i lepsze sprzęgło
« Odpowiedź #31 dnia: Grudzień 20, 2018, 08:45:05 pm »
Tak,tylko po usunięciu sprężyn mamy gotowe niewyważenie.
No chyba,że ilość sprężyn jest parzysta.

Offline Marek Krupa

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 478
  • Karma: +0/-0
Odp: Mocniejsze i lepsze sprzęgło
« Odpowiedź #32 dnia: Grudzień 20, 2018, 10:15:41 pm »
A właśnie jest.

Offline Michał

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2229
  • Karma: +5/-2
Odp: Mocniejsze i lepsze sprzęgło
« Odpowiedź #33 dnia: Grudzień 21, 2018, 02:22:35 pm »
A ja już drugi sezon testuję  8)
KTO MA AWO JEŹDZI KLAWO

Offline makowiec

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 475
  • Karma: +2/-0
Odp: Mocniejsze i lepsze sprzęgło
« Odpowiedź #34 dnia: Grudzień 21, 2018, 06:00:03 pm »
Panie marku zgadzam się że wszelakie wibracje są nie pożądane bo to i łożyska cierpią i silnik nie będzie taki żwawy i mocny - ale mi nie oto chodziło. Chodziło mi o owe zamienniki teoretycznie bez bicia i wyważone - wcale ten cięższy 100 czy więcej gram nie musi być gorszy - przy odpowiednim rozłożeniu mas (więcej masy bliżej osi obrotu) może mieć mniejszy moment bezwładności i silnik będzie się lepiej wkręcał.

Offline Marek Krupa

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 478
  • Karma: +0/-0
Odp: Mocniejsze i lepsze sprzęgło
« Odpowiedź #35 dnia: Grudzień 21, 2018, 07:02:07 pm »
Michał, bardzo mnie zaskoczyłeś. Jak mogłeś na tak nieoryginalną tarczę  popatrzeć, a co gorzej  jeszcze ją założyć. A tak poważnie, to ta maluchowska jest lepsza od tej, ponieważ nitowane okładziny sprężynują, dodatkowo stalowa blacha jest elastyczna co ma znaczenie przy niekątowości blach dociskowych  w stosunku do osi wałka sprzęgłowego , czy różnej sztywności sprężyn dociskowych.

Offline Michał

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2229
  • Karma: +5/-2
Odp: Mocniejsze i lepsze sprzęgło
« Odpowiedź #36 dnia: Grudzień 21, 2018, 07:12:15 pm »
Nic się nie dzieje. Już 10 tyś. ;D
KTO MA AWO JEŹDZI KLAWO

Offline tlukas

  • Starszy Mechanik
  • ***
  • Wiadomości: 790
  • Karma: +3/-1
  • Teraz prędko, zanim dotrze do nas, że to bez sensu
Odp: Mocniejsze i lepsze sprzęgło
« Odpowiedź #37 dnia: Grudzień 21, 2018, 08:31:06 pm »
Michał, nie pomyliłeś się przypadkiem? tak toporna tarcza to chyba od Twojego ruska... 8), a może stosujesz zamiennie; raz do jednego, raz do drugiego... ;D

Offline Marek Krupa

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 478
  • Karma: +0/-0
Odp: Mocniejsze i lepsze sprzęgło
« Odpowiedź #38 dnia: Grudzień 21, 2018, 10:17:45 pm »
Po usunięciu sprężyn tarczę założoną na wałek sprzęgłowy zamocowany w imadle, mogę rękami  z całej siły skręcić 2 mm (ścisnąć sprężyny). To jest, na mój nos, albo coś innego OK. Pytania dotyczące obliczeń proszę kierować pod inny adres.

Offline Michał

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2229
  • Karma: +5/-2
Odp: Mocniejsze i lepsze sprzęgło
« Odpowiedź #39 dnia: Grudzień 21, 2018, 10:19:10 pm »
Łukasz Irbit ma dwie tarcze  ;D
KTO MA AWO JEŹDZI KLAWO

Offline makowiec

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 475
  • Karma: +2/-0
Odp: Mocniejsze i lepsze sprzęgło
« Odpowiedź #40 dnia: Grudzień 23, 2018, 12:11:29 am »
"Pytania dotyczące obliczeń proszę kierować pod inny adres."
Raczej nie do obliczenia ale pewnie są jakieś urządzenia do mierzenia momentu bezwładności.

« Ostatnia zmiana: Grudzień 23, 2018, 06:58:15 am wysłana przez makowiec »

Offline jah

  • Starszy Mechanik
  • ***
  • Wiadomości: 549
  • Karma: +1/-0
Odp: Mocniejsze i lepsze sprzęgło
« Odpowiedź #41 dnia: Grudzień 23, 2018, 08:54:22 pm »
fszystko da się obliczyć -tylko po co?  ;D

Offline justom71

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 186
  • Karma: +1/-1
Odp: Mocniejsze i lepsze sprzęgło
« Odpowiedź #42 dnia: Grudzień 23, 2018, 09:47:12 pm »
Bez obliczeń pozostaje metoda próp i błedów ;D

Offline jannex

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 42
  • Karma: +0/-0
Odp: Mocniejsze i lepsze sprzęgło
« Odpowiedź #43 dnia: Styczeń 07, 2019, 10:21:14 am »
Moment chcecie statyczny czy dynamiczny obliczyć? Może coś da się zrobić :)

Offline Marek Krupa

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 478
  • Karma: +0/-0
Odp: Mocniejsze i lepsze sprzęgło
« Odpowiedź #44 dnia: Styczeń 07, 2019, 06:54:40 pm »
Stosujemy samochodową tarczę od auta o mocy 41-45 KM i momencie obrotowym 74-75 Nm, a w AWO mamy 14 KM i moment ok. 16,6 Nm. Nawet dłubany AWOK  nie osiągnie połowy samochodowego momentu, dlatego usuwam chociaż połowę sprężyn. Zresztą i tak nie można inaczej-wyważenie. I tyle filozofii.