Grudzień 13, 2018, 12:23:27 pm

Autor Wątek: AWO SIMSON - lepsze i skuteczniejsze chłodzenie  (Przeczytany 502 razy)

Offline LukS

  • Moderator
  • Mistrz
  • *****
  • Wiadomości: 2226
  • Karma: +2/-1
Odp: AWO SIMSON - lepsze i skuteczniejsze chłodzenie
« Odpowiedź #30 dnia: Listopad 30, 2018, 04:30:19 pm »
Olej też ma chłodzić.
Kiedy idzie przez cylinder to jest dodatkowo podgrzewany.
Wyprowadzenie przewodu z olejem z karteru na głowicę
wg mnie jest dobre.
Nie jest to rażące wizualnie.
Podnoszenie mocy to naczynia połączone. Wiemy to.
Jedno pociąga drugie.
Temperaturę oleju wypada utrzymywać w określonym zakresie.
Silnik wydajniejszy = chłodzenie (też oleju) wydajniejsze.

Ja moim w tym roku nie nawinąłem zbyt wielu km.
To z powodów, że się grzeje silnik a brakowało
czasu, żeby głębiej analizować niż powierzchownie.
W sezonie rozbierać nie lubię.
Niby kartery teraz z oryginalną fabryczną fakturą
a potrafi złapać temperaturę większą niż poprzedni 'polerowany'.
Nie pytajcie co sprawdziłem a czego nie.
Nie w tym rzecz.
Sprawa techniki jazdy w takim przypadku inna niż normalna.
Częstsze testy 'ślina na palec' i do karteru.
Częstsze i dłuższe postoje jeśli nie ma gdzie i czym schłodzić.
Jak mam górki to wyłączam zapłon, przepustnica max otwarcie i tak zjeżdzam do siodła czy płaskiego.
Czasem jebnie z rury ;-) ale przechłodzi trochę.
Jak jest na postoju myjka na stacji czy luzem to spłuknę wodą i szybko pomaga.
Jak nie ma to aerozolem wodnym wprost z ust (na Rumunii na górskich wolnych podjazdach na 1-2 biegu i przy 25-30'C powietrza to była norma).
Sikania na silnik nie polecam, szczególnie na pracujący i na fajkę chyba, że ktoś potrzebuje wzbudzenia ;D
Można czasem zwolnić albo zapier...ć po nocy na 'hajłejach' ;-)

P.Marku.
Nie wstydzę się napisać, że wszystko jest u mnie "cycuś-glancuś". :)
« Ostatnia zmiana: Listopad 30, 2018, 04:54:48 pm wysłana przez LukS »

Offline makowiec

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 457
  • Karma: +2/-0
Odp: AWO SIMSON - lepsze i skuteczniejsze chłodzenie
« Odpowiedź #31 dnia: Listopad 30, 2018, 05:00:01 pm »
LukS nie wymyśliłeś nic nowego , silniki chłodzone olejem np. w pierwszych modelach suzuki GSX-R uchodziły za niezniszczalne , następne modele z chłodzeniem płynem już takie nie były. W motocyklach bardziej użytecznych (bez R na końcu ) z nich nie zrezygnowano i bardzo dobrze sobie radzą. Ale bywały też udane konstrukcje chłodzone płynem - CBR f4 - (żeby nie było że reklamuje bo już nie mam) nawet jak się bardzo starałeś ciężko było temu silnikowi zaszkodzić ,nawet mi kilka razy zrobiła wulkan spod korka.Długa jazda w pionie (stunterzy upodobali sobie ten model ) też nie robiła na silniku wrażenia. Nie wiem czy takie jednostki muszą się konstruktorom udać czy to już było omijanie planowanego postarzania produktu  ;)

Offline makowiec

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 457
  • Karma: +2/-0
Odp: AWO SIMSON - lepsze i skuteczniejsze chłodzenie
« Odpowiedź #32 dnia: Listopad 30, 2018, 05:39:37 pm »
Dodam tylko jeszcze że w owych olejakach GSX-R był też stosowany natrysk schłodzonego oleju na denko tłoka -co niedawno było opisywane w wątku "dziwne rozwiązania-patenty" chyba za wschodniej granicy.
Natomiast zgadzam się z LukSem i dziwię się Panu Markowi czemu tak negatywnie podchodzi do smarowania "poza ustrojowego" - przecież zmyślne poprowadzenie rurek z olejem wręcz postarza motocykl i byłoby moim zdaniem mniej rażące jak jakieś otwory i klapki .
Moda jest też na umieszczanie zbiornika na olej w ramie a nawet w wahaczu motocykla , w turyście narzędziówka była by dobrym miejscem na zbiornik /chłodnice ale wtedy raczej układ z suchą miską i druga sekcja pompy lub druga pompa potrzebna,chyba że zrobić tam samą chłodnice.
Natomiast gdybyśmy mieli trochę więcej miejsca od spodu (prześwit z 5 cm większy) to można by blok zaślepić płaską blachą a pod tym dokręcić na podkładkach termicznych nawet z mała szczeliną powietrzną odrębny płaski zbiornik/chłodnicę kształtem przypominający miskę sporta i odpowiednie przeloty dla oleju też izolowane termicznie od bloku, tylko niestety przy dobiciu spodem do gruntu o co w Awo nie trudno  łatwo by to ulegało uszkodzeniu - chyba że ktoś robi sprzęta tylko na tor  ;)
« Ostatnia zmiana: Grudzień 01, 2018, 02:09:11 pm wysłana przez makowiec »

Offline LukS

  • Moderator
  • Mistrz
  • *****
  • Wiadomości: 2226
  • Karma: +2/-1
Odp: AWO SIMSON - lepsze i skuteczniejsze chłodzenie
« Odpowiedź #33 dnia: Grudzień 03, 2018, 07:09:45 pm »
dziwię się Panu Markowi czemu tak negatywnie podchodzi do smarowania "poza ustrojowego" - przecież zmyślne poprowadzenie rurek z olejem wręcz postarza motocykl i byłoby moim zdaniem mniej rażące jak jakieś otwory i klapki .
[...]w turyście narzędziówka była by dobrym miejscem na zbiornik /chłodnice ale wtedy raczej układ z suchą miską i druga sekcja pompy lub druga pompa potrzebna,chyba że zrobić tam samą chłodnice.

https://m.fotosik.pl/zdjecie/ee5bf8af098db8b4
https://m.fotosik.pl/zdjecie/dd94b95a2d33b226

Offline tlukas

  • Starszy Mechanik
  • ***
  • Wiadomości: 695
  • Karma: +3/-1
  • Teraz prędko, zanim dotrze do nas, że to bez sensu
Odp: AWO SIMSON - lepsze i skuteczniejsze chłodzenie
« Odpowiedź #34 dnia: Grudzień 06, 2018, 03:27:48 pm »
spotkałem się z tymi żebrowanymi deklami głowicy z tym, że one raczej nie zmieszczą się pod zbiornikiem paliwa w ramie turystycznej, trzeba by było podnosić wyżej zbiornik

Offline LukS

  • Moderator
  • Mistrz
  • *****
  • Wiadomości: 2226
  • Karma: +2/-1
Odp: AWO SIMSON - lepsze i skuteczniejsze chłodzenie
« Odpowiedź #35 dnia: Grudzień 06, 2018, 08:39:13 pm »
spotkałem się z tymi żebrowanymi deklami głowicy z tym, że one raczej nie zmieszczą się pod zbiornikiem paliwa w ramie turystycznej, trzeba by było podnosić wyżej zbiornik

Pokrywki głowicy to jedno ale to z przodu ramy też j interesujące.

Offline tlukas

  • Starszy Mechanik
  • ***
  • Wiadomości: 695
  • Karma: +3/-1
  • Teraz prędko, zanim dotrze do nas, że to bez sensu
Odp: AWO SIMSON - lepsze i skuteczniejsze chłodzenie
« Odpowiedź #36 dnia: Grudzień 07, 2018, 11:54:52 pm »
chłodnica oleju.... może jaki custom to jeszcze by obleciał... te przewody olejowe wychodzące z bloku to zupełnie nie mój styl... ale to jedynie moje indywidualne, osobiste spostrzeżenie.... pewnie dało by sie to zrobić wykonując otwór w cylindrze i prowadząc nim rurkę od bloku do głowicy.. (mam taki żeliwny w turiście) to jeszcze pozostaje kwestia powiercenia kanałów w głowicy.... 

Offline Michał

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2123
  • Karma: +5/-1
Odp: AWO SIMSON - lepsze i skuteczniejsze chłodzenie
« Odpowiedź #37 dnia: Grudzień 08, 2018, 10:13:34 am »
W głowicy nie wiercisz, tylko olej wprowadzasz przez korki.
KTO MA AWO JEŹDZI KLAWO

Offline tlukas

  • Starszy Mechanik
  • ***
  • Wiadomości: 695
  • Karma: +3/-1
  • Teraz prędko, zanim dotrze do nas, że to bez sensu
Odp: AWO SIMSON - lepsze i skuteczniejsze chłodzenie
« Odpowiedź #38 dnia: Grudzień 08, 2018, 11:29:32 pm »
rozumiem, jednak jak wspomniałem wcześniej nie pasuje mi rozwiązanie zewnętrzne... myślę jak by tu wewnątrz głowicy... dało by sie przewiercić z komory do komory i tam jakoś, może przewodami...

Offline Marek Krupa

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 429
  • Karma: +0/-0
Odp: AWO SIMSON - lepsze i skuteczniejsze chłodzenie
« Odpowiedź #39 dnia: Grudzień 10, 2018, 11:05:54 pm »
Wprowadzenie oleju do głowicy zewnętrznymi przewodami i do korków jest nieakceptowalne.