Grudzień 06, 2019, 01:47:05 pm

Autor Wątek: JUNAK  (Przeczytany 2291 razy)

Offline sona46

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2495
  • Karma: +4/-1
JUNAK
« dnia: Wrzesień 08, 2014, 08:53:56 am »
W sobotę piękna pogoda od rana,więc od 9 pomknąłem już swoim awo na przejażdżkę,bezawaryjnie zaliczone 190km.W niedzielę od rana pobudzony wczorajszym wyjazdem,postanawiam wreszcie od 3lat wyjechać gdzieś dalej swoim junakiem,przy którym do tej pory w wolnych chwilach robiłem drobne poprawki i nie miałem okazji wyjechać z ulicy.

Offline sona46

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2495
  • Karma: +4/-1
Odp: JUNAK
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 08, 2014, 09:04:01 am »
Początek ładny ale dalej już nie było tak słodko,po przejechaniu pierwszych 4km,moto na 4biegu zaczęło zwalniać aż do całkowitego zgaśnięcia z zablokowanym 4-biegiem.Po wyluzowaniu skrzyni Janek odpalił od kopa,więc próba pojechania dalej kończy się tym samym z tym że już szybciej po 1km moto gaśnie na 4biegu.Zawracam do domu,w drodze powrotnej jeszcze ze trzy postoje i dowlekam się do garażu.Po odparowaniu bo ubrany byłem na dłuższy wyjazd i po przemyśleniach postanawiam wyjechać ponownie z tym że już ubrany stosownie.Sytuacja powtarza się już po przejechaniu pierwszych 2km a czym bliżej do domu to stwierdzam że to się nie dzieje tylko na 4biegu ale na każdym,po przeanalizowaniu sytuacji wygląda to na przycieranie się tłoka,choć trochę dziwnie bo zawsze szło go odpalić???,a tak wyglądało moje ubranie po niedzielnym wyjeździe na janku-łącznie 10km.

Offline Cykor

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 1110
  • Karma: +7/-4
Odp: JUNAK
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 08, 2014, 10:15:58 am »
Wybór motocykla do jazdy wydaje się oczywisty.

Offline Michał

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2303
  • Karma: +5/-2
Odp: JUNAK
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 08, 2014, 03:48:52 pm »
Nie ma rumaka nad Junaka.... ;D
KTO MA AWO JEŹDZI KLAWO

Offline sona46

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2495
  • Karma: +4/-1
Odp: JUNAK
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 09, 2014, 08:17:41 am »
Janek już rozebrany,ale przed demontażem sprawdziłem poprawność ustawienia zapłonu,no i czy z paliwem coś się nie zadziało(czy nie dostawał zbyt ubogo),ale wszystko poprawnie.Po zdjęciu głowicy i cylindra,widać przytarcie tłoka z jednej strony na wysokości sworznia,od razu zwraca uwagę,że tłok jest stary ale denko tłoka czyściutkie bez żadnego nagaru,natomiast komora głowicy ostro zafajtolona nagarem,pierścień olejowy 0,05 luz na zamku,od razu widać że sprzedający złożył jakiś stary tłok do nie wychechłanego cylindra+nowe pierścienie,po pomiarach tłoka widać nie symetryczną owalizację-spęcznienie w okolicach sworznia.Może jeszcze przed większymi chłodami ogarnę go aby chociaż wyjechać i liczyć na to że coś się znów nie przytrafi.

Offline sona46

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2495
  • Karma: +4/-1
Odp: JUNAK
« Odpowiedź #5 dnia: Wrzesień 22, 2014, 08:42:05 am »
W sobotę pogoda ładna i o dziwo Rafał się od rana odmeldował więc myślałem że namówię go na Kutno,ale grafik był dosyć szeroko rozplanowany więc nie podjeliśmy tego kierunku  :-\,powłóczyliśmy się nowymi traskami i po 5 godz wróciliśmy do domu zaliczając 180km.
Od rana w niedzielę ostatnie poprawki w Junaku po honowaniu cylindra i wymianie tłoka i postanawiam wyjechać z duszą na ramieniu.Czasu nie mam za dużo więc tylko próba na pierwsze objechanie,po 14km pierwszy postój wypalony papieros i szczęśliwy powrót do domu bez żadnych niespodzianek,wreszcie Janek poczuł oddech w płucach,po tylu latach.

Offline LukS

  • Moderator
  • Mistrz
  • *****
  • Wiadomości: 2579
  • Karma: +4/-1
Odp: JUNAK
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 22, 2014, 01:31:13 pm »
Brawo!

Offline zbymus

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 203
  • Karma: +0/-0
Odp: JUNAK
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 25, 2015, 09:30:19 pm »
sona46  umawialiśmy się na jazdę R - kami , ale zobacz trzeba będzie i o tym pomyśleć.

https://picasaweb.google.com/111920031601210262094/JUNAKM10R1961#
 

Offline sona46

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2495
  • Karma: +4/-1
Odp: JUNAK
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 26, 2015, 07:56:48 am »
No to Zbyszek,zaczyna ci się robić ciasno,pogratulować,a zwłaszcza młodej latorośli tak zafascynowanej motoryzacją  ;)
Wczoraj nawet przymierzałem się aby wyciągnąć janka bliżej wyjścia bo już mnie ciągnie do tej pracy-puff-puff.

Offline LukS

  • Moderator
  • Mistrz
  • *****
  • Wiadomości: 2579
  • Karma: +4/-1
Odp: JUNAK
« Odpowiedź #9 dnia: Luty 27, 2015, 07:46:45 am »
Motórow niemal na każdą okazję.
Żeby tylko okazji do wyjazdów nie brakło ;)

Offline sona46

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2495
  • Karma: +4/-1
Odp: JUNAK
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 28, 2019, 01:52:30 pm »
Do weekendu to na dokładkę jeszcze dołożę na temat ,od rana w niedzielę chciałem pojeździć Junakiem,w sobotę trochę podłubałem przy zbiorniku paliwa bo urwał się uchwyt zbiornika,po zamontowaniu naprawionego sprawdziłem szczelności połączeń i tak zostawiłem moto w garage,przy okazji zdjąłem dekiel studzienki prądnicy co by oblukać czy nie ma jakiś przecieków ,od rana czułem juz jakiś znany zapach paliwa w domu ?,po wejściu do garażu się podłamałem  :-[,paliwo ciekło ciurkiem z kranika,cała studzienka obsadzenia prądnicy zalana do pełna  :-\,dziś wymontowałem prądnicę,rozkręciłem,wyczyściłem,jak paliwo odparuje to jutro porobię próby czy żyje  :-\,

Offline justom71

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 389
  • Karma: +2/-1
Odp: JUNAK
« Odpowiedź #11 dnia: Październik 28, 2019, 03:49:36 pm »
W studzience warto zrobić otwór w stronę zębatki zdawczej.  Podaje link.

http://www.motocyklejacka.pl/junak_dynamo.php

Offline sona46

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2495
  • Karma: +4/-1
Odp: JUNAK
« Odpowiedź #12 dnia: Październik 28, 2019, 06:05:51 pm »
Widziałem to wcześniej ale myślałem że mnie to nie dotyczy  :-\,dzięki  ;)

Offline Marek Krupa

  • Starszy Mechanik
  • ***
  • Wiadomości: 641
  • Karma: +0/-1
Odp: JUNAK
« Odpowiedź #13 dnia: Październik 31, 2019, 05:46:44 pm »
Andrzej, czy w Janku sprawdzałeś współosiowość wałków w skrzyni biegów? Kolega pasjonujący się tymi modelami tylko w jednym pochodzącym z Holandii nie musiał dorabiać mimośrodowych tulejek. A tarcze sprzęgłowe z czego?

Offline sona46

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2495
  • Karma: +4/-1
Odp: JUNAK
« Odpowiedź #14 dnia: Październik 31, 2019, 06:54:11 pm »
Marku ze skrzynią nie mam problemów więc nie zaglądam do niej,a o osiowości i dystansowaniu coś tam się dowiedziałem,i uważam że jak dekiel jest od kompletu to ważne co by tulejki obrabiać z jednego zamocowania obie od razu jednego wałka,a co do prawidłowego rozwiercenia ich po wprasowaniu to zapewne mało jest fachowców co by posiadało rozwiertak z pilotem i na dodatek z dwoma parami ostrzy co by centrycznie obie panewki wyprowadzić,dystansowanie poosiowe to standard,i takich myków w Junaku jest wiele więc nie jest to prosta konstrukcja  :-\

Offline justom71

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 389
  • Karma: +2/-1
Odp: JUNAK
« Odpowiedź #15 dnia: Październik 31, 2019, 08:56:42 pm »
Skrzynia biegów w junaku jest bardzo wymagająca. Kartery, dekiel skrzyni i kapa muszą być zgodne numerowo. A jak nie ma zgodności, to trzeba oddać skrzynię do osiowania i to kiedyś kosztowało 1500 zł. Są ludzie którzy potrafią to zrobić tak żeby olejem nie kapało i wszstkie biegi wchodziły tak jak po remoncie skrzyni AWO u Roerta. Zmieniaczy biegów jest dwa rodzaje dziesiątkowy ma mniejszy skok dzwigni.
« Ostatnia zmiana: Październik 31, 2019, 09:02:47 pm wysłana przez justom71 »

Offline sona46

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2495
  • Karma: +4/-1
Odp: JUNAK
« Odpowiedź #16 dnia: Listopad 05, 2019, 02:07:04 pm »
To co do zmieniacza zapytam,obecnie mam typu albion?,biegi wchodzą aczkolwiek ruch dzwigni jest znaczny i trochę mi się to nie podoba,moje pytanie czy przy nowym typie zmieniacza ten ruch się skróci?,czy muszę dokonać jakieś zmiany zastępując stary na nowy?,mam nowego typu ale nie jestem pewien czy wszystkie elementy są,no oczywiście  oprócz sprężyn.Jakieś podpowiedzi mile widziane bo zapewne Junakowców na forum nie brakuje  :)

Offline sona46

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2495
  • Karma: +4/-1
Odp: JUNAK
« Odpowiedź #17 dnia: Listopad 05, 2019, 02:07:44 pm »
.

Offline justom71

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 389
  • Karma: +2/-1
Odp: JUNAK
« Odpowiedź #18 dnia: Listopad 05, 2019, 07:20:57 pm »
Mam junaka na którym zrobiłem aż 2 km. Miałem zmieniacz Albion i skok dźwigni był dosyć duży żeby zmienić bieg w nowszym zmieniaczu skok dzwigni jedt dużo mniejszy ale regulacja jest upierdliwa. W tym momencie nie mam biegów, prawdopodobnie spadła któraś ze sprężyn. Odkąd mam AWO, to Junak stoi i zbiera kurze. Zastanawiam sie dlaczego konstruktorzy nie podzielili kapy na dwie osobne? Jedna od rozrządu, druga od zmieniacza, Bo za każdą regulacją zmieniacze trochę oleju nakapie i z uszczelkę trzeba układać. Uszczelkę przykleiłem uszczelniaczem do kapy na stałe, a od kartera czysto w ten sposób nie trzeba za każdym razem czyścić kartera z uszczelniacza. Jak zmieniacz będzie na tip top to wtedy można konkretnie uszczelnić. Ataman - Junak kiedyś miał galerię krok po kroku jak montować nowszy zmieniacz teraz nie mogę na to trafić ale z części masz wszystko oprócz podkładek dystansowych między zmieniaczem a kapą i w kapie trzeba wybrać w razie potrzeby na sprężynę.
 

Offline justom71

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 389
  • Karma: +2/-1
Odp: JUNAK
« Odpowiedź #19 dnia: Listopad 05, 2019, 07:31:21 pm »
Sprężyny są słabo wyprofilowane i trzeba je doginać tak żeby były ułożone równolegle kołek-podstawa bez luzu na jednym i drugim. Junaka mam w końcowej fazie składania z puzli. Małymi kroczkami do przodu.

Offline justom71

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 389
  • Karma: +2/-1
Odp: JUNAK
« Odpowiedź #20 dnia: Listopad 05, 2019, 07:44:36 pm »
Sprawdz na zmieniaczu albion jak zmieniasz biegi w którym miejscu zatrzymuje się wodzik na wałku krzywkowym. Np. dzwignia w górę i w jakiej pozycji  znajduje się wodzik względem rowka na wałku. Wodzik zaczyna wpadać w rowek, wudzik siedzi na dnie rowka czy wodzik przechodzi minimalnie przed dno rowka. Ta trzecia obcja moim skromnym zdaniem powinna być prawidłowa.

Offline sona46

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2495
  • Karma: +4/-1
Odp: JUNAK
« Odpowiedź #21 dnia: Listopad 06, 2019, 06:19:18 am »
Podkładka to chyba jakaś większa zewnętrznie tak co by też przytrzymywała sprężynę??i mówisz że dekiel też trzeba skrobnąć?

Offline justom71

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 389
  • Karma: +2/-1
Odp: JUNAK
« Odpowiedź #22 dnia: Listopad 06, 2019, 08:45:59 am »
Jeżeli nie masz w kapie takiego wybrania to musisz zrobić. Co do podkładki to blacha od sprężyny naciągu startera częściowo stabilizuje sprężynę zmieniacza. Wieczorem zdemontuję kape w swoim silniku to porobie więcej zdjęć, bo nie jestem pewien.

Offline justom71

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 389
  • Karma: +2/-1
Odp: JUNAK
« Odpowiedź #23 dnia: Listopad 07, 2019, 07:48:14 pm »
Nowszy zmieniacz w moim Junaku.

Offline justom71

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 389
  • Karma: +2/-1
Odp: JUNAK
« Odpowiedź #24 dnia: Listopad 07, 2019, 07:58:01 pm »
Zapasowy silnik od "Siódemki" nr 4000 z groszami.

Offline sona46

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2495
  • Karma: +4/-1
Odp: JUNAK
« Odpowiedź #25 dnia: Listopad 11, 2019, 11:43:38 am »
U mnie w deklu jak i w karterze są podebrania więc można zakładać nowszy typ zmieniacza tak jak piszesz,dorobiłem też klucz co by wałkiem wodzików sobie pokręcić i zobaczyć jak u mnie zazębia,ale stwierdzam że za każdym razem jak bieg się zapnie prawidłowo z tym że ja go zapinam kluczem,na razie bez zmieniacza to bolec wpada dokładnie w zapadkę wałka.Zdjąłem też dekiel skrzyni bo na wałku kopmiaka miałem luz poosiowy ponad 1mm,dobrałem dystans na 0,2,wymieniłem też bolczyk podnoszący pieska bo był mocno skancerowany,teraz starter nie zacina się.

Offline sona46

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2495
  • Karma: +4/-1
Odp: JUNAK
« Odpowiedź #26 dnia: Listopad 11, 2019, 11:44:14 am »
.

Offline justom71

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 389
  • Karma: +2/-1
Odp: JUNAK
« Odpowiedź #27 dnia: Listopad 11, 2019, 06:26:48 pm »
Gratulacje za pomysł z tym kluczem. Ale na podstawie zmieniacza są dwie śruby do regulacji co by wajchą wybrać odpowiednie położenie przesuwek. Jak złożysz kompletny zmieniacz to pozostaje tylko wałek startera.