Marzec 29, 2024, 06:25:00 am

Autor Wątek: Poradnik montażu silnika - Wersja robocza  (Przeczytany 16762 razy)

Offline hckosmo

  • Administrator
  • Mistrz
  • *****
  • Wiadomości: 2367
  • Karma: +4/-2
Poradnik montażu silnika - Wersja robocza
« dnia: Luty 03, 2011, 01:33:21 pm »
Zgodnie z tym co wypłynęło podczas dyskusji, spróbujemy zrobić poradnik jak Profesjonalnie złożyć silnik od AWO-ka.

Tworem tego wątku będzie instrukcja w formacie PDF - co wy na to?
_________________
Nie ma Boga jest MOTÓR
Panie co to? To IŻ?

No Tam ten miał zmieniacz biegów przy baku, ten jakoś wybrakowany, czy pan przerobił?

Offline Donald

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 308
  • Karma: +1/-0
Odp: Poradnik montażu silnika - Wersja robocza
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 03, 2011, 01:35:34 pm »
Bardzo dobry pomysł. I wcale zdjęcia nie muszą pochodzić od jednego autora. Poradnik powinien byc podzielony na rozdziały, np. Demontaż, Weryfikacja części, Narzędzia, Składanie itp.

Offline Naxx

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 139
  • Karma: +0/-0
Odp: Poradnik montażu silnika - Wersja robocza
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 03, 2011, 01:36:34 pm »
W dziale Demontaż:
Można by umieścić rysunki zdjęcia stosowanych przez nas specjalnych narzędzi, ściągaczy i pomocy warsztatowych. Np w tej chwili interesuje mnie ściągacz łożyska wału od strony kół rozrządu, ( kupiony w sklepie nie łapie łożyska)
Mam rysunki ściągacza dużego koła mogę podesłać na stronę.( na forum też jest ) w prostszej wersji.

Offline hckosmo

  • Administrator
  • Mistrz
  • *****
  • Wiadomości: 2367
  • Karma: +4/-2
Odp: Poradnik montażu silnika - Wersja robocza
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 03, 2011, 01:37:06 pm »
Oto propozycja pierwszego etapu - proszę o weryfikację


I Demontaż silnika.

1. Wyjęcie silnika wraz z skrzynią biegów z ramy:
? Zlać olej z bloku silnika ( olej należy spuścić na rozgrzanym silniku )
? Zlać olej z skrzyni biegów ( olej należy spuścić na rozgrzanym silniku )
? Odkręcić kluczem pazurowym nakrętkę mocującą kolanka
? Odkręcić przednia kapę silnika
? Odłączyć kable od prądnicy
? Wyjąć wiązkę kabli od prądnicy z przelotki silnika
? Odłączyć gaźnik od głowicy
? Odłączyć Linke prędkościomierza
? Rozczepić linkę sprzęgła
? Odłączyć kabel kontrolki biegu jałowego ( luzu )
? Odłączyć sprzęgło gumowe kardana
? Odłączyć sprężynę stópki centralnej
? Odkręcić nakrętki szpilek mocujących silnik
? wyjąć szpilki mocujące silnik
? wyjąć silnik wraz z skrzynią biegów

Czynności pomocnicze:
? Demontaż podstawki akumulatora
? Demontaż baku paliwa


Pod dyskusję proponuje czynności demontażu silnika i skrzyni biegów.
_________________
Nie ma Boga jest MOTÓR
Panie co to? To IŻ?

No Tam ten miał zmieniacz biegów przy baku, ten jakoś wybrakowany, czy pan przerobił?

Offline Naxx

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 139
  • Karma: +0/-0
Odp: Poradnik montażu silnika - Wersja robocza
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 03, 2011, 01:38:58 pm »
Mam pytanie: czy można wykorzystać podręcznik naprawy awo który jest w necie w wordzie, ( to jest tłumaczenie z oryginału) do stworzenia na jego bazie rozbudowanego o dane i doświadczenia wasze, Poradnika Naprawy Awo,?. Na swój użytek coś takiego zrobię wykorzystując do tego to co znalazłem w necie , uważając, że na swój użytek mogę tak postąpić.
Co na to autorzy zdjęć? rysunków? opracowań?
Spotkałem np, świetny opis remontu silnika jednego z popularnych moto, gdzie autor bazując na swoich zdjęciach, swoim silniku opisuje krok po kroku kolejne fazy rozbiórki silnika, wymianę części i jego złożenie. Ten poradnik jest w sieci a więc jest publiczny, Autor zastrzega jednak że nie wolno go kopiować, wykorzystywać do celów komercyjnych, sprzedawać itp. I to rozumiem . Jeśli mam to na swoim dysku to czy łamie prawo? a może w ogóle nie należy się tym przejmować, W końcu gdy zrobię remont wg, tego opracowania to czy źle wykorzystałem ten materiał? Przecież autor napisał go po to by ktoś mógł właśnie to zrobić. I przez analogię , dotyczy to również poradnika do awo. Czy tak ?

Offline Naxx

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 139
  • Karma: +0/-0
Odp: Poradnik montażu silnika - Wersja robocza
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 03, 2011, 01:40:31 pm »
Na forum pojawiło się kilka tematów o remontach nowych sprzętów. Kilku Kolegów zrobiło lub jest w trakcie remontu i składania Awo. Może więc jest okazja by tworzyć nasz forumowy poradnik o remoncie?
Jest czas by to zrobić.

Offline hckosmo

  • Administrator
  • Mistrz
  • *****
  • Wiadomości: 2367
  • Karma: +4/-2
Odp: Poradnik montażu silnika - Wersja robocza
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 03, 2011, 01:48:09 pm »
Jeśli mówisz o silniku od Jawki 50 lub Ogara to faktycznie opracowanie jest zrobione dość ciekawie.

Kłopot w tym że aby wykonać taki poradnik trzeba troszkę czasu ( to by się jeszcze znalazło ) Gorzej jest z zdjęciami, tu wchodzi w grę rozbiórka silnika.

Więc prośba do tych co są w trakcie demontażu silnika. Jeśli nikt nie ma zastrzeżeń do powyższych punktów demontażu silnika, proszę o zrobienie fotek każdego punktu. Ewentualnie niech reszta poszuka zdjęć archiwalnych z własnych poczynań.

Jako drugi etap proponuje rozbiórkę silnika. Stwórzmy na początek podobne zestawienie czynności i będziemy szukać fotek.

Fotki można wrzucać chaotycznie dopisując tylko do jakiego punktu są one przeznaczone. Następnym etapem będzie stworzenie pliku z zdjęciami i opisem, a wątek się zamknie lub usunie aby nie mieszał ( w końcu jest to wersja robocza )


Co do praw autorskich:
Jeśli masz jakikolwiek poradnik i wykorzystujesz go w domu. To nie łamiesz żadnych praw autora. Autor stworzył go po to aby ci ulatwić prace.
Sprawa ma się inaczej gdy poradnik opublikujesz w internecie bez zgody autora, lub podszywając się pod jego, albo czerpiąc z tego korzyści majątkowe ( sprzedając na aukcjach serwisach giełdach itp )
Tak ja to rozumiem.
_________________
Nie ma Boga jest MOTÓR
Panie co to? To IŻ?

No Tam ten miał zmieniacz biegów przy baku, ten jakoś wybrakowany, czy pan przerobił?

Offline Naxx

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 139
  • Karma: +0/-0
Odp: Poradnik montażu silnika - Wersja robocza
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 03, 2011, 01:50:18 pm »
Dla jasności - mam na myśli silnik Awo

Offline hckosmo

  • Administrator
  • Mistrz
  • *****
  • Wiadomości: 2367
  • Karma: +4/-2
Odp: Poradnik montażu silnika - Wersja robocza
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 03, 2011, 01:50:54 pm »
Mam już co nieco zrobione.

Proszę zainteresowanych pomocą w tworzeniu poradnika o pobranie tego pliku. Jak widzicie nie mam wszystkich zdjęć lub są mało udane i nie obrazują dokładnie tego co by się chciało.

http://chomikuj.pl/hckosmo ( Dokumenty - poradnik )

Proszę więc o wysyłanie fotek na PRIV w celu uzupełnienia poradnika.

Sugestię jak najbardziej widziane - a krytyka przede wszystkim - zróbmy to na full wypas, z założenia że robić to będzie osoba która wcześniej nie miała styczności z silnikiem od AWO-ka
Panie co to? To IŻ?

No Tam ten miał zmieniacz biegów przy baku, ten jakoś wybrakowany, czy pan przerobił?

Offline Konrad

  • Moderator
  • Starszy Mechanik
  • *
  • Wiadomości: 661
  • Karma: +0/-1
Odp: Poradnik montażu silnika - Wersja robocza
« Odpowiedź #9 dnia: Luty 03, 2011, 01:51:22 pm »
Tomek, zamieniłbym jednak zdjęcie z wyjęcia przelotek na takie gdzie silnik jest jeszcze w ramie  Jak chcesz mogę podesłać  Trochę to myli bo w tym momencie myślalem że silnik już leży nam w dłoniach a tutaj dalej czytam o rozłączeniu gaźnika

Offline hckosmo

  • Administrator
  • Mistrz
  • *****
  • Wiadomości: 2367
  • Karma: +4/-2
Odp: Poradnik montażu silnika - Wersja robocza
« Odpowiedź #10 dnia: Luty 03, 2011, 01:51:52 pm »
tylko takie miałem to i tak z forum D:.

jak pisałem dawajcie fotki ja robię na tym materiale co mam a nie zawsze jest to przejrzyste.

jest toi wersja robocza wiec można wrzucać zmieniać wywalać itp.
_________________
Nie ma Boga jest MOTÓR
Panie co to? To IŻ?

No Tam ten miał zmieniacz biegów przy baku, ten jakoś wybrakowany, czy pan przerobił?

Offline LukS

  • Moderator
  • Mogę sam zbudować AWO
  • *
  • Wiadomości: 3985
  • Karma: +4/-2
Odp: Poradnik montażu silnika - Wersja robocza
« Odpowiedź #11 dnia: Luty 03, 2011, 01:52:24 pm »
Moja czepialska sugestia  - piszmy motocykl albo "motór" w odniesieniu do pojazdu a słowo motor zostawmy dla silnika.
Stópkę centralną zamieniłbym na podstawkę centralną.
Kiedy z silnika olej ścieka do odpowiedniego naczynia, proponuję w trakcie tego czasu wyczyszczenie magnesu korka (oczywiście jeśli jest) ze szlamu i opiłków a dopiero później brać się za resztę.
Następne słowo do którego się przyczepię to kapa.
Nie lepiej pokrywa?

Odnośnie wyciągania silnika z ramy.
Nic odkrywczego ale w 425S da się wyciągnąć samą skrzynię bez silnika. Trzeba zdjąć trochę klamotów i się nagimnastykować ale wyjdzie.

Robota żmudna z tą instrukcją ale jak są chęci to warto ją zrobić.
Dobry początek Tomku.

Być może będę składał silnik koledze to popstrykam coś fotek
bo ze składania swojego nie mam chyba nic.

Offline hckosmo

  • Administrator
  • Mistrz
  • *****
  • Wiadomości: 2367
  • Karma: +4/-2
Odp: Poradnik montażu silnika - Wersja robocza
« Odpowiedź #12 dnia: Luty 03, 2011, 01:52:56 pm »
o właśnie o takie uwagi mi chodziło. Konstruktywne i trafne.

Trzymaj aparat w gotowości i pstrykaj wszystko jak idzie - będzie z czego wybierać.

A pracy sporo. Rozbiórka to najlżejsza cześć a gdzie dopiero demontaż silnika, weryfikacja części i składanie. Pracy oj oj końca nie widać.

Może ktoś jest chętny na wykonanie któregoś z poradników? Wiadomo może liczyć na pełne wsparcie  i nie musi się spieszyć
_________________
Nie ma Boga jest MOTÓR
Panie co to? To IŻ?

No Tam ten miał zmieniacz biegów przy baku, ten jakoś wybrakowany, czy pan przerobił?

Offline Naxx

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 139
  • Karma: +0/-0
Odp: Poradnik montażu silnika - Wersja robocza
« Odpowiedź #13 dnia: Luty 03, 2011, 01:53:25 pm »
Chciałbym przedstawić propozycję kolejności składania silnika Sporta, w części dotyczącej wałka rozrządu i wału.
Chciałbym by Koledzy sprawdzili to czy jest Ok. czy o czymś nie zapomniałem. Jest również materiał do dyskusji.
Założenie: blok jest umyty i "pusty" ( zostały jedynie prowadnice popychaczy)
I Montaż wałka rozrządu.
Kolejność czynności :
-łożysko 6204 (Tylne) włożyć w gniazdo w bloku
-w prowadnice włożyć popychacze
- założyć przednie łożysko 6204 na wałek
- wałek z łożyskiem włożyć w tylne łożysko na swoje miejsce
- założyć pokrywkę i przykręcić 3 śrubami M6*16
- zapunktować ww.śruby
Do każdej tej czynności można dodać jej opis ( jak to zrobić, na co zwrócić uwagę) W ten sposób powstanie kompendium tak potrzebnej wiedzy w jednym miejscu.
_________________
Chcesz coś wyhaftować? Zadzwoń 660 810 155

Offline Naxx

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 139
  • Karma: +0/-0
Odp: Poradnik montażu silnika - Wersja robocza
« Odpowiedź #14 dnia: Luty 03, 2011, 01:53:45 pm »
II Montaż wału.
Założenie:
Wał jest sprawdzony pod kątem luzów, bicia, wyważenia itp.
Kolejne czynności:
- montujemy odrzutnik oleju dwoma śrubami M6*18, łeb soczewkowy (nie wiem jakie śruby są oryginalne)
- na odrzutnik przychodzi " podkładka" ( nie wiem jak prawidłowo ją nazwać) o grubości 3-4 mm ( nie zmierzyłem jej)
- później łożysko 6206
- słoneczko
- W blok montujemy tylne łożysko wału 6207. zabezpieczone od strony wnętrz bloku segerem
- Wkładamy cały wał do środka i w ciągamy go w tylne łożysko łożysko do oporu. Odpowiednią pozycję słoneczka ustalamy wstępnie za pomocą śrub.
Na czop wału wkładamy podkładkę ( lub dwie) Są to podkładki nie płaskie ale "pofalowane".
- Zakładamy pokrywę łożyska z simeringiem 45*60*8
_________________
Chcesz coś wyhaftować? Zadzwoń 660 810 155

Offline Konrad

  • Moderator
  • Starszy Mechanik
  • *
  • Wiadomości: 661
  • Karma: +0/-1
Odp: Poradnik montażu silnika - Wersja robocza
« Odpowiedź #15 dnia: Luty 03, 2011, 02:00:42 pm »
Za jakiś czas dojdzie do mnie wał więc wszystko ładnie sfotografuję. Do Was będzie należało załatwienie fotografi z wyciągania i rozbierania silnika bo to mi za szybko poszło zanim przypomniałem sobie o fotkach .

Offline Naxx

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 139
  • Karma: +0/-0
Odp: Poradnik montażu silnika - Wersja robocza
« Odpowiedź #16 dnia: Luty 03, 2011, 02:01:12 pm »
Koledzy! Do piór! Chciałem napisać "do klawiatur"! Napiszcie choć prawidłowe nazwy tam gdzie napisałem coś nie tak!
Na pewno każdy z Was składał lub właśnie składa jakiś zespół, podzespół silnika, zawieszenia itp . To przecież później można ustawić w odpowiedniej kolejności. Zdjęcia też się znajdą.
_________________
Chcesz coś wyhaftować? Zadzwoń 660 810 155

Offline Konrad

  • Moderator
  • Starszy Mechanik
  • *
  • Wiadomości: 661
  • Karma: +0/-1
Odp: Poradnik montażu silnika - Wersja robocza
« Odpowiedź #17 dnia: Luty 03, 2011, 02:01:59 pm »
Moje wypociny dotyczące składania silnika :

Zazynamy od pewnego osadzenie segera w gnieździe łożyska 6207



Następnie sprawdzamy stan gniazda (owal, pasowność) i jeżeli łożysko wejdzie luźno mamy 2 opcje, napunktować lub użyć kleju anaerobowego. Ja wybrałem to pierwsze.



Przyszedł czas na montaż łożyska 6207. Korpus silnika podgrzewamy do ok 100°C i osadzamy łożysko za pomocą kawałka drewna lub odpowiedniej tuleji. Łożysko dobijamy do samego końca aż oprze się o segger zabezpieczający.








Nadszedł czas przygotować narzędzie którym wciągniemy wał w łożysko. Składa się ono z śruby M12x1,5 i tulejki o średnicy bierzni wewnętrznej łożyska 6207. Podgrzewamy bierznię wewnętrzną łożyska np. grzałką dużej mocy a w między czasie przechodzimy do wału i słoneczka





Przygotowujemy śrubę M8 o długości 19mm i nakrętkę. Posłuży ona nam do rozkręcenia między przeciwwagami wału i tym samym zabezpieczając go przed skrzywieniem w czasie montażu. Śrubę z nakrętką rozkręcamy w połowie tylko do momentu aż sama będzie w stanie utrzymać się między przeciwwagami, nie rozkręcamy mocniej bo skrzywimi wał.



Wał wkładamy w imadło i przustępujemy do zamocowania odrzutnika oleju. Ważne aby na całym obwodzie miał jednakowy odstęp aby olej mógł dostać się do jego wnętrza. Odrzutnik mocujemy 2 śrubami z łbem stożkowym M6x12. Śruby dokręcamy bardzo mocno i punktujemy, zakładamy pierścień dystansujący łożysko 6206. W tym momencie przyszedł czas aby skorygować ustawienie odrzutnika. Chodzi o to aby nie odstawał od przeciwwag a jego przetłoczenie pewnie weszło w sworzeń korbowy do samego końca. Wszelkie odgięcia właśnie teraz doginamy czy doklepujemy. Montujemy łożysko 6206 ułatwiając sobie montaż podgrzewamy je najpierw do 100 °C w między czasie szukamy odpowiedniej rury czy kilku łożysk 6207 dzięki którym nabijemy łożysko na czop.







Następnie na łożysku osadzamy słoneczko. Gniadzo łożyska sprawdzamy jak w przypadku tylnej podpory wału.



Słoneczko dobijamy do końca. Następnie robimy parę obrotów sprawdzając czy nie ociera o odrzutnik oleju.

Wk

Podgrzewamy korpus do 100 °C i wsadzamy wał. Korzystając z naszego wciągacza wkręcamy jego śrubę w wał, przez otwór cylindra wkładamy trzonek młotka który zabezpieczy wał przed obrotem i wciągamy go do samego końca.



Jeżeli wszystko idze sprawnie słoneczo zostaje zamontowane wraz z wałem z drobną pomocą (dobijanie przy wciąganiu)

Dokręcamy słoneczko 3 śrubami M6x30 + podkładki sprężynowe i dociągamy z równym momentem. Śruby można zabezpieczyć klejem lub dodatkowymi podkładkami zabepzieczającymi (do zaginania)



Przechodzimy do strony sprzęgła. Zakładamy uszczelkę.



Następnie gniazdo simmeringu. Warto przed montażem uszczelniacza po obwodzie posmarować go silikonem temperaturo odpornym, a wargę przesmarować kilkoma kroplami oleju silnikowego. Na wał zakładamy podkładkę stalową (osłona łożyska) + giętą podkładkę. Gniazdo przykręcamy 3 śrubami M6x20 + podkładki sprężynowe. Po montażu wkładamy wpust czółenkowy 5x7,5 i nasadzamy koło zamachowe.



Zakładamy podkładkę zabezpieczającą, dokręcamy śrubę i zabezpieczamy ją przez dogięcie podkładki do brzegów śruby.







Zakładamy 3 sprężyny dociskowe.



Następnie tarczę sprzęgającą.



Sprzęgłową (cierną).



Oraz dociskową, którą przykręcimy 6 nakrętkami M6 + podkładki sprężynowe. Na początku dociskamy ją trzonkiem młotka, kiedy już nakręcimy 1 nakrętkę, operację powtarzamy aż będą co najmniej 3 nakrętki nakręcone (nie dokońca !). Potem można użyć śrubokręta zamiast trzonka młotka przekręcając go w odpowiednim miejscu.





Możemy teraz przejść do montażu pompy oleju. Zakładamy uszczelkę i przykręcamy pompę 5 śrubami M6x20 + podkładki sprężynowe.





Mocujemy filtr oleju śrubą M5x45+ podkładka sprężynowa



Teraz można przykręcić misę olejową, potrzebna będzie uszczelka korkowa i 10 śrub M6x20 + podkładki sprężynowe.







Pod korek spustowy oleju zakładamy miedzianą uszczelkę i zakręcamy.



Przechodzimy z powrotem na stronę rozrządu. Mocujemy wpust czółenkowy 5x6,5; grzejemy na grzałce małe koło rozrządu.



Osadzamy je na czopie przy użyciu odpowiedniej rurki/kilku starych łożysk.




JUTRO RESZTA O ILE BĘDZIE GOTOWA TULEJKA POMPY OLEJU I POPYCHACZE. Wypadało by na wstępnie napisać złote zasady typu : -wału nie należy bezpośrednio uderzać młotkiem ani montować w ten sposób, nie wolno grzać łożysk palnikiem tak samo korpusu etc.

Wszelkie uwagi i uzupełnienia mile widziane.

Offline Michał

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2657
  • Karma: +5/-3
Odp: Poradnik montażu silnika - Wersja robocza
« Odpowiedź #18 dnia: Luty 03, 2011, 02:02:40 pm »
Widzę brak podkładki pomiędzy łożyskiem 6206 a wałem- przeoczenie?
Brak podkładek pod koło zamachowe
.http://www.simson_awo.postuj.pl/2-forum3556.html?postdays=0&postorder=asc&start=15
_________________
KTO MA AWO JEŹDZI KLAWO
KTO MA AWO JEŹDZI KLAWO

Offline hckosmo

  • Administrator
  • Mistrz
  • *****
  • Wiadomości: 2367
  • Karma: +4/-2
Odp: Poradnik montażu silnika - Wersja robocza
« Odpowiedź #19 dnia: Luty 03, 2011, 02:03:12 pm »
Zawsze się znajdzie jakieś przeoczenie. Nie ma bata

Przeczytałem twój post z wielką uwagą i muszę powiedzieć że zrobiłeś kawał dobrej roboty!!

Teraz możemy dokładnie weryfikować i sprawdzać materiał aby był jak najbardziej poprawny, a następnie zrobię go w formacie PDF.

na razie to nie zginie. Ja w końcu muszę dopchnąć do końca sprawę nowego forum.
_________________
Nie ma Boga jest MOTÓR
Panie co to? To IŻ?

No Tam ten miał zmieniacz biegów przy baku, ten jakoś wybrakowany, czy pan przerobił?

Offline Cykor

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 1179
  • Karma: +7/-5
Odp: Poradnik montażu silnika - Wersja robocza
« Odpowiedź #20 dnia: Luty 03, 2011, 02:03:43 pm »
Każdy sposób jest dobry jeśli przynosi zamierzone efekty.
Zakładanie wału ze słoneczkiem niesie ze sobą pewne niebezpieczeństwa.
Wał przy wciąganiu jest narażony na rozciąganie,i okazać się może,
że po dojściu do tylnego łożyska,słoneczko może odstawać nieco od bloku
(za gruba podkładka między łożyskiem słoneczka,a wałem),lub sytuacja
odwrotna,słoneczko osadzone jest za głęboko,w takim przypadku słoneczko oprze się o powierzchnię bloku,natomiast wał jeszcze nie dojdzie do tylnego
łożyska i nastąpi wyciąganie wału z łożyska słoneczka.
Osobiście wpierw zakładam wał,robię pomiary odległości od czoła podkładki
do czoła bloku,i jeśli wiem,że łożysko słoneczka będzie miało luz z podkładką wału montuję słoneczko wraz z łożyskiem (blok podgrzany,jak
i pierścień wewnętrzny łożyska 6206)
No i punktowanie powierzchni pod łożysko w aluminium,po mojemu nie ma sensu,lepiej pobielić łożysko cyną.

Offline Konrad

  • Moderator
  • Starszy Mechanik
  • *
  • Wiadomości: 661
  • Karma: +0/-1
Odp: Poradnik montażu silnika - Wersja robocza
« Odpowiedź #21 dnia: Luty 03, 2011, 02:05:11 pm »
Michał zdjęć nie ma ale opis jest. Wszystkiego przecież nie sfotografuję. Pamiętasz Robert jak dzwoniłem do Ciebie w sprawie słoneczka ? trochę polepszyłem sprawę odpuszczając je - przynajmniej nie lata w bloku i wchodzi z lekkim oporem, z tąd montaż wału wraz z słoneczkiem.

Trzeba napisać jeszcze o dystansowaniu wału aby jego luz poosiowy był w normie, jaką metodą go ustalać itp. U mnie było w normie więc składałem bez ponownych pomiarów.

Offline Cykor

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 1179
  • Karma: +7/-5
Odp: Poradnik montażu silnika - Wersja robocza
« Odpowiedź #22 dnia: Luty 03, 2011, 02:05:44 pm »
Tak jak Ty składasz,to można traktować silniki dziewicze,ale po przejściach wymagają nieco innych technik,wystarczy,że szerokość bieżni sworznia korbowego będzie inna,lub grubość podkładki na wał albo nie będzie miała fazy na wewnętrznym otworze(będzie wyżej -promień przejścia z czopa w przeciwwagę) i wszystko bierze w łeb.Tak jak pisałem wcześniej,jeśli czopy
wału mają wcisk rzędu setki mm to nawet nie trzeba wału wciągać-grzejesz
pierścień łożyska tylnego i wał sam wpada mierzysz odległość od czoła
podkładki dystansowej do powierzchni na której opiera się słoneczko,podobnie czynisz ze słoneczkiem mierzysz głębokość osadzenia łożyska i odległość od czoła słoneczka do krawędzi którą się opiera na bloku.
Wartości te trzeba odjąć.Zostaje tylko porównać oba pomiary i wszystko jasne.Jeżeli odległość od podkładki do czoła bloku jest większa to zakładasz
słoneczko grzejąc okolice otworu słoneczka(w bloku) oraz pierścień wewnętrzny łożyska słoneczka.Po tym zabiegu słoneczko ma się dać założyć
rękami(praktycznie samo wpada).

Offline Konrad

  • Moderator
  • Starszy Mechanik
  • *
  • Wiadomości: 661
  • Karma: +0/-1
Odp: Poradnik montażu silnika - Wersja robocza
« Odpowiedź #23 dnia: Luty 03, 2011, 02:06:32 pm »
Otwór w którym osadzona jest tulejka podgrzewamy do 100°C i wbijamy nową do samego końca.



Gniazdo łożyska 6204 równierz podgrzewamy do 100°C i osadzamy w nim łożysko dobijając je do końca.



Smarujemy kilkoma kroplami prowadnice popychaczy i wkładamy je w nie.



Wbijamy wałek rozrządu po uprzednim podgrzaniu łożyska.



Wbijamy drugie łożysko wałka rozrządu podgrzewając zarówno gniazdo jak i pierścień wewnętrzny.



Zakładamy pokrywkę wałka rozrządu. Dokręcamy ją 3 śrubami z łbem stożkowym M6x12 i punktujemy zabezpieczając przed odkręceniem. Zakładamy wpust czółenkowy 5x6,5 i pryzmatyczny B 4 x 4 x 8.





Zakładamy koło zębate wałka rozrządu. Należy ustawić je zgodnie z znakami (widoczne na środku zdjęcia pomiędzy wałem korbowym a wałkiem rozrządu)  :!:



Zakładamy sprzęgiełko iskrownika oraz gumowy krzyżak





Jeżeli w przylgni pokrywy rozrządu jak i korpusu są ubytki nie ma rady trzeba wspomóc uszczelkę silikonem. Wszelkie garby, zadry i nierówności wygładzamy przed składaniem silnika na płycie traserskiej (za płytę może posłużyć stara szyba)





Następnie podgrzewamy pokrywę rozrządu i osadzamy łożysko 6205. Pokrywę również smarujemy silikonem.



Zakładamy odmę.



Nadszedł czas na założenie pokrywy rozrządu. Podgrzewamy wewnętrzny pierścień łożyska 6205 i gdy tylko osiągnie temperaturę zakładamy pokrywę pamiętając aby centrycznie trafić również na odmę. Ostatecznie dobijamy pokrywę w miejscu osadzenia simmeringu.



Zakładamy simmering 25x47x7 pamiętając aby uprzednio posmarować jego wargę olejem.



Wkładamy prądnice na stożek wału, poczym dokręcamy śrubą M7 z lewym gwintem. Można już założyć stojan.




MAM NADZIEJĘ ŻE W PRZYSZŁYM TYGODNIU UKOŃCZĘ PORADNIK, OPISZĘ DODATKOWO REGENERACJĘ ISKROWNIKA.

Offline Michał

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2657
  • Karma: +5/-3
Odp: Poradnik montażu silnika - Wersja robocza
« Odpowiedź #24 dnia: Luty 03, 2011, 02:08:36 pm »
Proponował bym montaż wałka rozrządy przed wałem korbowym-większe pole manewru .
_________________
KTO MA AWO JEŹDZI KLAWO
KTO MA AWO JEŹDZI KLAWO

Offline Konrad

  • Moderator
  • Starszy Mechanik
  • *
  • Wiadomości: 661
  • Karma: +0/-1
Odp: Poradnik montażu silnika - Wersja robocza
« Odpowiedź #25 dnia: Luty 03, 2011, 02:09:08 pm »
Jak kto woli, to tylko propozycja składania silnika  Wszystko się przedyskutuje i zrobi najwłaściwszą wersję chociaż ja nie odczułem jakiegoś dyskomfortu przy zakładaniu wałka rozrządu po wale korbowym.

Offline Naxx

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 139
  • Karma: +0/-0
Odp: Poradnik montażu silnika - Wersja robocza
« Odpowiedź #26 dnia: Luty 03, 2011, 02:12:55 pm »
"Przechodzimy z powrotem na stronę rozrządu. Mocujemy wpust czółenkowy 5x6,5; grzejemy na grzałce małe koło rozrządu"
Ja w tej części. Podgrzałem koło, założyłem klin i... nie trafiłem dokładnie osiowo wrębem koła na oś klina. Efekt : koło siedzi na amen na wale a klin sobie lata wolny jak ptak!!!!!!!
I druga sprawa, klin 5*6,5 był w moim przypadku za niski - czy są jakieś wyższe ? czy trzeba dorabiać?
Czy test może jakiś "myk" warsztatowy który pozwala na dokładny montaż koła na wale tak by klin został na swoim miejscu? Jak to robicie?
_________________
Chcesz coś wyhaftować? Zadzwoń 660 810 155

Offline Cykor

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 1179
  • Karma: +7/-5
Odp: Poradnik montażu silnika - Wersja robocza
« Odpowiedź #27 dnia: Luty 03, 2011, 02:13:34 pm »
Należ pomierzyć klin na wałku oraz koło i nie ma buta.

Offline Konrad

  • Moderator
  • Starszy Mechanik
  • *
  • Wiadomości: 661
  • Karma: +0/-1
Odp: Poradnik montażu silnika - Wersja robocza
« Odpowiedź #28 dnia: Luty 03, 2011, 02:14:11 pm »
Klin powinien pasownie wchodzić w wpust, nie może z niego samoistnie wypadać. Jak go nabijesz ma siedzieć sztywno tak że nie jesteś w stanie wyciągnąć go palcami.

Po wpuście czółenkowym 5x6,5 jest bodajże 5x7,5.

Offline Cykor

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 1179
  • Karma: +7/-5
Odp: Poradnik montażu silnika - Wersja robocza
« Odpowiedź #29 dnia: Luty 03, 2011, 02:14:53 pm »
Chodziło mi o wysokośc.