Sierpień 19, 2018, 05:26:33 pm

Autor Wątek: Testowanie prądnicy  (Przeczytany 1982 razy)

Offline sona46

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 1906
  • Karma: +2/-1
Testowanie prądnicy
« dnia: Maj 17, 2013, 10:28:00 am »
W wolnej chili wykonałem przyrząd do testowania prądnicy bo jak sami wiemy leżakują nam części prądnic ale tak naprawdę czy są sprawne wiemy dopiero po założeniu do moto. Wykorzystując obudowę prądów(nie potrzebna żadna ingerencja,do wykorzystania ponownie) oraz część wału którą odciąłęm z nie nadającego się do niczego,bo ktoś zaspawał czop korbowodu.Jeśli nie mamy starego zużytego wału element wału łatwo dotoczyć upraszczając do minimum,śrubę 7mm z lewym gwintem przykręcającą wirnik możemy wykonać z prawym gwintem na 8mm(dla naszych testów w zupełności wystarczy) Jeśli nie posiadamy tokarki urządzenie jest mobilne w całości i możemy skorzystać z pomocy najbliższego tokarza do testów.Test prądnicy w moim przypadku mogłem wykonać do max 3500tys obrotów bo tyle kręci moja tokarka,ale to w zupełności wystarczy do sprawdzenia.Nie gimnastykując się na kolanach przy moto sprawdzamy również regulator.

Offline makowiec

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 443
  • Karma: +1/-0
Odp: Testowanie prądnicy
« Odpowiedź #1 dnia: Maj 17, 2013, 01:05:45 pm »
Widzę że kolega pracuje na starej poczciwej TSB-20 , też takiej używam :).

Offline LukS

  • Moderator
  • Mistrz
  • *
  • Wiadomości: 2197
  • Karma: +1/-1
Odp: Testowanie prądnicy
« Odpowiedź #2 dnia: Maj 19, 2013, 09:19:59 am »
Dobry pomysł. Już widzę jak się opędzasz teraz od nadmiaru chętnych ;)

Offline hckosmo

  • Administrator
  • Mistrz
  • *****
  • Wiadomości: 2166
  • Karma: +4/-2
Odp: Testowanie prądnicy
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 19, 2013, 10:29:09 pm »
Fajna sprawa ale ten kawałek wału.... troszkę szkoda, chyba że wytoczyć taką ośkę.
Panie co to? To IŻ?

No Tam ten miał zmieniacz biegów przy baku, ten jakoś wybrakowany, czy pan przerobił?

Offline sona46

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 1906
  • Karma: +2/-1
Odp: Testowanie prądnicy
« Odpowiedź #4 dnia: Maj 20, 2013, 08:52:41 am »
hckosmo,umieściłem ten opis tylko z myślą że właśnie Ty wykonasz rysunek takiego czopu,mnie nie było szkoda tego wału bo nawet gwint na lewą siódemkę miał wspawaną śrubę na stałe,ale jak by były rysunki to sam na pewno skorzystam z chęcią.Przy wymiarowaniu trzeba pominąć miejsce na koło od rozrządu i skrócić o ten wymiar wałek aby uzyskać jak najmniejsze bicie na końcówce,no i mocowanie w uchwyt też z fi min 16-18. Piszę o tym dlatego że obudowa jest podparta tylko na jednym łożysku i przy wzbudzeniu prądnicy i jej obciążeniu występują niekorzystne przyciągania stojana do wirnika i aby uniknąć ocierania się nawzajem łożysko nie może posiadać żadnych luzów jak i czop musi być stabilny.     

Offline hckosmo

  • Administrator
  • Mistrz
  • *****
  • Wiadomości: 2166
  • Karma: +4/-2
Odp: Testowanie prądnicy
« Odpowiedź #5 dnia: Maj 20, 2013, 02:21:18 pm »
Mam akurat wał który czeka na regenerację, więc jest od czego wykonać rysunek. Postaram się coś narysować, uwzględniając twoje uwagi.
Panie co to? To IŻ?

No Tam ten miał zmieniacz biegów przy baku, ten jakoś wybrakowany, czy pan przerobił?

Offline Michał

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2071
  • Karma: +4/-1
Odp: Testowanie prądnicy
« Odpowiedź #6 dnia: Maj 20, 2013, 03:58:49 pm »
A po co się urobić? Masz przecież rysunki wału. Lubisz sobie szukać roboty. ;D
KTO MA AWO JEŹDZI KLAWO

Offline przemo_16

  • Moderator
  • Starszy Mechanik
  • *****
  • Wiadomości: 827
  • Karma: +0/-2
Odp: Testowanie prądnicy
« Odpowiedź #7 dnia: Maj 20, 2013, 08:32:51 pm »
a ja wam powiem że nawet jest na forum już rysunek czopu wału zraz wrzucę
proszę bardzo ja poprawiałem na tym rysunku stożek w prądnicy i wszystko jest ok wymiary te same
http://awoforum.pl/index.php?topic=39.msg303#msg303
« Ostatnia zmiana: Maj 20, 2013, 08:41:40 pm wysłana przez przemo_16 »

Offline hckosmo

  • Administrator
  • Mistrz
  • *****
  • Wiadomości: 2166
  • Karma: +4/-2
Odp: Testowanie prądnicy
« Odpowiedź #8 dnia: Maj 25, 2013, 09:58:41 pm »
Proszę o sprawdzenie czy jest poprawność wymiarów:



« Ostatnia zmiana: Maj 28, 2013, 11:03:48 pm wysłana przez hckosmo »
Panie co to? To IŻ?

No Tam ten miał zmieniacz biegów przy baku, ten jakoś wybrakowany, czy pan przerobił?

Offline LukS

  • Moderator
  • Mistrz
  • *
  • Wiadomości: 2197
  • Karma: +1/-1
Odp: Testowanie prądnicy
« Odpowiedź #9 dnia: Maj 27, 2013, 05:05:57 pm »
Sprawdzająco wypada wyliczyć zbieżność stożka ale musisz podać małą średnicę (teoretyczną) , tam gdzie jest promyk R1.

Offline sona46

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 1906
  • Karma: +2/-1
Odp: Testowanie prądnicy
« Odpowiedź #10 dnia: Maj 28, 2013, 09:23:26 am »
No i żeby rysunek był pełny to brak zatoczenia na oparcie łożyska,no i kawałek wałka do złapania w uchwyt tokarki tak przynajmniej z 16-18 więcej nie bo małe tokarki mają prześwit wrzeciona max 20.
A tu parę informacji z wczorajszych moich testów 4 prądnic od MZ które miałem na półce na zapas.
Z 4 szt.wszystkie stojany okazały się sprawne,natomiast wirnik tylko jeden.
Z najprostrzych sposobów na sprawdzenie stojana,to dokonujemy pomiaru prądu jaki pobierają cewki,(-)minus sprawnego akumulatora do obudowy stojana,(+) w szereg z amperomierzem na zakresie 10A do końcówki wzbudzenia.Pomiaru dokonujemy w jak najkrótszym czasie,przy nap.aku.6,2V prąd będzie 3A.Jeśli któraś z cewek stojana będzie miała skrót,amperomierz pokaże wzrost prądu >3A,przy zwartej jednej cewce prąd wynosi 3,5A.W większości przypadków stojan jest raczej sprawny a uszkodzeniu ulega wirnik.
W warunkach amatorskich wirnik możemy sprawdzić tylko pod kątem ciągłości uzwojenia na komutatorze i czy nie ma przebicia do masy,a to dość często się zdarza,co w zasadzie dyskwalifikuje taki wirnik do założenia i testowania.
Testy prądnic zaczynam od zamontowania urządzenia w tokarce bez regulatora,podając tylko (+) na uzwojenie wzbudzenia,(-) oczywiście na obudowę prądnicy,na szczotkę zapięte obciążenie w postaci żarówki 30W i woltomierz;
-1 zakres obrotów 1100-napięcie 6,2V tyle co stan naładowania aku,przy takich obrotach jeszcze nie podaje nap.
-2 zakres 1500obrotów-napięcie osiąga 8,2V,prądnica już się wzbudziła i widać że ładuje
-3 zakres1800 obrotów napięcie osiąga 10V,dalej nie podnoszę już obrotów ponieważ nie mając założonego regulatora spalimy żarówkę,przy 3tyś obrotów nap. osiąga ok.14V.Teraz gdy wiemy że prądnica jest sprawna możemy podłączyć regulator elektroniczny lub mechaniczny i nie zginając się przy moto możemy dokonać prób i regulacji naszego regla mechanicznego,powodzenia.

Offline hckosmo

  • Administrator
  • Mistrz
  • *****
  • Wiadomości: 2166
  • Karma: +4/-2
Odp: Testowanie prądnicy
« Odpowiedź #11 dnia: Maj 28, 2013, 11:04:41 pm »
Poprawiłem rysunek, aczkolwiek nie wiem jak głęboko jest osadzane łożysko, więc jeśli można proszę o podanie wymiaru X.

Co do stożka to jestem pewien  8)
Panie co to? To IŻ?

No Tam ten miał zmieniacz biegów przy baku, ten jakoś wybrakowany, czy pan przerobił?