Marca 14, 2025, 04:03:45 pm

Autor Wątek: projekt 300ccm  (Przeczytany 3718 razy)

Offline Indiana

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 448
  • Karma: +0/-0
projekt 300ccm
« dnia: Listopada 14, 2013, 04:15:01 pm »
Będę składał drugi silnik, założenia:

300ccm - większy tłok i skok (skok w miare możliwości swobodnego obrotu korby przy pompie)
większy zawór ssący - 38mm
gaźnik 28
odchudzone conieco (koło, rozrząd)


wszystko z umiarem, aby było w miarę żywotne   :)

myśle o 72x72 , tłok skoda 120 i 2mm przesunięty mimośrodowo sworzeń korby.

pytanie - z czego dobrać zawór 38 , ile uda mi się na płaskim tłoku wycisnąć sprężania? czy tłok z resztą nie będzie za ciężki? na ile da się bezpiecznie rozwiercić sportowski cylinder?
« Ostatnia zmiana: Listopada 14, 2013, 04:22:52 pm wysłana przez Indiana »
Fundusze kapitałowe, zysk ok 10% jesteś wstępnie zainteresowany? - pisz priv :)

Offline Indiana

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 448
  • Karma: +0/-0
Odp: projekt 300ccm
« Odpowiedź #1 dnia: Listopada 14, 2013, 04:33:32 pm »
Co do głowicy, początkowo miała być przerabiana 15,5 , ale... gniazdo ssącego jest sporo cieńsze niż w 14-tce więc nie wiem czy da się to zwiększyć
drugi w kolejce jest sport 14 - tu można kombinować z zaworami, ale z kolei trudniej podnieść bardziej sprężanie na płaskim tłoku
trzecia opcja to najbardziej popularna do tego celu głowica turista, daje duże możliwości, ale wymaga większych inwestycji $$
Fundusze kapitałowe, zysk ok 10% jesteś wstępnie zainteresowany? - pisz priv :)

Offline hckosmo

  • Administrator
  • Mistrz
  • *****
  • Wiadomości: 2390
  • Karma: +5/-2
Panie co to? To IŻ?

No Tam ten miał zmieniacz biegów przy baku, ten jakoś wybrakowany, czy pan przerobił?

Offline Indiana

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 448
  • Karma: +0/-0
Odp: projekt 300ccm
« Odpowiedź #3 dnia: Listopada 14, 2013, 06:32:17 pm »
ponad 76 to już trochę za wiele  ;) ale ciekawe.

Znalazłem że Niemcy przerabiają głowice 15.5 , ciekawi mnie jak to robią pod zawory 38, bo z tego gniazda mało już co zostaje, nie pęknie?

Fundusze kapitałowe, zysk ok 10% jesteś wstępnie zainteresowany? - pisz priv :)

Offline Indiana

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 448
  • Karma: +0/-0
Odp: projekt 300ccm
« Odpowiedź #4 dnia: Listopada 15, 2013, 11:23:45 am »
na razie dupa blada, znajomy od wałów nie ma możliwości szlifowania mimośrodowo swoznia korby

Ma może ktoś możliwość wykonania takiej operacji?
ma ktoś może tuleje cylindrowe od skody 120?
Fundusze kapitałowe, zysk ok 10% jesteś wstępnie zainteresowany? - pisz priv :)

Offline luKi

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 217
  • Karma: +0/-0
Odp: projekt 300ccm
« Odpowiedź #5 dnia: Listopada 15, 2013, 09:38:35 pm »
Czy te wszystkie zabiegi warte będą tych 50cm3 które moze przełożą się na dodatkowe 10km/h?
Wg mnie troche przerost formy nad treścią. Ja bym nic nie kombinował.

Offline Indiana

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 448
  • Karma: +0/-0
Odp: projekt 300ccm
« Odpowiedź #6 dnia: Listopada 15, 2013, 10:18:00 pm »
ale mi właśnie takie niezbyt duże usprawnienie zaspokaja moje potrzeby, trochę więcej koni, trochę momemtu obrotowego, o zabitym czasie w zime nie wspominając  ;)
po zamianie kół w skrzyni będzie miał fajną prędkość przelotową  :)
« Ostatnia zmiana: Listopada 15, 2013, 10:20:15 pm wysłana przez Indiana »
Fundusze kapitałowe, zysk ok 10% jesteś wstępnie zainteresowany? - pisz priv :)

Offline przemo_16

  • Moderator
  • Starszy Mechanik
  • *****
  • Wiadomości: 836
  • Karma: +0/-2
Odp: projekt 300ccm
« Odpowiedź #7 dnia: Listopada 17, 2013, 05:16:30 pm »
po pierwsze to ja proponuje sprawę dogłębnie przemyśleć

po drugie pierwsze trzeba się nauczyć dobrze tego silnika i wyeliminować wszystkie niedomagania podstawowej jednostki a jest ich troszkę, według mnie tak żeby silnik seryjny mógł nawinąć 10 tys na rok bez jęknięcia

jeśli chcesz zrobić 72 to wcale nie trzeba przesuwać sworznia tylko seryjny skok i rozwiert oryginała na 72mm (jest to rozmiar do którego roztacza się cylinder do tulejowania na oryginalną średnicę 68) a jak zmienisz skok to trzeba kilka mm głowice dać do góry (jak z uszczelka pod głowice myślałeś nad tym) bo można to wtedy zrobić tocząc pierścień w głowicy i bez uszczelki tak jak w junaku, ale dalej trzeba coś zrobić z laskami popychaczy bo może ci zabraknąć regulacji na śrubkach albo będą pod złym kątem i wytrą trzonki
zmienienie zaworu nie zmieni wiele bo kanał jest dalej małej średnicy i mieszanka będzie przez nie przelatywać szybciej i może dojść do sytuacji że mieszanka nie wymiesza się w odpowiedni sposób co paradoksalnie może prowadzić do  obniżenia  osiągów  zauważ jeszcze że chcesz dać większy zawór na dolocie a nie wydechu choć więcej jest gazów po spalaniu (niektóre konstrukcje maja 1 ssący na 2 wydechowe)
jaki do tego zastosujesz gaźnik i jaki będzie miał przelot
koła rozrządu maja małą średnice i masę więc nie będą miały tak dużego wpływu na zbieranie się jak koło zamachowe które jest większe ale z jego odchudzeniem trzeba uważać

reasumując
pisać można jeszcze dużo na ten temat a i tak pewnie nie unikniemy błędów trzeba się tylko zastanowić do czego dążyć i jak to ma wyglądać niuansów jest dość dużo a tworzenie motory lepszego w osiągach to tak jak powiedział luKi przerost formy nad treścią a nowoczesnych lub klasycznych motorów po bułki do sklepu teraz u nas ci dostatek a i pewnie bardziej bez awaryjnych

Offline Indiana

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 448
  • Karma: +0/-0
Odp: projekt 300ccm
« Odpowiedź #8 dnia: Listopada 17, 2013, 05:47:49 pm »
ostateczna opcja to tłok plaski 72 (skody 120, darowałem sobie tłoki alm... ), głowica 15,5 z ssącym 37, gaźnik 28, stosownie powiększony kanał w głowicy, lżejsze zawory na trzonkach 7mm , sprężyny śrubowe, odchudzone koło zamachowe, przyśpieszona skrzynia
(według moich obliczeń dla tłoka 72 powinnem zwiększyć zawór ssący, w 15,5 powinno się dać to zrobić na 37, bo 38 jest jak dla mnie już ryzykowne, choć faceci za odrą to robią)

Jak dobrze pójdzie to powinien osiągać jakieś 18KM

zmiana skoku na 72 to tylko wyżej posuwający się tłok o 2mm , czyli bez obniżania głowicy (po obrobieniu tloka) mamy większe sprężanie, laski te same, Problem tylko z dorobieniem stosownego sworznia i dokładnym ustawieniem go w wale + możliwość przestawienia się jego w czasie eksploatacji.

ps mam luzem głowice 15,5 z defektem, jakiś wał do regeneracji, a potrzebne części są dosyć tanie (tłok, gaźnik itd) :)
« Ostatnia zmiana: Listopada 17, 2013, 05:52:25 pm wysłana przez Indiana »
Fundusze kapitałowe, zysk ok 10% jesteś wstępnie zainteresowany? - pisz priv :)

Offline przemo_16

  • Moderator
  • Starszy Mechanik
  • *****
  • Wiadomości: 836
  • Karma: +0/-2
Odp: projekt 300ccm
« Odpowiedź #9 dnia: Listopada 18, 2013, 04:36:01 pm »

Offline Indiana

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 448
  • Karma: +0/-0
Odp: projekt 300ccm
« Odpowiedź #10 dnia: Listopada 18, 2013, 04:45:41 pm »
widziałem, jest tam jeszcze kilka innych podobnych tematów.
Wie ktoś może jakie oni uszczelki zakładają przy tych cylindrach? jakaś miedziana blacha na ten kołniez???

ogólnie mam już tłok ze skody, trochę cięższy, ale też chyba ciut wyższy wiec można stoczyć, jutro wygrzebie oryginalny tłok z 15,5 - sprawdze.
Fundusze kapitałowe, zysk ok 10% jesteś wstępnie zainteresowany? - pisz priv :)

Offline przemo_16

  • Moderator
  • Starszy Mechanik
  • *****
  • Wiadomości: 836
  • Karma: +0/-2
Odp: projekt 300ccm
« Odpowiedź #11 dnia: Listopada 18, 2013, 09:49:30 pm »
uszczelniają to tak samo jak w junaku

Offline Indiana

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 448
  • Karma: +0/-0
Odp: projekt 300ccm
« Odpowiedź #12 dnia: Grudnia 10, 2013, 04:07:13 pm »
Ciekawostka - kanał tuż przed prowadnicą miał jakieś 24-24,5 mm średnicy, czyli dławił przepływ, tak że warto czasem zajrzeć, zmierzyć i przeszlifować.

kanał rozwierciłem pod gaźnik 28mm, zawór ssący w tym tygodniu będzie wstawiony 37mm z trzonkiem 7mm, otwór w gnieździe 34mm, wydech zostaje bez zmian z zaworem 34mm. wypolerowałem tylko kanał.
Fundusze kapitałowe, zysk ok 10% jesteś wstępnie zainteresowany? - pisz priv :)

Offline Indiana

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 448
  • Karma: +0/-0
Odp: projekt 300ccm
« Odpowiedź #13 dnia: Grudnia 17, 2013, 02:23:18 pm »
koło zamachowe się toczy, wytaczane od wewnątrz do połowy gniazd sprężyn, + dodatkowe 3 gniazda na sprężyny, z masy zejdzie na jakieś 800-1000g
jak dostane koło i głowicę to dam foto jak to powychodziło
Fundusze kapitałowe, zysk ok 10% jesteś wstępnie zainteresowany? - pisz priv :)

Offline Indiana

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 448
  • Karma: +0/-0
Odp: projekt 300ccm
« Odpowiedź #14 dnia: Stycznia 01, 2014, 04:15:45 pm »
Co proponujecie jako materiał na wał korbowy ? 34HNM? 40H ? 36HNM? oryginał 37mnsi5 czyli 35sg w PN
Fundusze kapitałowe, zysk ok 10% jesteś wstępnie zainteresowany? - pisz priv :)

Offline Indiana

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 448
  • Karma: +0/-0
Odp: projekt 300ccm
« Odpowiedź #15 dnia: Stycznia 19, 2014, 11:34:11 am »
Projekt się rozdwoił, jedan silnik lekko zmieniony, drugi mocno

w drugim nowy dorobiony wał ze skokiem 72-74mm i tłokiem w granicach 74-77mm
Fundusze kapitałowe, zysk ok 10% jesteś wstępnie zainteresowany? - pisz priv :)

Offline Indiana

  • Mechanik
  • **
  • Wiadomości: 448
  • Karma: +0/-0
Odp: projekt 300ccm
« Odpowiedź #16 dnia: Lutego 25, 2014, 09:16:24 am »
Udało mi się dobrać zawory do drugiej głowicy - Volvo , wydech oryginalny, ssący lekko przetoczony, wypolerowałem na lustro.

ps czy taki wałek nadaje się do użytku ? ma lekką "kaszkę" miejscami



Fundusze kapitałowe, zysk ok 10% jesteś wstępnie zainteresowany? - pisz priv :)