AWO Forum
Usprawnienia Porady => AWO na stole operacyjnym => Wątek zaczęty przez: hckosmo w Grudnia 06, 2015, 10:58:41 am
-
W głowie ten projekt tkwił dość długo, aż w końcu głowa zaczęła dymić i kpić
Jest plan budowy nowej jednostki napędowej do mojego AWO, z tym że ma być lekko mocniejsza niż oryginał. Bardziej chyży jak to się u mnie mówi
Jakie jest założenie:
1. Podstawą zwiększenia mocy jest zmiana gaźnika z oryginału na Binga 53. Sporo tych gaźników widywałem w AWO kach będąc w Danewitz. Więc patent się sprawdził i jeździ. Nie wytyczam tu nowych ścieżek a podążam jedynie już wydeptaną.
2. Zastosowanie cylindra od Sporta - głównie ze względu na chłodzenie ale za razem na zwiększenie stopnia sprężania ( Sportowski jest niższy od Turista o 1 mm ) Tłok gorzycki. Chciałem zastosować tłok od Daciale na razie daje sobie z tym spokój.
Coś takiego miałem zamiar zrobić: https://plus.google.com/photos/103429589878717013757/albums/5848643188297537761/5848643516096131682?banner=pwa&pid=5848643516096131682&oid=103429589878717013757
3. Zastosowanie lżejszego koła rozrządu - Koło te robiłem dawno temu i w sumie przeróbkę tego koła mam przez przypadek. Czas je wykorzystać
4. Zmiana smarowania kół rozrządu
5. Koło zamachowe wyposażone w 6 sprężyn. Tu ważna informacja że nie będą to sprężyny oryginalne a a lżejszej charakterystyce. Wiem że takie próby już były i w przypadku zastosowania oryginalnych, sprzęgła prawie nie idzie wcisnąć. Ja mam zamiar uzyskać bardziej równomierny docisk, wyeliminować efekt falowania się tarcz no i cutkę odchudziłem koło. Prawdopodobnie dorobię sprężyny o mniejszej średnicy drutu.
6. Sprzęgło -patent Michała, pewnie co niektórych z Was zaciekawiła ta cześć, już mówie - będzie do wygrania w zimowy konkursie. Ale powracajac do tematu, sprzęgło Valeo przystosowane do AWO, pasuje bez przeróbek i jest o wiele lżejsze niż oryginalne. Jak mnie pamieć nie myli oryginał na półksiężycach gumowych waży 700 gram nowy typ 550 gram a owe waży 500 gram. Więc już spore zgubienie masy
7. Korpus silnika - model od sporta na tłumieniach gumowych
Z ważniejszych punktów to chyba tyle.
(http://i.imgur.com/jhoQk0h.jpg)
(http://i.imgur.com/tC2HfQr.jpg)
-
Skolko przelotu ma ten Bing 53?
Tak na marginesie dzisiaj testowałem skrzynię
o nieco innych przełożeniach niż standardowa.
Wrażenia zwłaszcza na jedynce i dwójce zwalają z nóg.
Na drugim biegu dokręca do 80 (licznikowo).
Ale błędu dużego nie ma,wskazania były sprawdzane z innym motocyklem.
Teraz jeszcze silnik ze 3 KM mocniejszy od obecnego i można jeździć.
-
26mm
-
Na 16-18 KM wystarczy.
-
Gdzieś już widziałem ten cylinder ;D
-
Na 16-18 KM wystarczy.
I tak celuje, wiem że jest możliwe osiągnąć z tego silnika znacznie więcej. Może kiedyś ale wtedy wpakuje Delorto 8)
https://photos.google.com/photo/AF1QipPfXJlhvdhsAlXPT7_6LPvqDZw3-opuArkOlgi9
-
Gdzieś już widziałem ten cylinder ;D
Wożyłem kartkę papieru na połowie obwodu gładzi, tłok wszedł z oporem ale poddawał sie pod naciskiem palca.
Podobnie miałem zrobione cylindry od pana Marka Mostowego z Poznania. Może pasowanie nie jest super ciasne ale na pewno jest ok
-
Tylko on robi cylindry na połysk a ten ma jodełkę.
-
tomek, a skąd dorwałeś gumy pod szpilki.?
-
Ze stolycy
-
Ciekawy projekt i jak widać po częściach nie powinien zająć długo czasu więc
zostanie Ci do wiosny poprawić hamulce. Jak poprawki i wzrost to w obydwie strony.
Nie problem się rozpędzić ale w drugą stronę warto mieć choć te 5m zapasu ;)
Może jakaś tarcza do wewnątrz bębna? Co by ukryta była i nie raziła :D
-
ps. z czego jest dopasowana tarcza sprzęgła dajcie jakieś namiary nr kat. valeo albo z jakiego auta :)
-
ps. z czego jest dopasowana tarcza sprzęgła dajcie jakieś namiary nr kat. valeo albo z jakiego auta :)
Tajne przez poufne ;)
-
to po co jest to forum chyba żeby pomagać i ułatwiać
-
Ciekawy projekt i jak widać po częściach nie powinien zająć długo czasu więc
zostanie Ci do wiosny poprawić hamulce. Jak poprawki i wzrost to w obydwie strony.
Nie problem się rozpędzić ale w drugą stronę warto mieć choć te 5m zapasu ;)
Może jakaś tarcza do wewnątrz bębna? Co by ukryta była i nie raziła :D
Kiedyś myślałem aby pożenić obręcz od Turista z bębnem od sporta. Daje to taki efekt ze mamy mocniejsze koło i lepsze hamulce. Szprychy by się dorobiło u bartnika, tylko szkoda mi pruć felgi z kół.
W razie co mam koła od sporta, a na necie można kupić obręcze.
-
Kosmo ten gaźnik wymaga jakiejś przeróbki?
-
Gaźnik BMW R65 z pompką przyspieszenia. ;D
-
Gaźnik BMW R65 z pompką przyspieszenia. ;D
Lub R60/6
Sam gaźnik raczej nie, no chyba że kombinowanie z dyszami. Natomiast wymaga zrobienia króćca mocującego. Coś na wzór tego:
http://awoforum.pl/index.php?topic=3005.0
Z tym że ja zrobię jeszcze podkładkę termiczną z tekstolitu, tak jak to jest w originale BMW ( cześć nr 49 i 50 )
https://www.ulismotorradladen.de/uli/web/shop/Spare-Parts-Accessory-Details/BING_carburator_R505-R607.aspx
Plus takiego gaźnika to fakt że są dostępne części zamienne produkowane przez BMW, cena adekwatna do marki ale przynajmniej nie ma bubli.
-
Ja mam taki gaźnik w SPORCIE, kto był na zlocie mógł popatrzeć ;)
-
Nie ma problemów z komorą pływakową i poziomem paliwa w ustawieniu pod kątem jak to w 425S ?
-
Przetestuję u Przemka w przyszłym roku ;D bo u mnie to płasko
-
Tu raczej nie chodziło o wzniesienia a ustawienie komory pływakowej
-
Tu raczej nie chodziło o wzniesienia a ustawienie komory pływakowej
No wiem
-
Jak będziesz uszczelniał szpilki mocujące głowicę?
Czy smarowanie pójdzie zewnętrznym przewodem?
-
Nastawiam się na wspawanie rurek aluminiowych, Zewnętrzny przewód to alternatywa
-
Ciekawy projekt i jak widać po częściach nie powinien zająć długo czasu więc
zostanie Ci do wiosny poprawić hamulce. Jak poprawki i wzrost to w obydwie strony.
Nie problem się rozpędzić ale w drugą stronę warto mieć choć te 5m zapasu ;)
Może jakaś tarcza do wewnątrz bębna? Co by ukryta była i nie raziła :D
Co sądzisz o takim patencie? Bęben pomalowany pod kolor motocykla, tył by się tak nie rzucał w oczy - widomo sakwy, gorzej z przodem.
(http://i.imgur.com/6h1rNFI.jpg)
-
Parę zdjęć sprzęgła:
(http://i.imgur.com/43Cac7y.jpg)
(http://i.imgur.com/8qrwxY6.jpg)
(http://i.imgur.com/DGI4Ull.jpg)
(http://i.imgur.com/PrRVifm.jpg)
-
A czemu jedna szpilka nie od kompletu, i śruba jakaś taka plastikowa w gó... klasie aż nie pasuje do takiej porządnej tarczy :P
-
tomek możesz podać wymiar tłoka
-
A czemu jedna szpilka nie od kompletu, i śruba jakaś taka plastikowa w gó... klasie aż nie pasuje do takiej porządnej tarczy :P
Bo się K...A urwała kiedyś i zrobiłem z gwintem wewnętrzym. Na szybko do zdjęć znalazłem śrubę z guwnolitu
A w pudełku czekają nowe szpilki.
tomek możesz podać wymiar tłoka
68.45
-
A sprężyny miało być 6 a założyłeś 3??
-
A sprężyny miało być 6 a założyłeś 3??
Człek złoży sprzęgło na szybko aby sprawdzić czy wszystko jest ok, nie da 6 sprężyn ( których notabene jeszcze nie ma ) che się pochwalić a tu masz 8)
-
Człowiek ma wyczulone oko przed konkursem zimowym. Nie wiadomo czego się spodziewać ;D ;D ;D
-
Ciekawy projekt i jak widać po częściach nie powinien zająć długo czasu więc
zostanie Ci do wiosny poprawić hamulce. Jak poprawki i wzrost to w obydwie strony.
Nie problem się rozpędzić ale w drugą stronę warto mieć choć te 5m zapasu ;)
Może jakaś tarcza do wewnątrz bębna? Co by ukryta była i nie raziła :D
Łukaszu specjalnie dla ciebie, projekt nowych kół.
Bęben od sporta felga 19" od KTM szprychy których jeszcze nie ma zamówie u Bartnika.
Może hamule nie będą super ale na pewno lepsze niż półbeben turista.
-
Tomek a czy ta obręcz ma 36 otworów :P
-
Tomek a czy ta obręcz ma 36 otworów :P
19" x 1,85" na 36 otworów. Jedyna różnica to otwory pod nyple są o średnicy 8.2[mm] muszę Bartnika zapytać czy jest w stanie zrobić nyple o średnicy 8[mm]
-
mam pytanie. Jaka jest grubość podkładni zabezpieczającej nr 40691
http://www.skuterdebica.hg.pl/inc/display.php?id=2589
-
1,05
-
Dla mnie w turiście tylny jest mocny bo jeżdżę solo,koło zawsze blokuje,a tył nie dociążony łapie uślizgi,jak co to lepiej przód poprawiać bo tu dużo do życzenia.
-
Ja osobiście przetaczałem lekko bębny,tył brzytwa, a przód zobaczymy jak założę linkę ::)
-
Mam pytanko. Jaki jest skok roboczy sprzęgła? Chodzi mi o wartość jaką naciskamy sprężyny. Tak z pamięci to coś około 5[mm] ale czy może to ktoś zweryfikować?
-
Dobra przyjąłem 5 [mm] jako skok roboczy - czyli ile po wciśnięciu dźwigni sprzęgła ugną się sprężyny.
Rzecz w tym że gdy zastosuje 6 oryginalnych sprężyn nie będę w stanie wcisnąć sprzęgła, lub będzie mnie to kosztowało sporo siły.
Obecnie kombinuje z jakiej średnicy drutu zrobić sprężyny aby siła była porównywalna do oryginałów lecz rozłożona równomiernie na 6 punktach a nie jak oryginale na 3
Narysowałem oryginalną sprężynę i z programu wyszło mi że jej nacisk roboczy wychodzi 142N - średnica 3[mm] Mnożąc przez ilość wychodzi nam całkowita siła 426 N
Zmieniając parametry średnicy gdy wykonamy sprężynę o średnicy drutu 2.6 [mm] siła na jedną sztukę wychodzi 75N mnożąc przez 6 całkowita siła to 450 N więc nieznacznie więcej niż w oryginale.
Wnioski:
Dla potomnych co będą chcieli iść w moje ślady - Fi drutu spręzyny 2.6[mm]
p.s.
Długość przy minimalnym obciążeniu
Długość przy maksymalnym obciążeniu
Skok roboczy
Długość przy minimalnym roboczym
Są podane orientacyjne - tak na wyczucie
-
A czy zmniejszenie siły docisku nie spowoduje objawu ślizgania się sprzęgła?Chociaż przy docisku na sześć sprężyn powinno, teoretycznie być dobrze. ;)
-
Myślę, że nie tylko w teorii ale również w praktyce powinno być dużo lepiej. Rozwiązanie to powinno zapobiec falowaniu pierścienia, który jednak z czasem pod wpływem temperatury ulega odkształceniom. Posiadam taki właśnie odkształcony pierścień - może wówczas dojść do sytuacji, w której pomimo wysprzęglenia np na pierwszym biegu silnik nadal ciągnie skrzynię.. Moim zdaniem (w przypadku oryginalnych, grubszych sprężyn) problem nie leży w tym, że trzeba mocniej nacisnąć klamkę tylko w tym, że istnieje większe prawdopodobieństwo zerwania linki sprzęgła.
-
Tomek powiedz mi jaką długość mają mieć szprychy na felgę 19 cali
-
Mi wychodziło że podpasują szprychy od Sporta. ale nie sprawdzałem tego - ten temat jest troszkę oddalony w czasie, wpierw silnik.
-
A nie od Turista krótkie? 8)
-
164mm?
-
Sportowskie na koło 18 mają 154 mm , fela 19 jest 25.4 mm większa czyli na stronę 12.7 mm ale szprychy idą po skosie więc muszą być dłuższe niż 154 tylko o ile ?
-
Dostałem odchudzone koło rozrządu, Te zrobiłem na CNC z tym że wysokoobrotowym wrzecionem ( 8000 RPM ) Co by temperatura w większości szła w wiór a nie w materiał. No i dodatkowo spore chłodzenie.
Sprawdziłem dodatkowo twardość koła. Najbliżej osi koło ma 40 HRC natomiast na wieńcu zębatym 45HRC oczywiście badane w kilku miejscach
-
Ciekawie się prezentuje. Założyć będzie chyba łatwiej niż ewentualnie zdjąć.
Mocno pocienione więc trzeba uważać aby się nie wygięło przy wieńcu zębatym.
Będzie jak złapać ściągaczem przy piaście?
-
Ciekawie się prezentuje. Założyć będzie chyba łatwiej niż ewentualnie zdjąć.
Mocno pocienione więc trzeba uważać aby się nie wygięło przy wieńcu zębatym.
Będzie jak złapać ściągaczem przy piaście?
Powiem szczerze że nie pomyślałem przed frezowaniem o tym, ale jest możliwość złapania płaskimi szczękami ściągacza.
Coć za coś w tym przypadku chwyt za wieniec zębaty może faktycznie spowodować wygięcie.
-
A średnicę zewnętrzną robiłeś na wzór starego?-czy uwzględniłeś jakąś poprawkę,do czego się odnosiłeś.
-
Tomek,teraz widzę że ty stare koło wykorzystałeś,myślałem że od podstaw robiłeś nowe ;)
-
to koło to prawie jak Marka Krupy.. tyle, że więcej otworów czyli lżejsze bedzie.. spoko wygląda
-
Jest mamy problem: Szpilka w bloku.
Szpilka była dorabiana, co można było poznać przez punktowanie szpilki w bloku. W sumie to bym ją zostawił, lecz gwint był bardzo słaby. I moje założenia były słuszne, szpilka była dorabiana bo miała gwint w bloku M12 a oryginalnie jest M10
Teraz jak powrócić do orginału?
1. Spawanie może być kłopotliwe, nawet jak rozwierce otwór do 12.5 to jego długość 24[mm] powoduje trudność w zalaniu całego otworu.
2. Mogę wytoczyć nową szpilkę z gwintem M12
3. Zastosować zestaw naprawczy, lecz nie sprężynę a tuleję
http://www.kerbkonus.de/en/index.php
Link do katalogu : http://www.kerbkonus.de/proddb/pdfframe.php?pdf=en.ds.20&lang=en
i ta droga chce iść ale muszę wasz zapytać czy dobrze kombinuje:
Zakładając że zastosuje tuleję i dokręcę szpilkę z momentem 35Nm to czy nie wyrwie mi wkładki?
W nacie znalazłem coś takiego ( wartości dokręcania śrub Załącznik Gwinty 1 i gwinty 2 )
- Zakładam współczynniki tarcia nakrętki i śruby na poziomie 0.10
- Klase śruby przyjmuje o wartości 10.9
- gwint oczywiście M10
I jeśli dobrze odczytuje tabelę ( załącznik gwinty 1 ) to śrubę M10 w klasie 10.9 mogę przywalić maksymalnie 57Nm co odpowiada naciskowi 39300 N
Ja będe stosował mniejszą wartość dokręcania, ale do obliczeń przyjmijmy ten warniat ( 57Nm ) jak przejdzie to reszta będzie współczynikiem bezpieczeństwa.
Patrząc na wartość siły jaką wytrzymują wkładki Kerb-konus dla typu 308 wkładka gwintu M10 wytrzyma siłę 47000 N ( załącznik kerb-konus ) Czyli powinno dać radę.
Ale porszę o sprawdzenie i opinię.
-
To już było przerabiane i się spisuje więc u siebie zrobiłem tak, że gwint na szpilce
zleciłem wytoczyć większy powiedzmy M10,2 0/+0,1mm oczywiście o identycznym skoku.
Taki gwint można naciąć w jednym miejscu tak jak gwintownik, żeby skrawał.
Można ale ja tego nie zrobiłem bo tokarz zrobił "potargany" gwint to znaczy dość chropowaty.
Potem rzadki olej, klucz żabka i powolne wkręcanie w zerwany otwór.
Pod spodem szmatka na opiłki i olej.
Jak się zacinało to wycofanie, czyszczenie z opiłków i od nowa.
W ten sposób gwint się nagniótł większy i trzyma, że HEJ! ;)
Szpilka niestety trochę się podrapała od klucza ale to sprawa estetyki, która nie rzutuje na funkcjonalność.
Na etapie toczenia ewentualnie można by zostawić miejscowe zgrubienie i zrobić nacięcie pod klucz płaski.
Potem to zeszlifować dremelkiem.
-
Z tym że ja już w bloku mam M12
-
Ja zaryzykowałem spawanie , wyciąłem materiał pomiędzy szpilką a otworem pod cylinder i od strony tego otworu napawałem otwór szpilki a potem to co wycięte - i nawet blok nie pękł.
Niestety blok leży kilka lat więc nie przetestowane , ale myślę że powinno trzymać.
-
Z tym że ja już w bloku mam M12
Jeśli M12 jest widoczne na zdjęciu to jest jeszcze trochę mięsa.
Co ryzykujesz? Nie wyjdzie to i tak trzeba zaspawa lub jeśli
chcesz coś wstawiać tulejkowatego to i tak trzeba poprawić gwint czyli zwiększyć M12 na ile?
-
Rozważyłem za i przeciw i pójdę w ślady Makowca. Zawsze jest rysyko ale kto nie ryzykuje ten .... ( w Rawiczu nie siedzi 8) )
-
Blok już po spawaniu. Wszystko ok, nie licząc tego że mimo dokładnego wyczyszczenia z porów aluminium i tak wytapiał się olej. Teraz czas na obróbkę.
-
Spawanie przed i po.
Z tym że blok przed spawaniem mocno nagrzałem opalarką.
No i teraz czas poczekać na wejście na maszynę. Moja zaprzyjaźniona narzędziownia ma urlop
-
Jakim spoiwem napawane?
-
jeśli chodzi ci o metodę to TIG
-
cylinder od sporta 15,5?
-
jeśli chodzi ci o metodę to TIG
Metoda OK. Pytam o gatunek drutu do spawania
-
Zabij mnie nie wiem. Pewnie takie amelinium którego nie pomaluje. Mogę się dowiedzieć, a dlaczego pytasz?
-
Bo "zwykłym" to nie wypada bo się odróżnia bardzo i badziewnie chyta ;)
Mam parę spraw do poprawek i kiedyś muszę skombinować drut lub elektrody.
-
Generalnie za zauważyłem jakiś zmian. Podczas usuwania naddatku było ok. Zobacze jak podczas gwintowania się zachowa.
-
A co to znaczy zwykły drut ;),
-
A co to znaczy zwykły drut ;),
no chyba taki :
https://www.youtube.com/watch?v=t8lnCA8PHJM
-
Aaa !!! tera to już wiem - Łukasz, zwykłym nie można - musi być amelinowy ;D
-
Hehe.
"Zwykły" czyli niestopowe amelinum
-
Masz już naprawione , ale są wkrętki "HALIKOLI" nie wiem czy poprawnie napisałem . Wystarcz lekko rozwiercić , nagwintować i wkręcić wkrętkę i gotowe . Spawanie to ostateczność . Trzeba eksperymentować i dojść do celu różnymi ścieżkami .
-
zdaje się, że masz na myśli "HELICOIL"
-
Jak zaznaczyłem " nie wiem czy poprawnie napisałem " ale chodzi o wkrętki redukcyjne o małej średnicy
-
planuje sobie kupić do gwintu M6, awo przeważnie na takich jest skręcane więc może się sprzydać ;)
-
To jest super do naprawy gwintów przy cienkich ściankach . Tylko takie komplety do tanich chyba nie należą . Potem można dokupić wkrętki na sztuki .
-
Sposobów naprawy gwintów jest sporo, dla mnie ostateczność to rozwiercenie i wykonanie większego gwintu.
Już kiedyś pisałem o sprężynkach V-coli ( lub helicoli - podejrzewam że nazwa jest zależna od firmy )
http://www.fanar.pl/wp-content/uploads/oferta/katalog_v-coil.pdf
Fajna sprawa jak napisał habayusa do naprawy gwintów gdzie nie mamy za dużo ,,mięsa" w warunkach warsztatowych. W trasie już słabiej bo potrzebujemy zwłaszcza specjalnego gwintownika ( 70% ceny zestawu, i nie jest to znormalizowany gwintownik, tylko specjalny tylko pod te sprężynki - robiłem testy z drobnozwojnymi i dupa ) i wkrętaka Który dodatkowo lubi się złamać ( o pobijaku nie mówię bo można przywalić byle czym )
Dla mnie do naprawy w trasie lepszym rozwiązaniem są tulejki o których pisałem parę posów wcześniej.
http://www.kerbkonus.de/proddb/pdfframe.php?pdf=en.ds.20&lang=en
Podstawy plus to cena ( tulejki można kupić na sztuki a przy cienkiej M6 to koszt 2-3zł sztuka ) nie potrzebujemy gwintowników i wkrętaków. Wiercimy otwór i z śruby i nakrętki robimy przyrząd do osadzenia tulejki ( a jest typ że można wkręcić nakładając tulejkę na klucz imbudowy )
Mam garstkę takich tulejek w narzędziowce, zajmują tyle miejsca co kondensator.
Osobiście polecam typ SBD 347/348 ( z racji że jest ciekościenna ) no i mają zestawy do regeneracji gniazd pod świecę zapłonową.
Powiem tak, odkąd odkryłem tulejki, to sprężynki odeszły do lamusa ( wyjątek taki co pisał habayusa )
-
Tomku co tam z Twoim silnikiem , czy prace postępują ,czy coś się zmieniło od ostatniego wpisu ?
-
na razie nic