Marca 14, 2025, 08:45:35 am

Autor Wątek: Pomoc w sprawach głowicy  (Przeczytany 20995 razy)

Offline Konrad

  • Moderator
  • Starszy Mechanik
  • *
  • Wiadomości: 661
  • Karma: +0/-1
Pomoc w sprawach głowicy
« dnia: Lutego 08, 2011, 04:47:37 pm »
A mianowicie sprawa ma się tak : nie wiem czy mam orginalne zawory i nie wiem czy są lekko wyklepane - nie da się tego wyczuć ostrym narzędziem.Acha i moje śruby regulacyjne luzu zaworów nie są zakończone na półokrągło tylko płasko.A z wyglądu sprawa ma się tak







[/URL

Offline Konrad

  • Moderator
  • Starszy Mechanik
  • *
  • Wiadomości: 661
  • Karma: +0/-1
Odp: Pomoc w sprawach głowicy
« Odpowiedź #1 dnia: Lutego 08, 2011, 04:48:10 pm »
Mam jeszcze 2 zawory wyglądają na orginalne, prosze o pomoc w ich identyfikacji -po bokach są starte (chyba zatarte ?)





Offline Michał

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2702
  • Karma: +8/-3
Odp: Pomoc w sprawach głowicy
« Odpowiedź #2 dnia: Lutego 08, 2011, 04:49:26 pm »
Zawór ssący od sporta ma kształt zbliżony do tulipana, natomiast wydechowy ma kształt klasycznego zaworu .
KTO MA AWO JEŹDZI KLAWO

Offline Cykor

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 1180
  • Karma: +7/-6
Odp: Pomoc w sprawach głowicy
« Odpowiedź #3 dnia: Lutego 08, 2011, 04:50:10 pm »
Te które trzymasz w ręce wyglądają na oryginalne,na pewno grubość trzonka wynosiła 8mm,zamek zaworu wydechowego był niżej (większe napięcie sprężyny).Jeśli nie są bardzo sfatygowane można ich zregenerować,przy założeniu,że nie są wyklepane gniazda(pisałem o tym).Sprawdż zamocowanie sprężyn zaworowych w podstawach,bo często lużne sprężyny,są przyczyną hałasów.Sruby regulacyjne można przeszlifować małym promieniem,przy założeniu,że twardość będzie zachowana( dobry pilnik nie powinien chwytać powierzchni>60 HRC).Zawór przed złożeniem należy sprawdzić czy lekko obraca się w zamku(zakładasz górną "miskę",pestki i ma się lekko kręcić)

Offline Konrad

  • Moderator
  • Starszy Mechanik
  • *
  • Wiadomości: 661
  • Karma: +0/-1
Odp: Pomoc w sprawach głowicy
« Odpowiedź #4 dnia: Lutego 08, 2011, 04:50:52 pm »
Tak zgadza się, zawór dolotowy ma kształt tulipana a wydechowy klasyczny.Zawory mają średnice 8mm wydechowy jest mniejszy niż dolotowy, i ma niżej zamek.Nie są mocno wyklepane, jak moge je naprawić

Offline Cykor

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 1180
  • Karma: +7/-6
Odp: Pomoc w sprawach głowicy
« Odpowiedź #5 dnia: Lutego 08, 2011, 04:51:26 pm »
Jeżeli przylgnie nie są mocno wyklepane można przeszlifowac,gniazda zaworowe poprawic frezami,a trzonki zaworów również obrobic.Tylko że jeśli trzonki oszlifujesz np.0,2mm to trzeba dorobic nowe prowadnice,które po wciśnięciu w głowice należy ostatecznie rozwiercic pod wymiar przeszlifowanego trzonka z luzem około 0,03-0,05mm.

Offline Konrad

  • Moderator
  • Starszy Mechanik
  • *
  • Wiadomości: 661
  • Karma: +0/-1
Odp: Pomoc w sprawach głowicy
« Odpowiedź #6 dnia: Lutego 08, 2011, 04:52:00 pm »
Przyjżałem się dokładnie zaworom i zauważyłem że w górnej czesci mają znaki.Skoro są orginalne to czy na ich podstawie zakład wykona mi nowe zawory ?I w jakiej cenie

Offline Michał

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2702
  • Karma: +8/-3
Odp: Pomoc w sprawach głowicy
« Odpowiedź #7 dnia: Lutego 08, 2011, 04:52:37 pm »
Zawory dorobisz u Paradowskich, koszt to ok.40-50 za zawór.

http://www.paradowscy.pl/pl/unia.html
KTO MA AWO JEŹDZI KLAWO

Offline Konrad

  • Moderator
  • Starszy Mechanik
  • *
  • Wiadomości: 661
  • Karma: +0/-1
Odp: Pomoc w sprawach głowicy
« Odpowiedź #8 dnia: Lutego 08, 2011, 04:53:10 pm »
Dobrze je wykonują ? Jakie macie o nich zdanie ?

Offline Michał

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2702
  • Karma: +8/-3
Odp: Pomoc w sprawach głowicy
« Odpowiedź #9 dnia: Lutego 08, 2011, 04:53:48 pm »
Jakość na najwyższym poziomie. Żadnych problemów , dorabiają zawory według wzoru. Na stronie masz kontakt i dowiesz się wszystkiego.
KTO MA AWO JEŹDZI KLAWO

Offline Cykor

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 1180
  • Karma: +7/-6
Odp: Pomoc w sprawach głowicy
« Odpowiedź #10 dnia: Lutego 08, 2011, 04:54:24 pm »
Pare lat temu robiłem kumplowi głowice na zaworach od Paradowskich.Odniosłem wrażenie że były przerabiane z większych.Końcówka trzonka nie była utwardzona,podobnie jak trzonek który nie był chromowany i nie za bardzo chciał współpracowac z żeliwną prowadnicą (miał tendencje do zacierania).Byc może w tej chwili robią lepsze,ponoc mają urządzenie do azotowania.Kiedyś jak miałem dostęp do tokarani to sam przerabiałem zawory (jeden z nich na zdjęciu).Jak byś miał dobrego tokarza to idzie przerobic z innych (większych zaworów).Popytaj o zawory od Lublina (diesel),mają trzonki ósemki,niezły materiał,tylko trzeba wykonac zamki i w przypadku zaworu wydechowego utwardzic koniec trzonka oraz zrobic zatoczenia(tulipan)na grzybku.

Offline Konrad

  • Moderator
  • Starszy Mechanik
  • *
  • Wiadomości: 661
  • Karma: +0/-1
Odp: Pomoc w sprawach głowicy
« Odpowiedź #11 dnia: Lutego 08, 2011, 04:55:02 pm »
O właśnie, czy jest konieczne ztoczenie tej chropowatej powierzchni trzonka zaworu czy mogę oddać to do chromowania technicznego ?

Offline Cykor

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 1180
  • Karma: +7/-6
Odp: Pomoc w sprawach głowicy
« Odpowiedź #12 dnia: Lutego 08, 2011, 04:55:37 pm »
Większe ślady zatarć potraktuj drobną osełką na oleju,póżniej zapoleruj trzonki drobnym papierem w wiertarce stołowej.jeśli nie ma dużego luzu w prowadnicy to zostaw,jeśli nie to dotocz nowe prowadnice.Przerobić można z silnika od ciągnika c-360,tylko z polskim silnikiem(4 cyl.).Otwór na gotowo ma 8mm.Koszt prowadnicy znikomy.

Offline uboot

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 37
  • Karma: +0/-0
Odp: Pomoc w sprawach głowicy
« Odpowiedź #13 dnia: Lutego 08, 2011, 04:56:08 pm »
Rozumiem koledzy ,że prowadnice zaworów sa żeliwne ?Brąz odpada zupełnie?

Offline Cykor

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 1180
  • Karma: +7/-6
Odp: Pomoc w sprawach głowicy
« Odpowiedź #14 dnia: Lutego 08, 2011, 04:56:44 pm »
Brąz jak najbardziej,tylko ciężko dostać ten odpowiedni w małych ilościach.Chodzi o BA1044,w ostateczności na prowadnice można zastosować BA1032,ale żeliwo też nie jest złe.Warunkiem długiej współpracy jest odpowiednia powierzchnia trzonka zaworu,najlepiej gdyby była pochromowana.Zawory przerabiane z innych mają tendencję do zacierania w żeliwnych prowadnicach,w brązowych znacznie mniej.Nie mniej ważna jest właściwa geometria pary zawór-dzwignia.W połowie skoku zaworu śruba regylacyjna powinna być w osi zaworu.Inaczej będą występowały siły wybaczające zawór,szybsze zużycie prowadnic,a w skrajnych przypadkach zacieranie zaworów.

Offline hckosmo

  • Administrator
  • Mistrz
  • *****
  • Wiadomości: 2390
  • Karma: +5/-2
Odp: Pomoc w sprawach głowicy
« Odpowiedź #15 dnia: Lutego 08, 2011, 04:57:52 pm »
ja podczas regeneracji głowicy dogadałem się z facetem że prowadnice mają być wykonane z brązu BA1044 natomiast końcówki zaworów hartowane indukcyjnie. Efekt jest taki że po sezonie jazdy końcówki zaworów nie mają śladu zużyć. Sprawdzę jak wygląda jeszcze szczelność gniazd zaworowych i wtedy mogę z czystym sumieniem polecić ci zakład w którym ja regenerowałem głowicę.
_________________
Nie ma Boga jest MOTÓR
Panie co to? To IŻ?

No Tam ten miał zmieniacz biegów przy baku, ten jakoś wybrakowany, czy pan przerobił?

Offline przemo_16

  • Moderator
  • Starszy Mechanik
  • *****
  • Wiadomości: 836
  • Karma: +0/-2
Odp: Pomoc w sprawach głowicy
« Odpowiedź #16 dnia: Lutego 08, 2011, 04:58:43 pm »
Panowie mam pytanie dotyczące głowicy a mianowicie szpilek. Dwie szpilki wychodzą po odkręceniu głowicy a dwie zostają, jak je usunąć.
_________________
Motocykl to nie wszystko liczy się pasja...

Offline hckosmo

  • Administrator
  • Mistrz
  • *****
  • Wiadomości: 2390
  • Karma: +5/-2
Odp: Pomoc w sprawach głowicy
« Odpowiedź #17 dnia: Lutego 08, 2011, 04:59:28 pm »
musisz zdemontować dźwigienki odkręcając nakrętki z boku głowicy. Po takim zabiegu wysypią ci się wałeczki oraz podkładki. Jeśli chcesz je wyjąć tylko po to aby sie ich pozbyć to nie ma sensu. jak oddasz głowicę do naprawy to fachowiec sam sobie z tym poradzi
_________________
Nie ma Boga jest MOTÓR
Panie co to? To IŻ?

No Tam ten miał zmieniacz biegów przy baku, ten jakoś wybrakowany, czy pan przerobił?

Offline przemo_16

  • Moderator
  • Starszy Mechanik
  • *****
  • Wiadomości: 836
  • Karma: +0/-2
Odp: Pomoc w sprawach głowicy
« Odpowiedź #18 dnia: Lutego 08, 2011, 05:00:00 pm »
Chodzi mi o szpilki które zostają w głowicy (nie olejowe na których zamocowana jest klawiatura i wychodzą do góry po dokręceniu głowicy) tylko te drugie niższe. Czy da się je odkręcić jeśli tak to jak to zrobić?
_________________
Motocykl to nie wszystko liczy się pasja...

Offline hckosmo

  • Administrator
  • Mistrz
  • *****
  • Wiadomości: 2390
  • Karma: +5/-2
Odp: Pomoc w sprawach głowicy
« Odpowiedź #19 dnia: Lutego 08, 2011, 05:01:08 pm »
a masz spota czy turista?

Turist ma inaczej rozwiązane smarowanie głowicy. i nie ma w nim tak zwanej szpilki olejowej.

Powiem ci jak to wygląda w Turiscie: po oddkręceniu głowicy od cylindra dwie śruby mocujące możemy swobodnie wyjąć [ 1 ] natomiast pozostałe dwie zostaja w głowicy gdyż wyjęcie ich blokuje mechanizm dźwigienek [2].



mówimy o tym samym??
Panie co to? To IŻ?

No Tam ten miał zmieniacz biegów przy baku, ten jakoś wybrakowany, czy pan przerobił?

Offline przemo_16

  • Moderator
  • Starszy Mechanik
  • *****
  • Wiadomości: 836
  • Karma: +0/-2
Odp: Pomoc w sprawach głowicy
« Odpowiedź #20 dnia: Lutego 08, 2011, 05:03:00 pm »
No niestety mam sporta i moja sytuacja wygląda następująca głowica odkręcona szpilki olejowe wyjęte ale mam problem z tymi dwoma pozostałymi jak je odkręcić i niczego nie zniszczyć.

ps. przepraszam za kłopoty wynikające z niedogadania
_________________
Motocykl to nie wszystko liczy się pasja...

Offline Konrad

  • Moderator
  • Starszy Mechanik
  • *
  • Wiadomości: 661
  • Karma: +0/-1
Odp: Pomoc w sprawach głowicy
« Odpowiedź #21 dnia: Lutego 08, 2011, 05:03:40 pm »
Odkręcasz kluczem w lewo  :wink: Najlepiej gedorem, albo grzechotką


Offline Konrad

  • Moderator
  • Starszy Mechanik
  • *
  • Wiadomości: 661
  • Karma: +0/-1
Odp: Pomoc w sprawach głowicy
« Odpowiedź #22 dnia: Lutego 08, 2011, 05:04:14 pm »
Moi drodzy awokowi bracia wnoszę nową intrygę  :D Mianowicie rozberałem swoją głowicę bo nie dawało mi to spokoju - nie wiedziałem co czai się we wnątrz.Zrobiłem sobię ściągacz, wyciągłem zaworki.Po oczyszczeniu i oględzinach stwierdziłem, że są oryginalne ! Tak proszę Panów, zawór dolotowy posiada oznaczenia pod zamkiem a mianowicie literkę "W" w trójkącie o zaokrąglonych rogach, potem literkę "E" obok niej "1" w trójkącie o zaokrąglonych rogach.Co było by logiczne z niemieckiego - EinlaBventil - "E".Zawór wylotowy posiada też takie oznaczenia, tylko zamiast literki "E" ma literkę "A" co też jest logiczne - z niemieckiego AuslaBventil - "A".Ciekawe spostrzerzenia, zawory posiadają ślady nakiełek, są takiej samej długości ! Trzonki mają średnicę 7,96mm. Długość zaworów 98mm. Prowadnice są chyba jeszcze oryginalne bo luz zaworów w nich jest znaczny, chciałbym wykonać je nowe albo przynajmniej zlecić ich wykonanie, tylko za materiał wybrałbym brąz BA1044 niż żeliwo.Chcę się Was poradzić co z tym zrobić, zawór wylotowy posiada bardzo lekkie przytarce. Nie wiem jaki luz obrać dla zaworów, i komu zlecić wykonanie tych prowadnic.Jak widać moja głowica posiada chyba jakieś pozostałości po farbie albo innych cudach techniki, usunąć to czy zostawić ? Chciałbym dotrzeć te obecne zaworki, robić to teraz czy już na nowych prowadnicach(gniazda są w dobreym stanie, prawdopodobnie nowe).Jaki będzie koszt wykonania takich prowadnic ?














Offline przemo_16

  • Moderator
  • Starszy Mechanik
  • *****
  • Wiadomości: 836
  • Karma: +0/-2
Odp: Pomoc w sprawach głowicy
« Odpowiedź #23 dnia: Lutego 08, 2011, 05:05:08 pm »
Panowie po wielkich wysiłkach wreszcie moge dokładnie wytłumaczyć o co mi chodzi. Chce wykręcić szpilki głowicy te które widnieją na poniższych zdjeciach.



Offline cadyx

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 163
  • Karma: +0/-0
Odp: Pomoc w sprawach głowicy
« Odpowiedź #24 dnia: Lutego 08, 2011, 05:05:59 pm »
Te szpilki już są wykręcone. Najprawdopodobniej w gniazdach pod główkami szpilek były podkładki miedziane lub inne z miękkiego materiału, które przy dokręcaniu głowicy zostały rozgniecione i nie pozwalają aby przeszła przez otwór dolna część szpilek. Niestety pozostaje dobrać przebijak o odpowiedniej średnicy, aby nie uszkodzić nim gwintu szpilek, i za jego pomocą wybić je.

Offline Konrad

  • Moderator
  • Starszy Mechanik
  • *
  • Wiadomości: 661
  • Karma: +0/-1
Odp: Pomoc w sprawach głowicy
« Odpowiedź #25 dnia: Lutego 08, 2011, 05:06:41 pm »
Panowie jak Wy wybijacie prowadnice ? W książce pisze że trzeba podgrzać głowicę do 100*C i następnie za pomocą specjalnego wybijaka wybić prowadnice.Mnie nie było dane.Jak myślicie czy robiąc ściągacz z szpilki z gwintem M8 będe w stanie wyciągnąć te prowadnice ?

Offline Michał

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2702
  • Karma: +8/-3
Odp: Pomoc w sprawach głowicy
« Odpowiedź #26 dnia: Lutego 08, 2011, 05:07:26 pm »
Tylko temperatura i wybijak. Dobrze podgrzej i walcz z prowadnicami.
KTO MA AWO JEŹDZI KLAWO

Offline Konrad

  • Moderator
  • Starszy Mechanik
  • *
  • Wiadomości: 661
  • Karma: +0/-1
Odp: Pomoc w sprawach głowicy
« Odpowiedź #27 dnia: Lutego 08, 2011, 05:09:56 pm »
Jutro kolejna próba, przeszlifuję jakiś pręt żeby można było nim humanitarnie wyciągnąć te prowadnice.Z czasem wytoczę sobie specjalny wybijak

Offline Michał

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2702
  • Karma: +8/-3
Odp: Pomoc w sprawach głowicy
« Odpowiedź #28 dnia: Lutego 08, 2011, 05:10:35 pm »
Lepiej od razu dorobionym wybijakiem. Nie odpowiednim narzędziem możesz narobić więcej szkody niż pożytku.
KTO MA AWO JEŹDZI KLAWO

Offline Konrad

  • Moderator
  • Starszy Mechanik
  • *
  • Wiadomości: 661
  • Karma: +0/-1
Odp: Pomoc w sprawach głowicy
« Odpowiedź #29 dnia: Lutego 08, 2011, 05:11:20 pm »
wiem, te prowadnice lubią pękać