Marca 29, 2024, 06:44:26 am

Autor Wątek: AWO T. Klawiatura głowicy.  (Przeczytany 9189 razy)

Offline bluesmile

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 14
  • Karma: +0/-0
AWO T. Klawiatura głowicy.
« dnia: Grudnia 29, 2015, 10:50:37 am »
Cześć.
    Pierwszy problem przy kompletacji mojego Awo T z 1956r.
Posiadam koniki zaworów oraz osie koników. Igły łożyskowe zamówię po nowym roku, znalazłem juz dostawcę.
Niestety brakuje mi dystansów igieł- tulei rozdzielających je w konikach oraz podkładek dystansowych koników.
Czy któryś z kolegów byłby w stanie zwymiarować tulejki oraz podkładki? Jestem w stanie na podstawie odręcznych rysunków
przygotować rysunki techniczne lub nawet modele 3D ;).

Offline hckosmo

  • Administrator
  • Mistrz
  • *****
  • Wiadomości: 2367
  • Karma: +4/-2
Odp: AWO T. Klawiatura głowicy.
« Odpowiedź #1 dnia: Grudnia 31, 2015, 06:16:32 pm »
Dobrze by było gdyby ktoś zweryfikował wymiary

Panie co to? To IŻ?

No Tam ten miał zmieniacz biegów przy baku, ten jakoś wybrakowany, czy pan przerobił?

Offline wadmed

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 1318
  • Karma: +0/-0
Odp: AWO T. Klawiatura głowicy.
« Odpowiedź #2 dnia: Grudnia 31, 2015, 07:17:17 pm »
Mam trochę inne wymiary rzędu 0,5-0,2mm, tak więc chyba OK ;)
« Ostatnia zmiana: Grudnia 31, 2015, 07:21:40 pm wysłana przez wadmed »

Offline sona46

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2954
  • Karma: +4/-3
Odp: AWO T. Klawiatura głowicy.
« Odpowiedź #3 dnia: Stycznia 01, 2016, 01:28:51 pm »
Przecież to wynika z długości zastosowanych igiełek. Średnicy wałka, średnicy wymiaru  konika i zastosowanego luzu rzędu 4,5 dych na swobodny przepływ oleju nad tulejką.

Offline bluesmile

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 14
  • Karma: +0/-0
Odp: AWO T. Klawiatura głowicy.
« Odpowiedź #4 dnia: Stycznia 01, 2016, 02:17:19 pm »
Super, dzięki, o to chodziło jesteście wielcy! Igiełki o standardowych, fabrycznych wymiarach można kupić bez problemu. Ktoś ma może jeszcze info dot. rodzaju materiału na tulejki lub choć jego twardości?

Offline hckosmo

  • Administrator
  • Mistrz
  • *****
  • Wiadomości: 2367
  • Karma: +4/-2
Odp: AWO T. Klawiatura głowicy.
« Odpowiedź #5 dnia: Stycznia 01, 2016, 05:23:46 pm »
Ciężka sprawa. Nie mam dojścia do Rockvela ale tak na oko to jest ulepszane. W końcu igiełki współpracują powierzchnią czołową zarówno z dystansem (nr 27 ) jak i podkładką( nr 30 )

Generalnie szkoda bawić się w ulepszanie ale wykonanie z dobrej gatunkowo stali powinno dac radę. Ja bym zrobił z 20HG szeroko dostępna i dość dobra.

Polska norma (PN)   norma europejska (EN)   numer W. (DIN)   

20HG                       20MnCr5                       1.7147   
Panie co to? To IŻ?

No Tam ten miał zmieniacz biegów przy baku, ten jakoś wybrakowany, czy pan przerobił?

Offline Cykor

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 1179
  • Karma: +7/-5
Odp: AWO T. Klawiatura głowicy.
« Odpowiedź #6 dnia: Stycznia 01, 2016, 09:55:13 pm »
Ta stal to raczej do nawęglania jest.
Wybrałbym 40H,40HM.

Offline bluesmile

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 14
  • Karma: +0/-0
Odp: AWO T. Klawiatura głowicy.
« Odpowiedź #7 dnia: Stycznia 02, 2016, 03:48:54 pm »
A ja z kolei mam dostęp do stali borowej RAEX B24 oraz swobodny dostęp do profesjonalnego hartowania.
Ta stal ma po hartowaniu 45-55 HRC. Jest też trudnościeralna, więc mam nadzieję że to wystarczy.

Offline bluesmile

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 14
  • Karma: +0/-0
Odp: AWO T. Klawiatura głowicy.
« Odpowiedź #8 dnia: Marca 05, 2016, 01:33:28 pm »
Troszkę czasu to trwało, ale na podstawie rysunków wykonałem brakujące elementy dźwigienek zaworowych.
Dystanse igiełek oraz podkladki wytoczyłem ze stali 40H. Po wytoczeniu elementy zostały zahartowane, a nastepnie odpuszczone.
Na końcu płaszczyzny współpracujące z igiełkami zostały przeszlifowane na szlifierce magnesowej.

Teraz do pełni szczęścia brakuje mi nakrętek głowicy. Czy ma któryś z kolegów dostępne rysunki tych śrubonakrętek wraz z wymiarami?

Offline Michał

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2657
  • Karma: +5/-3
Odp: AWO T. Klawiatura głowicy.
« Odpowiedź #9 dnia: Marca 05, 2016, 01:58:11 pm »
Na trzpieniach brakuje drucianych zabezpieczeń aby za głęboko nie weszły.
KTO MA AWO JEŹDZI KLAWO

Offline bluesmile

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 14
  • Karma: +0/-0
Odp: AWO T. Klawiatura głowicy.
« Odpowiedź #10 dnia: Marca 06, 2016, 04:55:39 pm »
Dzięki. Wystarczą standardowe, czy musi być to jakiś specjalny wyrób?

Offline Michał

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2657
  • Karma: +5/-3
Odp: AWO T. Klawiatura głowicy.
« Odpowiedź #11 dnia: Marca 06, 2016, 05:26:19 pm »
Drut sprężysty.
KTO MA AWO JEŹDZI KLAWO

Offline psycho-pablo2

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 50
  • Karma: +0/-0
Odp: AWO T. Klawiatura głowicy.
« Odpowiedź #12 dnia: Stycznia 02, 2017, 10:07:52 pm »
czy ktoś z forumowiczów opanował regenerację dźwigienek zaworowych/ prowadnic/ łożysk igiełkowych do awo T? Gdzieś kiedyś przewinął się temat ale nie wiem czy nie dotyczył regeneracji klawiatury do awo S. Otóż: posiadam same trzpienie (prowadnice) oraz dźwigienki. Zauważyłem ślady eksploatacji na wałkach w postaci delikatnego wyjechania na miejscu współpracy z łożyskiem oraz wżery (korozja). Brąz jako ostateczność przewiduję. Czy ktoś regenerował na igiełkach? Co z wałkami? szlifować? chrom techniczny czy dorabiać nowe?

Offline sona46

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2954
  • Karma: +4/-3
Odp: AWO T. Klawiatura głowicy.
« Odpowiedź #13 dnia: Stycznia 03, 2017, 07:06:20 am »
Współczesny wyrób wałków dostępny w SD za 27zł,jakoś pod igiełki nie zdecydowałem się,poszły pod tuleje brązowe

Offline hckosmo

  • Administrator
  • Mistrz
  • *****
  • Wiadomości: 2367
  • Karma: +4/-2
Odp: AWO T. Klawiatura głowicy.
« Odpowiedź #14 dnia: Stycznia 03, 2017, 09:31:46 am »
czy ktoś z forumowiczów opanował regenerację dźwigienek zaworowych/ prowadnic/ łożysk igiełkowych do awo T? Gdzieś kiedyś przewinął się temat ale nie wiem czy nie dotyczył regeneracji klawiatury do awo S. Otóż: posiadam same trzpienie (prowadnice) oraz dźwigienki. Zauważyłem ślady eksploatacji na wałkach w postaci delikatnego wyjechania na miejscu współpracy z łożyskiem oraz wżery (korozja). Brąz jako ostateczność przewiduję. Czy ktoś regenerował na igiełkach? Co z wałkami? szlifować? chrom techniczny czy dorabiać nowe?

Kiedyś wykonałem partię nowych trzpieni, zgodnie z sztuką ( hartowane powierzchniowo i nawęglane ) Pamiętam że koszt jednej był w granicach 80zł sztuka. Jak by była odpowiednia ilość chętnych to można ponowić akcję.

Pamiętam jeszcze jedną rzecz. Pierwsze sztuki testowe zrobiłem 0.02mm za grube i łożysko bardzo ciasno pracowało - a wszystko zależy od zużycia elementów. Odpowiedni luz można dobrać robiąc selekcję igiełek.
Panie co to? To IŻ?

No Tam ten miał zmieniacz biegów przy baku, ten jakoś wybrakowany, czy pan przerobił?

Offline wadmed

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 1318
  • Karma: +0/-0
Odp: AWO T. Klawiatura głowicy.
« Odpowiedź #15 dnia: Stycznia 03, 2017, 10:35:41 am »
A jaką ilość minimalną musisz zamówić???

Te które są na allegro nie nadają się są toczone a nie szlifowane pod palcem czuć ślad noża >:( a do tego nie wiadomo jak z twardością.

Offline sona46

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2954
  • Karma: +4/-3
Odp: AWO T. Klawiatura głowicy.
« Odpowiedź #16 dnia: Stycznia 03, 2017, 10:39:25 am »
może były jakieś dwie dostawy,ale ja kupowałem szlifowane i utwardzane,wymiar wałka idealny jak nominał.

Offline sona46

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2954
  • Karma: +4/-3
Odp: AWO T. Klawiatura głowicy.
« Odpowiedź #17 dnia: Stycznia 03, 2017, 06:59:44 pm »
A z drugiej strony,co z tego że wałek mamy nominalny i o super twardości,skoro w koniku luzy z reguły osiągają o,o5 do o,1mm w miejscach pracy igiełek,więc są jak na razie trzy,metody,albo kładziemy nowy wałek nominalny i zostają luzy na konik bo składamy na igiełkach i to z reguły na chińskim chłamie ,albo robimy na panewkach na ciasno w koniku i z pasowaniem na wałku,oczywiście z kanałami smarującymi,również widziałem metodę na sztywno na ośce,a pływająco na koniku,ale nie polecam,brak smarowania.

Offline psycho-pablo2

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 50
  • Karma: +0/-0
Odp: AWO T. Klawiatura głowicy.
« Odpowiedź #18 dnia: Stycznia 03, 2017, 09:01:03 pm »
jak teraz patrzę, mam 3 rodzaje wałków.. Czyżby już były dorabiane?

habayusa

  • Gość
Odp: AWO T. Klawiatura głowicy.
« Odpowiedź #19 dnia: Stycznia 03, 2017, 10:24:18 pm »
Srodkowy jest starego typu . z nacięciem oryginał  a ten bez otworu z czoła to podróbka

Offline psycho-pablo2

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 50
  • Karma: +0/-0
Odp: AWO T. Klawiatura głowicy.
« Odpowiedź #20 dnia: Stycznia 03, 2017, 11:16:50 pm »
Wadmed, miałeś na myśli te z alledrogo za 39zł za szt? Na zdjęciu przynajmniej wyglądają jak szlifowane. Sprzedawca natomiast nic nie wspomina o zabiegach ulepszania, a jedynie "zrobione zgodnie ze sztuką"

Offline sona46

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2954
  • Karma: +4/-3
Odp: AWO T. Klawiatura głowicy.
« Odpowiedź #21 dnia: Stycznia 04, 2017, 07:17:08 am »
Kupowałem te po 39 od Bet.i są szlifowane i utwardzane,natomiast z SD są po 27zł i ich nie brałem chodź podejrzewam że są od jednego dostawcy.

Offline hckosmo

  • Administrator
  • Mistrz
  • *****
  • Wiadomości: 2367
  • Karma: +4/-2
Odp: AWO T. Klawiatura głowicy.
« Odpowiedź #22 dnia: Stycznia 09, 2017, 10:16:39 am »
A jaką ilość minimalną musisz zamówić???

Te które są na allegro nie nadają się są toczone a nie szlifowane pod palcem czuć ślad noża >:( a do tego nie wiadomo jak z twardością.

Wydaje mi sie ze 10 powinno już zagrać, z tym że im wiecej tym lepiej.

Twardość mogę zmierzyć jeśli będe miał trzpień.
Panie co to? To IŻ?

No Tam ten miał zmieniacz biegów przy baku, ten jakoś wybrakowany, czy pan przerobił?

Offline Michał

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 2657
  • Karma: +5/-3
Odp: AWO T. Klawiatura głowicy.
« Odpowiedź #23 dnia: Stycznia 09, 2017, 10:56:35 am »
Z tego co pamiętam pierwsza seria miała ok 40 HRC , druga 55-60 HRC.
KTO MA AWO JEŹDZI KLAWO

Offline wadmed

  • Mistrz
  • ****
  • Wiadomości: 1318
  • Karma: +0/-0
Odp: AWO T. Klawiatura głowicy.
« Odpowiedź #24 dnia: Stycznia 09, 2017, 01:58:44 pm »
To robimy zapisy?