Marzec 28, 2024, 10:53:07 am

Autor Wątek: Awo 1951 / Frankenstein :)  (Przeczytany 6889 razy)

Offline Kicior

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 64
  • Karma: +0/-0
Odp: Awo 1951 / Frankenstein :)
« Odpowiedź #60 dnia: Marzec 05, 2022, 08:37:37 pm »
Mam pytanie w sprawie konserwacji gumy siedzenia kierowcy.

Otóż udało mi się kupić oryginalne siedzenie Move sprzed 60--65 lat.
Guma była zanieczyszczona, więc przecierałem ją chyba z kilkadziesiąt razy na mokro roztworem z alkoholem izopropylowym.
Za każdym razem ścierka czarna od brudu.

Guma jest nieco zmatowiona użytkowaniem i zastanawiałem się, czy macie jakieś patenty na odnowienie, nadanie jej nieco bardziej błyszczącej powierzchni.
Czy są jakieś patenty na to?

Z góry dzięki za podpowiedzi !

Offline LukS

  • Moderator
  • Mogę sam zbudować AWO
  • *
  • Wiadomości: 3985
  • Karma: +4/-2
Odp: Awo 1951 / Frankenstein :)
« Odpowiedź #61 dnia: Marzec 06, 2022, 08:26:44 am »
Popróbuj od spodu środkami do konserwacji gumy.
Czasem jak miałem coś stwardniałe to smarowalem kremem do rąk.
A górna stronę wypolerujesz najlepiej swoim siedzeniem.

Offline wlodek

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 51
  • Karma: +0/-0
Odp: Awo 1951 / Frankenstein :)
« Odpowiedź #62 dnia: Marzec 06, 2022, 08:59:58 am »
Olej silikonowy czyli ogólnodostępne środki do tapicerek i nabłyszczania opon.Na górę też stosowałem,różnica w siedzeniu tylko przy pierwszym wyjeździe

Offline Kicior

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 64
  • Karma: +0/-0
Odp: Awo 1951 / Frankenstein :)
« Odpowiedź #63 dnia: Marzec 06, 2022, 09:44:58 am »
Dzięki za podpowiedzi!
Spróbuję od spodu jak radzicie.

Offline Kicior

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 64
  • Karma: +0/-0
Odp: Awo 1951 / Frankenstein :)
« Odpowiedź #64 dnia: Marzec 21, 2022, 04:54:53 pm »
Trochę mnie nie było, ale kończyłem inne projekty (modelarskie)

Wróciły do mnie części z piaskowania:

Zbiornik paliwa -->
Po  pierwsze zbiornik jest z późniejszego Awo, ponieważ ma miejsce mocowania emblematu z przodu. Niestety 3 z 4 śrub są urwane i siedzą w środku. Tak czy inaczej nie będę ich używał.
Jest po jednej dużej wgiętce z przodu z każdej strony. Poprzedni kreatywny właściciel naprawiał je łomem od wewnątrz. Jest też kilka mniejszych wgięć.
Powierzchnia posiada trochę wżerów. Do wyszpachlowania.

Dekiel przedniego koła-->
Kupiłem go jako zapas

Stopka hamulca-->
W całkiem dobrym stanie.

Dolna część zakrętki zbiornika paliwa-->
Trochę wżerów, ale ujdzie.

Suwaki-->
Jako-takie

Część elementów już pokryłem podkładem epoksydowym, żeby nie złapało wilgoci.
Resztę może jutro.
Będę też szpachlował zbiornik, żeby wyrównać wszelkie niedoskonałości i przygotować go do przyszłego lakierowania

Na marzec zamówiłem też repliki błotników, także czeka mnie większy wydatek

Kilka fotek:

Offline Kicior

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 64
  • Karma: +0/-0
Odp: Awo 1951 / Frankenstein :)
« Odpowiedź #65 dnia: Marzec 21, 2022, 04:55:57 pm »
I jeszcze to:

Offline wojtex

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 110
  • Karma: +1/-0
Odp: Awo 1951 / Frankenstein :)
« Odpowiedź #66 dnia: Marzec 21, 2022, 11:01:34 pm »
Widzę, że prace idą do przodu.
Czy ten korek baku trudno się rozkładało? Jest na to jakaś bezpieczna, sprytna metoda, żeby nie uszkodzić aluminiowej części?

Offline Kicior

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 64
  • Karma: +0/-0
Odp: Awo 1951 / Frankenstein :)
« Odpowiedź #67 dnia: Marzec 22, 2022, 08:08:42 am »
Tak, powoli do przodu.

Przyznam szczerze, że nie wiedziałem jak rozmontować korek. Chciałem go zachować, bo porównywałem oryginalne i współczesne i delikatnie się różnią.

Zauważyłem, że od wewnątrz, na jednym z brzegów jest jakby cyna.
- chciałem ją najpierw podgrzać mini palnikiem, ale nie chciała zmięknąć. I dobrze, bo od wewnątrz, pomiędzy górną i dolną stroną były przekładki, które by się spaliły przy wysokiej temperaturze,
- po kilku próbach z podgrzewaniem wziąłem cieniutki śrubokręt i wsunąłem go w to miejsce, gdzie było więcej cyny, pomiędzy dwie części korka.
Okazało się, że wszedł i od tego momentu zrobiłem tak naokoło spoiny. Cyna się rozdzieliła i mogłem odłączyć obydwie strony korka.

Nie wiem, czy to najlepsza metoda, niemniej udało mi się :)

Mam nad zieję, że pomogłem.

Offline wojtex

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 110
  • Karma: +1/-0
Odp: Awo 1951 / Frankenstein :)
« Odpowiedź #68 dnia: Marzec 22, 2022, 10:16:16 am »
Mój wygląda tak.
Nie widzę za bardzo tej "cyny". Myślałem, że jest to zespolone na wcisk.


Offline Kicior

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 64
  • Karma: +0/-0
Odp: Awo 1951 / Frankenstein :)
« Odpowiedź #69 dnia: Marzec 22, 2022, 11:06:35 am »
Mój wyglądał dokładnie tak samo.
Wsuwałem śrubokręt w te "falbanki" - zaznaczyłem jedną u dołu na czerwono....
Tam była cyna.


Offline wojtex

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 110
  • Karma: +1/-0
Odp: Awo 1951 / Frankenstein :)
« Odpowiedź #70 dnia: Marzec 23, 2022, 11:53:25 am »
Czy możesz jeszcze wrzucić zdjęcie jak ten korek wygląda z drugiej strony? Zastanawiam się czy nie ma tam podejścia żeby jakoś wypchnąć tę aluminiową kopułkę bez jej demontażu

Offline Kicior

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 64
  • Karma: +0/-0
Odp: Awo 1951 / Frankenstein :)
« Odpowiedź #71 dnia: Marzec 23, 2022, 11:20:15 pm »
Oczywiście, już przesyłam.
Również próbowałem rozebrać korek innymi sposobami, ale moim zdaniem górna i dolna część są ze sobą dosyć  trwale połączone lutem / cyną.

Offline Kicior

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 64
  • Karma: +0/-0
Odp: Awo 1951 / Frankenstein :)
« Odpowiedź #72 dnia: Marzec 25, 2022, 09:34:03 am »
Wczoraj zająłem się dyfrem.
Jak to wygląda:
- obudowa nieco wyszczerbiona od kilku niezbyt delikatnych demontaży :(
- wałek atakujący ma wyszczerbienie, więc muszę kupić nowy
- talerz jest w dobrym stanie. Ale podczas obracania coś delikatnie ociera, więc albo to nadłamany ząb z ataku, albo łożysko. Tak czy inaczej muszę rozebrać.
- były 2 łożyska na ataku: jedno skośne (7204), a drugie proste (303K). Oba chyba radzieckie jak wynika z napisów. Wsadzony był też dystans pomiędzy nie – okazało się, że to była wewnętrzna tulejka z łożyska podobnego do 303K.
- od strony kardana była taka tuleja wsunieta w obudowę dyfra. Nie widziałem czegoś takiego na schemacie, więc nie wiem czy dorabiana, czy oryginalna..
- reszty elementów nakładanych na wałek atakujący BRAK (zabezpieczenia, nakrętki gwintowanej, …)
- radosny twórca tej wersji Frankensteina ożenił również szczęki hamulcowe z Iża do Awo. Zastąpił sworzeń na którym opierają się szczęki jakimś większym. Żeby go zamocować, nagwintował otwór w osłonie i w obudowie dyfra i wkręcił tam ten sworzeń. Jeden wielki pasztet.

Przejrzałem wątki n.t. dyfra, ale nie znalazłem odpowiedzi, więc zapytam…
1) jak zdemontować talerz?
Próbowałem zwyczajnie go ściągnąć, ale nawet nie drgnął.

2) czy ma ktoś może jakąś fotkę na której są elementy składowe wałka atakującego?
Patrzyłem na schemat w katalogu i zagubiony jestem jak dziecko we mgle.

3) Wg schematu, na wałku atakującym są zamontowane 2 łożyska składane z 2 połówek. Czy są to 2 łożyska skośne Q303 ?
Gdzie teraz można w przyzwoitej cenie je dostać ? Macie jakiś namiar?
Widziałem je w cenie ok 180 PLN, więc chyba coś „paczę” nie tak.
Na Youtubie znalałem filmik ze składania dyfra i tam człowiek zamontował na wałku ataku jedno łożysko z wałeczkami od strony kardana (nie wiem jakie to) oraz dwa łożyska proste od strony dyfra. Więc już nie wiem, czy te łożyska mają być skośne, czy proste, czy dwa czy trzy…
Filmik poniżej
https://www.youtube.com/watch?v=NYiD3_19KQw

4) gdzie można dostać taką nakrętkę kontrującą ściskającą wałek atakujący, oraz element na który jest ona nakręcana: widać to na filmiku w 10.14 min? Na Betcher niet :(

5) czy oddać wyszczerbienia na obudowie dyfra do jakiegoś spawania / uzupełniania? Chciałbym zatrzymać te obudowę. Jest z rocznika, ma bardzo niski numer (poniżej 7000), więc szkoda byłoby ją wyrzucać.

6) czy oryginalny sworzeń szczęk hamulca jest tylko wsunięty w otwór w obudowie, czy są tam jakieś dodatkowe elementy, które go stabilizują?
Wsunąłem oryginalny sworzeń w ten nagwintowany teraz otwór. Wsunął się nieźle, ale ma delikatny luz, jakieś 0,3mm. Sworzeń ma od dołu i u góry wyżłobienie. Czy tam się montuje jakąś blokadę ?

7) z jakiego materiału można dorobić podkładkę pod dyfer? Oryginalna jest poharatana i stara.

P.S. Przepraszam za tę masę podstawowych pytań… po prostu nie udało mi się znaleźć odpowiedzi w tematach w dziale Garaż...
« Ostatnia zmiana: Marzec 25, 2022, 09:36:36 am wysłana przez Kicior »

Offline LukS

  • Moderator
  • Mogę sam zbudować AWO
  • *
  • Wiadomości: 3985
  • Karma: +4/-2
Odp: Awo 1951 / Frankenstein :)
« Odpowiedź #73 dnia: Marzec 25, 2022, 01:11:03 pm »
Koło talerzowe trzeba potraktować ściągaczem. Spróbuj podgrzać.
Dobry wielowypust na zabieraku masz.
Jak z zębami?

Ceny łożysk Q303 bywają w sporym rozrzucie.
Szukaj oryginalnych DDR choć o nie coraz trudniej.

Cytuj
Na Youtubie znalałem filmik ze składania dyfra i tam człowiek (...).
To nasz człowiek, tlukas.

Cytuj
gdzie można dostać taką nakrętkę kontrującą ściskającą wałek atakujący, oraz element na który jest ona nakręcana: widać to na filmiku w 10.14 min?
Zleć robotę tokarzowi.


Offline Kicior

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 64
  • Karma: +0/-0
Odp: Awo 1951 / Frankenstein :)
« Odpowiedź #74 dnia: Marzec 25, 2022, 10:06:09 pm »
Zęby wielowypustu są w porządku. Nic nie zużyte, nic nie zajechane.
Ale wałek atakujący do wymiany, bo ma nadkruszony ząb.

Muszę kupić ściągacz... dzięki !

Offline Kicior

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 64
  • Karma: +0/-0
Odp: Awo 1951 / Frankenstein :)
« Odpowiedź #75 dnia: Marzec 29, 2022, 11:02:09 pm »
Dzięki podpowiedziom udało mi się ściągnąć dziś talerz oraz łożysko.
Dzięki !!

- zabierak w porządku, są jednak ślady wżerek na talerzu i kilku zębach.
Czy talerz oczyścić, np sodowaniem, czy dać sobie spokój?

Obudowę będę szkiełkował.

W najbliższym czasie kupię komplet simmeringów oraz łożysk.

Jeśli chodzi o łożysko pod talerz, czy takie będzie OK: łożysko 6207
https://allegro.pl/oferta/flt-poland-lozysko-6207-rs-35x72x17-wysokoobrot-10707015421

Natomiast dostałem podpowiedź od jednego z kolegów z forum, że zamiast dwóch łożysk skośnych Q303, mógłbym zamontować łożysko SKF 6303, bez luzu C3, więc chyba takie:
https://allegro.pl/oferta/lozysko-6207-2rs-skf-35x72x17-najtaniej-7452140286

Offline LukS

  • Moderator
  • Mogę sam zbudować AWO
  • *
  • Wiadomości: 3985
  • Karma: +4/-2
Odp: Awo 1951 / Frankenstein :)
« Odpowiedź #76 dnia: Marzec 30, 2022, 07:25:17 am »
Zabierak tylko OK.

Bieżnia łożyska rolkowego to złom, koło talerzowe też złom.
Choć magicy Hindusi czy Pakistańczycy i takie naprawiają.
Filmiki wrzucał justom71.

Koło nitowane już było przez kogoś a kształt łbów nitów od wieńca zębatego :-X

Skorupę i pokrywkę przekładni jak dasz do szkiełkowania to trzeba ją PORZĄDNIE umyć pod ciśnieniem.
Jak poszukasz to znajdziesz moje zdjęcia z piaskowania drobnym ziarnem na mokro.
Można sodą , można suchym lodem - mniej inwazyjne jeśli chodzi o strukturę powierzchni tzn. jej zachowanie.

Offline Kicior

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 64
  • Karma: +0/-0
Odp: Awo 1951 / Frankenstein :)
« Odpowiedź #77 dnia: Marzec 30, 2022, 09:03:40 am »
Fuck.
 :(

Offline LukS

  • Moderator
  • Mogę sam zbudować AWO
  • *
  • Wiadomości: 3985
  • Karma: +4/-2
Odp: Awo 1951 / Frankenstein :)
« Odpowiedź #78 dnia: Marzec 30, 2022, 02:43:40 pm »
Szukaj organoleptycznie na MWB czy Oldtimerach bo chyba już nie ma nowego kompletu wałek/koło w Skuter Dębica.

 

Offline Kicior

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 64
  • Karma: +0/-0
Odp: Awo 1951 / Frankenstein :)
« Odpowiedź #79 dnia: Marzec 30, 2022, 03:11:44 pm »
Przejrzałem przed momentem Dębicę oraz Betcher. Brak
9-10.04 jest na Bemowie giełda. Może coś znajdę.
Dzięki !!

A zabierak odnitować i odzyskiwać, czy dać sobie spokój?

Offline LukS

  • Moderator
  • Mogę sam zbudować AWO
  • *
  • Wiadomości: 3985
  • Karma: +4/-2
Odp: Awo 1951 / Frankenstein :)
« Odpowiedź #80 dnia: Marzec 31, 2022, 07:12:26 am »
Pod zabierakiem jest skorodowana bieżnia (pod rolki) z wżerami...

Offline Kicior

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 64
  • Karma: +0/-0
Odp: Awo 1951 / Frankenstein :)
« Odpowiedź #81 dnia: Marzec 31, 2022, 11:22:01 pm »
Pytanie: czy ktoś ma może nową tulejkę z turbaxu do suwaka ?
Mógłbym poprosić o wymiary?

Kolega ma niedużą tokarkę, więc może kupiłbym pręt i poprosił go o wytoczenie 4 szt...

Z góry dziękuję za podpowiedzi !!

P.S. Dyfer czeka na części.
Łożyska idą.

w międzyczasie szpachluję i szlifuję zbiornik paliwa....

Offline Kicior

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 64
  • Karma: +0/-0
Odp: Awo 1951 / Frankenstein :)
« Odpowiedź #82 dnia: Kwiecień 03, 2022, 09:08:24 pm »
Z wymiarami turbaksów brak odewu, trudno.

Trudno mi było sobie wyobrazić, gdzie wkłada się tulejki z turbaksów, ponieważ po rozebraniu suwaków znalazłem w każdym z nich dwie tulejki z mosiądzu: jedna wprasowana od góry, druga od dołu suwaka.
Więc nie wiedziałem gdzie tam jeszcze można wcisnąć tulejki...

Jak rozumiem te wkładki wy*** ... wywalić i zastąpić tulejkami turbaksowymi, które trzeba wkleić na klej dwuskładnikowy w górną i dolną część suwaka.
Potem dopasować (rozwiercić) wewnętrzną część turbaksu tak, aby był minimalny lub na sztycy suwaka (0,1-0,15mm)
Czy dobrze to rozumiem ??




Poza tym muszę dokupić lub dorobić obydwie sztyce :(

Offline Kicior

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 64
  • Karma: +0/-0
Odp: Awo 1951 / Frankenstein :)
« Odpowiedź #83 dnia: Czerwiec 04, 2022, 10:21:56 pm »
Zbiornik wyszpachlowany i pokryty podkładem epoksydowym.

Dokupiłem też sztyce suwaków oraz szklanki z nierdzewki

Idą też do mnie igiełki 5x8mm do kardana.
Musze jeszcze dorobić tulejki z turbaksu do suwaków (materiał już mam). Zapoznałem tokarza niedaleko mnie, więc może w nadchodzącym tygodniu dorobię.

Teraz pytanie.
Muszę naprawić gwint w górnej części ramy, tam gdzie idzie nakrętka blokująca sztycę suwaka.
Chyba będę zmuszony zakupić gwintownik.
Czy dobrze zmierzyłem, że jest to M30x1,5mm ?

Ktoś naprawiał ten gwint i może potwierdzić?
Z góry dzięki !

Offline tlukas

  • Administrator
  • Mistrz
  • *****
  • Wiadomości: 1133
  • Karma: +5/-1
  • Teraz prędko, zanim dotrze do nas, że to bez sensu
Odp: Awo 1951 / Frankenstein :)
« Odpowiedź #84 dnia: Czerwiec 08, 2022, 10:20:20 am »
oczyść ślimaki suwaków z podkładu, inaczej będziesz mieć problemy z wkręceniem sprężyny

Offline Kicior

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 64
  • Karma: +0/-0
Odp: Awo 1951 / Frankenstein :)
« Odpowiedź #85 dnia: Czerwiec 11, 2022, 08:07:26 pm »
Tak zrobię !
Dzięki !